Droes & 24/7 kudde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Droes & 24/7 kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:09

Helaas is er bij ons op stal een actieve droes uitbraak(omgeving zuid Limburg).

Ondanks directe maatregelen om alle zieke paarden te isoleren van de gezonde paarden merken wij nu na 1,5 tot 2 weken steeds meer paarden met symptomen (mede door structureel temperaturen etc) en worden het bijna teveel zieke paarden om nog te kunnen isoleren..

Hoe gaan we dit aanpakken?
Onze paarden lopen in een kudde van 18 op 3 hectare land + inloopstal. De stal is momenteel dicht en hier staan de zieke paarden in. Meer dan 5 in deze stal opsluiten is echt geen optie. Momenteel hebben we 3 zieke paarden.

Ondanks de 3 hectare wei kunnen we ze niet allemaal apart zetten ivm dat de wei echt een grote blubber zooi is(kleigrond) en de stal eigenaar dus niet met de machine het land in kan om te voeren/water te geven. Ook met een kruiwagen is het onmogelijk nog door te komen. Te voet is al een uitdaging...

We zitten nu dus voor het "probleem" dat we waarschijnlijk binnenkort de zieke paarden tussen de (nog) gezonde/symptoom vrije paarden moeten zetten. Maar hier zitten onder andere een veulen van minder dan een jaar en een senior van 30+ bij..

Is het überhaupt nu nog mogelijk ze te scheiden? De symptomen beginnen tot nu toe steeds met koorts maar totdat ze gescheiden worden drinken ze natuurlijk wel steeds van dezelfde waterbak etc..

Ik heb nog nooit droes meegemaakt en al helemaal niet in dit soort stalling waar je ze niet kan "ophokken".

Wie heeft ervaring of tips voor ons?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:17

Ik heb 1,5 jaar geleden droes in de kudde had. Stonden toen 24/7 buiten. Ik heb er voor gekozen toch met z'n alle bij elkaar te laten lopen. Ze hadden immers in de incubatietijd ookal samen gestaan.
Leeftijd 4 maanden tot 23 jaar. Wijsheid of geluk zijn ze er allemaal doorheen gekomen. 1 heel erg ziek, 1 wel een bult maar weinig ziekte en de (3) rest niks.
Als ze in de incubatietijd samen hebben gestaan heeft in mijn ogen splitsen geen zin, ze eten uit 1 (of meer bakken) en drinken uit de zelfde waterbak.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 28-12-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:18

Dierenarts erbij halen zodat hij/zij jullie kan uitleggen hoe je dit moet aanpakken.
Ik zou sowieso de zwakkere dieren eruit halen, maar gezien droes een incubatietijd heeft van maximaal 21 dagen ben ik er bang voor.

De droes paarden kunnen het best door iemand verzorgd worden die in deze periode geen contact heeft met andere paarden.
Deze paarden een aparte kruiwagen, aparte mestspullen, aparte gieter etc. etc.

Verder is chloor verdunnen en alles wat je aanraakt met voeten of handen blijven ontsmetten je beste vriend.

Geen antibiotica gebruiken.

Anders gewoon laten gebeuren en behandelen bij koorts/benauwdheid of als het abces op een onhandige plek zit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:23

Hebben jullie goede begeleiding van een vaste dierenarts? Laat die met de staleigenaar het beleid bepalen, die kennen de paarden, de omstandigheden en de mogelijkheden.

Mijn ervaring is dat als iedere eigenaar zijn eigen ding doet dit het indammen van de uitbraak niet ten goede komt.
Eigen dierenarts voor behandeling prima, maar er is er eentje die de regie heeft.
Oud stalgenoot van mij is haar paard verloren door in een spoedgeval haar eigen DA te laten komen. Die was niet voorbereid en moest eerst elders een canule halen. Ondertussen is dat paard gestikt.
De regie dierenarts had alle benodigdheden in zijn auto.

Die grote stal (met meerdere 24/7 groepen) zijn ze er doorheen gekomen door de paarden bij de eerst koorts verschijnselen te gaan behandelen met antibiotica voor dat er een doorbraak was.

Equisync

Re: Droes & 24/7 kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 20:51

Bedankt voor de reacties al!
We hebben inderdaad begeleiding van een dierenarts en pakken(in onze kudde tenminste) alles samen in overleg op. Dwz een temperatuur schema, duidelijke afspraken en communicatie.

Helaas is er in de andere kudde(er zijn 2 groepen op stal) niet zoveel saamhorigheid dus ik ben bang dat hierdoor alles veel langer gaat duren.

Hoe lang heeft bij jullie de uitbraak geduurd voor jullie uit quarantaine konden?

Ik lees veel over wel of juist geen antibiotica en dat maakt alles ook zo lastig natuurlijk!
We willen geen overhaaste beslissingen nemen natuurlijk.

We zouden eigenlijk deze maand ontwormen maar op advies van de dierenarts stellen we dat ook nog maar even uit..

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:36

Mijn pony heeft in 2018 droes gehad, het gevolg van een grote uitbraak op de stal waar zij destijds stond.

Mijn pony had vrij snel symptomen en is toen direct geïsoleerd, maar zij is toen een keer uitgebroken en weer in de kudde komen te staan. De kudde waar zij stond kregen allemaal na elkaar klachten. Niet allemaal dezelfde en ook niet in een logische volgorde.

Ik heb net even terug gezocht en ze heeft destijds wel een koorts verlager gehad, maar geen antibiotica omdat ze voldoende effect liet zien.

Ik heb er ook een andere dierenarts bij gehad dan de regie houdende dierenarts, omdat ik vond dat die dierenarts zich niet conform droes richtlijnen voldoende beschermde voor overbesmetting tijdens het afnemen van de swaps uit diverse kuddes.

Ik heb toen wel steeds mijn eigen dierenarts en de regie houdende op de hoogte gehouden van de stappen.

Ik denk dat je er niet meer aan ontkomt dat de hele kudde besmet raakt als er al zo veel besmet zijn. Als je ze niet uit elkaar kan houden, konden wij ook niet volledig, dan zul je moeten bekijken hoe je ze zo fit mogelijk kunt houden.

Het belangrijkste is, hou geduld en respect voor de keuzes van de individuele paarden eigenaar. Zodat je daarna nog weer met elkaar verder kunt. Er zijn bij ons wel wat onrustige dagen geweest en veel verschillende visies. Met helaas ook paarden die het niet hebben overleefd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:03

Hier jaren terug ook droes gehad in de kudde. Stonden ene 15-tal dieren door elkaar, dus van veulen tot senior.
Er zijn slechts een 5-tal paarden echt ziek geweest, en maar 2 wat ondersteuning van de DA nodig gehad(ook koortsremmers), al de rest is er gewoon met matige symptomen en wat tijd terug bovenop gekomen.
(Afzondering was geen optie, zijn allemaal altijd samen blijven staan)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:07

100 %geen antibiotica

Goed voer onbeperkt en bijvoeren met seniors priores.
Pijnstillers zodat ze wel blijven eten.

En ik zou ze buiten zetten met deken. Frisse lucht is gezond voor ze

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:18

StalNollie schreef:
100 %geen antibiotica

Goed voer onbeperkt en bijvoeren met seniors priores.
Pijnstillers zodat ze wel blijven eten.

En ik zou ze buiten zetten met deken. Frisse lucht is gezond voor ze

Waarom bijvoeren met seniors priores?

Als ik dat had gedaan was mijn paard niet meer ziek van droes maar bevangen geweest.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:13

Ooit op stal ook droes gehad, waar de paarden in groepjes buiten stonden. Een aantal mensen verzorgden de paarden, de rest van de eigenaren mocht niet op stal komen. Dit werkte erg goed en was voor iedereen duidelijk. En de kans op verder besmetten naar andere stallen was zo kleiner.

Geen antibiotica, want dan heb je grotere kans op verslagen droes binnenin het lichaam.

6 weken nadat het laatste paard klachten vrij is (geen snot en pus meer) mag je weer uit quarantaine/isolatie, dus dat kan best nog even duren

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:42

De stal waar ik over spreek heeft maanden problemen gehad, leek het weer even goed te gaan brak het in een andere groep weer uit. Uiteindelijk kwam het in een groep met meest oude paarden, daar zijn er een aantal overleden.

AB werkt alleen goed als je het op het juiste moment inzet. Bij de eerste verhoging zonder dat er sprake is van enige zwelling in de lymfeklieren, dus voor de abcesvorming.

Dat de Droes zich ondanks maatregelen en isolatie van groep naar groep sprong is nooit echt verklaard, waarschijnlijk hebben stalkatten, ratten en ander klein gespuis daar een rol in gespeeld.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:12

De dierenartsenpraktijk die ik vorig jaar erbij had voor droes, zei dat verslagen droes in Nederland al jaren niet meer gemeld is omdat er geen antibiotica meer aangeraden wordt voor droes.

Het gevaarlijkste zou het abces op een verkeerde plek onder de keel zijn, die moet dan op tijd geopend worden.

Die droesbacterie kan zich ook verstoppen in poreuze dingen als hout.
Chloor werkt wel heel goed, uv licht (zon) ook.
Echt letterlijk alles wat je aanraakt en in de buurt van je paard komt moet je constant met verdunde chloor blijven ontsmetten.
Zelfs de kraan waar je je handen mee wast, als de kans bestaat dat deze gebruikt wordt door anderen.
Kleren eigenlijk elke keer nadat je de paarden verzorgd hebt wassen boven de 65 graden.
Verder een quarantaine gebied instellen, ik had mijn eigen gebouw toen.
Laarzen elke keer bij in en uitgaan van quarantaine gebied in een ontsmettend bad.
Zo is er verder geen ander paard besmet geraakt op dezelfde stal.
Wij hadden toen ook genoeg ratten en muizen lopen.

Mijn paarden mochten 21 dagen na het open gaan van het laatste abces uit quarantaine.
Dit zou ik goed navragen bij jullie dierenarts.

Alle (mijn) paarden zijn er goed ziek van geweest, eentje heeft 26 dagen hoge koorts gehad.
Maar zodra het abces open gaat zie je ze opknappen waar je bij staat.
Alle paarden zijn ook helemaal genezen.

Dierenarts zei dat je een week herstel moet uittrekken per dag koorts, maar die van 26 dagen koorts was met circa een maand weer helemaal fit.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:53

Ik sta op een pension/manege stalling bij jullie in de buurt en hebben het een jaar of 4 geleden gehad.
Tegen de tijd dat ze er achter waren dat het Droes was, zat het al in alle gangen en had quarantaine geen zin meer.
Meer dan de helft vd paarden heeft het gekregen. Ook mijn paard heeft 1,5 week met zeer hoge koorts gestaan.
Alle paarden zijn er doorheen gekomen. 1 paard heeft bij equitom gestaan maar dit paard heeft overall een zwakke afweer.
Het management is belangrijk en wat ons heel goed geholpen heeft om de onrust weg te nemen is dat Florence Gorter de DA een informatie bijeenkomst gehouden heeft. Daarna was er echt weer rust op stal onder en tussen de eigenaren.
Uiteindelijk waren we er in een paar weken doorheen.