Kunnen paarden Covid-19 krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Kunnen paarden Covid-19 krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 11:18

Ik weet dat paarden een equine-covid kunnen krijgen. Maar ik begreep dat dat wat anders is dan onze covid-19.

Wij hebben onze paarden aan huis. En de wederhelft en ik hebben corona. Wederhelft positief op 7 december, ik op 12 december.

Het ene paard (merrie, 10.5 jaar) kreeg eerst (dag of wat geleden) dikkere achterbenen en sinds gisteren dikker voorbeen. En vanochtend zag ik dat het jonkie (merrie, 2.5 jaar) ook wat vulling bij de kogel heeft.

Verder (nog) geen klachten bij de paarden. Geen koorts, geen snot, geen hoesten. Maar er is duidelijk iets aan de hand.

De paarden komen nergens en er komen ook geen vreemde paarden bij ons.
Vanwege corona komen wederhelft en ik dus ook al 2 weken nergens. Eem voorheen kwamen we ook niet bij andere paarden. Onze dieren kunnen 24/7 kiezen binnen of buiten. Krijgen voorverpakt hooi / voordroog.

Nou appte ik met een kennis en die gaf aan dat er links en rechts toch al paarden verschijnselen hadden nadat eigenaar/ verzorger Covid-19 had. En dat dit ook ergens door een veearts al was bevestigd.

Zijn hier meer mensen met die ervaring?

Uiteraard kan het wat anders zijn. 3 jaar terug (toen nog op pensionstal en had ik de oudste merrie en een, toen 20 jarige, ruin), is de ruin eerst in juni flink ziek geweest door droes en een maand of 3 later Flink ziek door Rhino (EHV1 en EHV4). Beide keren bevestigd met swaps en beide keren stond de oudste merrie met de ruin samen maar zij heeft toen geen klachten gehad. Op dit moment doen de paarden (nog?) niet echt ziek aan, muv die gevulde pootjes.

En uiteraard wordt een veearts ingeschakeld, zeker als dat nodig is. Maar ik ben nu vooral benieuwd of meer mensen ervaring hebben met paarden die dikke benen kregen terwijl de eigenaar / verzorger ziek was met covid-19

Taucha

Re: Kunnen paarden Covid-19 krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:33

Je zou eens kunnen proberen met een zelftest wat daar uit komt als je die toevallig nog hebt liggen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:41

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:50

Volgens mij kunnen paarden geen mensen Corona krijgen, alleen de paarden variant. We kunnen elkaar dus niet besmetten.
Alleen katachtige en nertsen kunnen besmet worden door de menselijke variant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:52

Esther_ schreef:
Volgens mij kunnen paarden geen mensen Corona krijgen, alleen de paarden variant. We kunnen elkaar dus niet besmetten.
Alleen katachtige en nertsen kunnen besmet worden door de menselijke variant.

Heel veel dieren zijn al besmet, inclusief herten en nijlpaarden.
Volgens dat onderzoek is er een goede kans dat paarden het ook op kunnen pikken op basis van hun receptor.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 11:53

Dank je Sizzle!

Esther, dat begreep ik ook (van internet dus het is waar :+ ), maar ik hoorde vandaag dat er dus wel degelijk gevallen bekend zouden zijn. Vandaar dat ik dacht, ik gooi het eens op Bokt.

Is het niet om er zelf van te leren, danwel om andere eigenaren te waarschuwen

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:20

Ik ga even volgen, ben benieuwd wat eruit zou komen.
Zelftest bij de paarden is een goede

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:27

Toen ik vorige maand corona had heb ik ook nog 2x gereden. Paard heeft, naar mijn weten, geen klachten oid gehad.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 22:36

Er zij ook apen ( niet zo vreemd misschien, lijken toch wel op ons zeg maar) en leeuwen besmet met Corona ( beide in dierentuinen).

Het zou me niet verbazen als paarden het op de een of andere manier ook van mensen kunnen overnemen, maar die zullen misschien wel andere klachten krijgen. Zeker nu met alle Covid-varianten/mutaties die er rondwaren lijkt het me best wel mogelijk.