Ervaringen carpaal-tunnelsyndroom bij paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_ankieee

Ervaringen carpaal-tunnelsyndroom bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:58

Hoi Bokkers,

Ik open dit topic om zowel positieve als negatieve ervaringen te horen van mensen die het carpaal tunnelsyndroom hebben meegemaakt bij hun paard.

Gister middag hebben wij helaas de diagnose verdikt retinaculum en dus eigenlijk carpaal tunnelsyndroom gekregen bij ons lease-paard. Ze was van de één op de andere dag kreupel omstreeks begin oktober, dus we dachten eerst dat ze zich wellicht had verstapt in het land. In de periode daarna werd het eigenlijk niet veel beter met alleen stappen en koelen, dus werd er gedacht aan een peesblessure. Omdat het beeld te wisselend was en het been erg dik en warm bleef (veel vocht), is er opnieuw een arts langs geweest en heeft ze een echo gehad van beide voorbenen. Rechtsvoor kwam de conclusie dat het retinaculum (een soort bandje onder de knie) zwaar geïrriteerd en opgezwollen is. Dit is ook de rede dat het been dik blijft en ze moeilijk vocht en afvalstoffen kan afvoeren, omdat het bandje het 'afknelt' als het ware.

De arts gaf aan dat het een blessure is die eigenlijk nagenoeg niet voorkomt en hij had geen positieve prognose helaas, ook omdat ze (nog) niet weten hoe ze dit kunnen behandelen. Naast dat het bij ons lease-paard opgezwollen is, lijken er ook een soort kringeltjes/lijntjes in het bandje te zitten waarvan de arts aangaf dat dit niet een heel fijn beeld is. Ik kan online weinig vinden over deze blessure/aandoening. We hebben over 6 weken een vervolgafspraak staan om te kijken hoe het dan gaat, maar we vrezen eigenlijk het ergste.

Zijn er meer bokkers die dit hebben meegemaakt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze blessure!

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:11

Ik plaats hier even een schopje, we hebben het paard inmiddels overgekocht om haar een fijn pensioen te bieden. Maar toch benieuwd of Bokkers hier ervaring mee hebben! :j