Sinds maandag heeft mijn merrie een opzichtige dikke ader over haar hals, been en buik. Van de laatste 2 geen foto. Die van haar hals doe ik bij dit bericht. Dierenarts is geweest. Uitgebreid bloedonderzoek en 5 dagen bloedverdunners. Ze wist niet perse wat het kon zijn. Foto doorgestuurd naar een andere Dierenarts en die had dit ook nog nooit gezien. Iemand toevallig ervaring hiermee?
Merk trouwens niks aan haar gedrag. Nog helemaal fit en fris!
Is er ook naar het hart gekeken (geluisterd). Geen ervaring met paarden wel met koeien. Als de halsslagader is opgezet en kunt zien kloppen zijn her vaak hart problemen.
Vissy
Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-21 10:07
mino1 schreef:
Is er ook naar het hart gekeken (geluisterd). Geen ervaring met paarden wel met koeien. Als de halsslagader is opgezet en kunt zien kloppen zijn her vaak hart problemen.
Mijn paard had afgelopen zomer op een gegeven moment rare, verdikte lijnen over haar hals. Ik dacht dat het aders waren, dacht persoonlijk aan een plaatselijke ontsteking of zoiets. De DA is langsgekomen en vond het er ook heel gek uitzien; hij heeft een paar plekken geëchoed met een echo-apparaatje dat hij normaal gebruikt om drachtige merries te scannen, om te kijken of het geen verstopt bloedvat was. Hier bleken het ‘gewoon’ vochtophopingen te zijn, zeer waarschijnlijk een reactie op de paardenbeet van een paar dagen eerder (ruzie in de groep). Het is vanzelf weggetrokken hier.
Misschien kan je je DA vragen er ook een echo van te nemen? Dan weet je in elk geval of het echt een ader is, of is dat al bevestigd? Hier dacht de DA aan aders maar dat waren het dus (gelukkig!) niet.