Laat ik vooropstellen dat een bezoek aan de kliniek zal plaatsvinden, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen...
Toen ik twaalf jaar geleden mijn Ijslander kocht, stond hij in een supermooi gebied. Was in de tweede wo een vliegveld geweest nu natuur. Een jaar later kreeg hij in het najaar jeuk. Vreselijke jeuk. Met name op borst en billen...We hebben alles geprobeerd en onderzocht, van luis tot mijt tot eczeem en noem maar op. Hartje winter heb ik hem verplaatst en geschoren. Er kwamen allemaal piepkleine stipjes onder vandaan, dat werden mini korstjes en dan groeide er een plukje haar uit. Het is nooit meer teruggekomen. De da denkt dat hij toen iets heeft gegeten of gehad wat giftig was omdat zijn leverwaarden toen hoog waren. Misschien jij oid.
Afijn....elf jaar later...
Vorige winter begon het met een gekke krullerige vacht op zijn rug en vieze ogen. Da dacht aan ppid, dat was het niet. Wel weer afwijkende leverwaarden. Paard verplaatst, zat lekker in zijn vel verder, veel energie en topbespiering. Nu dit najaar vond ik hem wel erg braaf...iedereen zei dat het een najaarsdip was. Hij kreeg diarree dus de da er weer bij voor mest en bloedonderzoek.uitslag: behoorlijke bloedarmoede. Dagelijks red cell gegeven maar hij was er nog niet. Nog maar een fles gehaald. Nu is hij er nog niet, weer bloed laten prikken: de anemie is erger geworden en de leverwaarden zijn verhoogd....
Een intoxicatie zou bovenaan de lijst staan denk ik. Doet mij een beetje denken aan kopervergiftiging al heeft niet alle typische symptomen. Nog eens testen op ppid zou ook geen gekke zet zijn overigens.
dems75
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-21 14:28
Ja eerst maar kijken wat Utrecht zegt inderdaad.....
Er is in het eczeem topic iemand die volgens mij iets vergelijkbaars heeft gehad, door vergiftiging. Meen Henny, je zou eens contact opkunnen nemen daarmee?