Jeukende pony en kale plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Jeukende pony en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 12:01

Onze Shetlanders schuren de afgelopen week nogal, een van hen heeft ook een kale plek op zijn schouder en hoofd en heeft wat schilfers in zijn manen. De DA heeft er naar gekeken, maar ik vond het een beetje vaag. Volgens haar waren het typische luizen plekken, terwijl niemand luizen kan vinden (hier hebben ze overigens vaker in het voorjaar last van, maar dan wassen we ze uiteraard) ik was ze dus ook liever niet met luizen spul als dat niet nodig is, want het blijft sterk spul. Ik heb ze 1 keer met Betadine gewassen, want misschien is het schimmel, maar dat leek nog niet veel te doen.
Waar zou ik ze mee wassen volgens jullie? Of heeft iemand hier nu ook last van?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk zijn deze scherp genoeg, alvast bedankt :)

Marigold

Re: Jeukende pony en kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:38

Dat had mijn shetlander ook. Die heb ik toen gewassen met sebacil, een middeltje tegen luizen. Weet niet of dat nog in de handel is, volgens mij niet.
Maar het zijn luizen en heeft ook iets met weerstand te maken volgens mij, mijn pony had het elke keer weer, de rest van de groep niet.
Het was niet de sterkste pony qua gezondheid.
Je zou kunnen zoeken naar middeltjes tegen schapenluis. Misschien weet een bokker die recenter dan ik hiermee te maken had wat momenteel het gebruikelijke medicijn is.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:41

Mijn Shetlander had dit afgelopen week ook, de ene dierenarts kon niks vinden en heeft dexamethason gespoten. Dit hielp voor een paar dagen heel goed en daarna weer terug bij af. De volgende zei toch behandelen tegen luizen (scheren en wassen met byemite), dat heb ik gister gedaan dus even afwachten of het helpt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:57

Ipv wassen kun je ook de pony behandelen met frontline, ik deed dat hier bij luis bij grote maat Shetlanders met 4 pipetten per pony(pipetten voor grote honden).
Uitermate effectief, werkt beter dan wassen!