Röntgenfoto bij zand in de darmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Röntgenfoto bij zand in de darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 09:23

Heeft er iemand ervaring met het maken van een röntgenfoto bij zand in de darmen?

Mijn paard heeft al langere tijd vage klachten dus eerst groot bloedonderzoek gedaan, mestonderzoek, wormenkuur, KPU onderzoek, meerdere keren mestballen in water opgelost om te kijken zand in mest.
Voer helemaal nageplozen wat is het beste voor hem.

Helaas allemaal tot nu toe geen uitsluitsel nog, nu in overleg laat ik een röntgen maken van de darmen om te kijken of er zand in zit, iemand ervaring hiermee.
Was het op de röntgen te zien?
Dit kan niet op locatie omdat ze een speciaal soort foto nemen?

Ninx

Re: Röntgenfoto bij zand in de darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:24

Kun je uitleggen wat de klachten van je paard zijn?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:25

Ja ik heb er ervaring mee.
We dachten dat mijn paard erge maagzweren had. Dat bleek maar 1 kleintje te zijn, wel had ze enorm veel zand in haar darmen. Dit was goed te zien op de foto.
Ze is toen een aantal dagen op de kliniek gebleven en toen is er een controle foto gemaakt
Laatst bijgewerkt door Eliana op 15-12-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:29

Eliana, wat hebben ze gedaan op de kliniek als ik vragen mag?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:31

Ook hier een pony met vage klachten en zand in de darmen, vastgesteld d.m.v. een röntgenfoto op de kliniek. Het is geen speciale röntgenfoto die ze maken (ze maken gewoon een foto van de buik) dus wellicht kan het ook met een mobiele röntgen. Ik was al op de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek met echo’s en foto’s. Mesttesten geven helaas geen uitsluitsel over de hoeveelheid zand in de darmen.

Ik heb hem mee naar huis genomen en geef hem nu dagelijks een grote hoeveelheid psyllium (brokjes) en laat over een paar weken een controle foto maken. Op de kliniek blijven en sonderen was ook een optie, vaak als ze er koliek van krijgen de enige nog.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:42

Ze hebben via de sonde paraffine gegeven.
We hadden de week ervoor al een liter paraffine gegeven via een spuitje maar dat was dus niet voldoende.
Via de mesttest was er geen zand te zien trouwens, maar het zat er dus wel.
Hierbij de foto, al dat witte is zand
Afbeelding

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 09:47

Ja! Mijn paard was erg lusteloos en om diverse redenen verwachtte ik zand in zijn darmen. De foto zelf viel heel erg mee, paard kreeg een roesje, maar dit was voor hem eigenlijk niet nodig. Was voor de dierenartsen ook de eerste keer in lange tijd. Gelukkig was er geen zand of andere gekke dingen te zien bij hem. Echt een enorme geruststelling! De kosten vielen me achteraf ook heel erg mee. Ik verwachtte zo'n 400 euro aangezien de DA dat bedrag eerder aangaf, maar het was nog geen 200. Any way was het alles helemaal waard, ik ging echt veel geruster door het leven haha

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:27

Afbeelding
Voor een kleine pony kan dit aan huis, voor groot paard heb je krachtige bron nodig, op de kliniek dus

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:14

Ervaring mee, is bij mijn pony gebeurt in Emmeloord op de kliniek. Er was toen eigenlijk door de hele darmen een witte waas te zien. Flink gezandkuurt toen!

Ik ben ook erg benieuwd welke klachten je paard heeft? Helaas hier ervaringsdeskundige wbt buikpijn klachten.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:52

Ervaring mee bij Visdonk in Roosendaal. Hebben 2 foto's gemaakt, gelukkig geen zand. Dit hebben ze op de kliniek gedaan omdat daar de apparatuur staat en mijn paard er toch moest zijn. Weet niet of ze het daar op locatie doen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 13:00

Als eerste dank voor jullie reacties en de foto's geeft mij een beetje beeld hoe het eruit kan zien.

Qua vage klachten heeft mijn paard al enige tijd
Geen energie-futloos
Vermagerde omdat hij te weinig hooi eet (logisch gevolg) maar komt niet echt bij ondanks ander hooi en iets beter eten.
Als ik ga longeren ging hij vaak in een bijna plashouding staan maar net niet en wilde niet echt lopen en kon dan ineens een soort ontploffen.
Heb ook een tijdje idee gehad dat hij onregelmatig liep achter maar toch ook weer niet.
Rijden wil hij niet ik ga wel wandelen en dan wil hij wel gras eten.
Hij is gewoon niet zijn eigen blije ik
Mest met water en soms alleen water zonder mest

Tot nu toe geen koliek klachten of echte buikklachten voor zover ik zie.
Normaal zodra hij in de ochtend in de paddock komt gaat hij eten en nu niet , hij blijft een beetje staan te staan.
Hij is geen zandeter en zodra zijn hooi in het zand ligt hoeft hij het niet meer maar ja in hooi zit ook wel wat zand en op het land natuurlijk ook.

Ik weet dat bovenstaande veel oorzaken kan hebben maar ben gewoon aan het uitsluiten.
En de tandarts is afgelopen donderdag ook geweest.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een zandweg kuur heb gegeven ook al zou eruit komen dat hij geen zand in darmen heeft dat ga ik dit toch 2x per jaar doen.