water mest vs geweekt voer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

water mest vs geweekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 16:34

Wij zitten mee te denken met iemand.

Paard heeft af en aan water bij of na de mest. Zand is altijd behandeld en goed bijgehouden. Mestonderzoek en ontwormen ook.

Heb al meegekeken om dieet aan te passen. Ook is er al veel en nauw contact met de veearts natuurlijk, maar er zijn geen echte antwoorden gekomen uit onderzoeken en overleg.

Paard krijgt hooi van nette kwaliteit en 2x daags geweekt voer.

Omdat echt alles wel is bekeken, zei mijn man opeens; Zou het niet komen door het natte eten?

Ik zelf heb dat nog nooit meegemaakt en herken het ook niet vanuit de voeding etc. Maar ik ben toch benieuwd of andere mensen wel die ervaring hebben.

We hebben dit wel al besproken om het by trial and error te gaan proberen, maarik ben ook te nieuwsgierig of andere mensen die ervaring hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:36

Gezien een paard als snel 30 liter water per dag drinkt zal dat beetje water bij zijn voer het verschil echt niet maken :Y) .
Wat wel kan is dat het paard misschien niet goed tegen het voer kan wat je in het water weekt, of eventueel ander spul dat hij krijgt, of om een andere reden moeite heeft met zijn darmflora.

Mizora

Re: water mest vs geweekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:40

Eigenlijk is het niet mogelijk, al zeg ik nooit nooit. het dichtste dat ik daarbij kan bedenken is dat het voer gemakkelijk gist of fermenteert en bij langer staan op die manier de darmen kan beïnvloeden.

Ik zou het eerder in de ingrediënten zoeken. Meestal is bietenpulp een kalmerend middel, maar het zou niet het eerste paard zijn dat ik tegen kom dat toch wat last van mestwater heeft als hij het krijgt. Idem dito voor tarwezemelen. Maar ik weet uiteraard niet wat je precies voert verder.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:41

Bij ons maakt dat niet uit. Als we met natte mest te maken hebben komt het of a. door de hoeveelheid gas of b. door het hooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 16:52

De standaard zaken zijn echt uitgesloten.

Er zitten geen granen in, voer wordt goed geweekt en staat niet langer dan 6uur.

Bietenpulp is juist even weggelaten op aanraden van een voedingsdeskundige bij diegene op stal.

In mijn theorie kan het ook echt niet en gezien het vele mestwater, zou ik juist vocht aanvullen. Maar omdat ales uitgesloten is, heb ik ook echt vraagtekens.

Paard is verderniet ziek, zwak of misselijk. Van mij mocht ze er wat bijgeven qua lijf/bespiering, maar naast het mestwater zijn er geen symptomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:11

je hooi is ook echt hooi? Dus geen plastic er om?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:14

Is het grof of fijn hooi? Er kunnen zo veel oorzaken zijn. Ik heb al allerlei redenen gevonden waarom sommige paarden dit probleem hebben, maar dat lukt me meestal niet op dit soort marginale informatie.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:21

Hier eerder 1 paard die volledig op vloeibaar stond (chronisch slokdarmprobleem, Fries). Nu 1 mini (oudje) en 1 groot paard (EOTRH) erop, nog 1 shet grotendeels op vloeibaar. Geeft bij allen geen vloeibare mest. Wel is het belangrijk om te kijken wat je dan als vloeibaar voedsel geeft... Kun je daar iets meer over vertellen? En over de hoeveelheid hooi? En is dat onderzocht qua voedingswaardes en vezels?

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:23

zacht hooi waarvan je een soort balletje kunt maken dus niet hard of prikkerig hooi
dat was bij 1 van mijn paarden vroeger de oplossing ! en geen voordroog...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:24

DuoPenotti schreef:

Dit is belangrijk om te weten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 17:28

DuoPenotti schreef:

Ze krijgen daar echt hooi, weet ik zeker.

Mizora schreef:
Is het grof of fijn hooi? Er kunnen zo veel oorzaken zijn. Ik heb al allerlei redenen gevonden waarom sommige paarden dit probleem hebben, maar dat lukt me meestal niet op dit soort marginale informatie.

Alles is verder gewoon echt uitgesloten. Veearts heeft al veel nagekeken. Maar we bekeken en besproken het voer en toen was dat iets wat naar boven kwam en we eventueel ervaringen over wilden horen.

Ik ga er zelf vanuit dat het niet door het geweekte voer komt, maar als er ook maar enkele mensen zijn die de combinatie herkennen, is dat wel iets waar we evt op verder kunnen borduren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 17:34

AlaskaTorrie schreef:
Hier eerder 1 paard die volledig op vloeibaar stond (chronisch slokdarmprobleem, Fries). Nu 1 mini (oudje) en 1 groot paard (EOTRH) erop, nog 1 shet grotendeels op vloeibaar. Geeft bij allen geen vloeibare mest. Wel is het belangrijk om te kijken wat je dan als vloeibaar voedsel geeft... Kun je daar iets meer over vertellen? En over de hoeveelheid hooi? En is dat onderzocht qua voedingswaardes en vezels?

Wij voeren zelf ook hele najaar en winter geweekt, dus ken het ook niet.

Rest is echt allemaal bekeken. Heb geen enkele reden om te denken dat het ergens anders aan ligt.

ellenimar schreef:
zacht hooi waarvan je een soort balletje kunt maken dus niet hard of prikkerig hooi
dat was bij 1 van mijn paarden vroeger de oplossing ! en geen voordroog...

Hooi is prima en gaat het echt niet om. Alles is echt uitgesloten. Zoeken puur ervaringen met geweekt voer en evt natte mest.
Wij voeren zelf ook geweekt voer, dus vandaar dat we een grotere oproep doen.

Cherdenise schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit is belangrijk om te weten

Dat snappen we, maar is niet de vraag. Hooi en de rest is allemaal bekeken.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:37

Wat voer je als geweekt voer en in welke hoeveelheden? Hebben we het over een schepje per dag of over echt bijna volwaardig vloeibaar? Als je al zoveel hebt bekeken kan het hooguit nog in het type geweekt voer zitten wellicht of in de combi hoeveelheid met vezels in dat voer. Maar goed, je klinkt zorgvuldig.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:40

Ik heb het soort zelfde probleem op dit moment met mijn mini. De ene keer goed mest en de volgende dag kan het zo weer dunne/natte mest zijn.
Afgelopen zaterdag heb ik er een tandarts bij gehad en die gaf aan dat het gebit daarin best een rol kan spelen ivm niet goed kunnen kauwen.
Ook heb ik zijn voer aangepast en komt wr volgende week een mest onderzoek. Nu is het nog te vroeg om te zeggen of het gebit echt hier in een rol speelde, maar ik ben benieuwd of ik uiteindelijk verschil ga merken.

Is het paard recent op het gebit gecontroleerd?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:42

Prima dat je dat snapt en dat is ook fijn maar jij snapt dan toch wel waarom dat gevraagd wordt of niet dan? :Y)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:49

Hier ook een gelijkaardig probleem. Shetjes met natte mest. Echt hooi, geen krachtvoer, mestonderzoek en tandarts up to date. Ook wij hebben zitten testen met nat voer (fibrebeet en speedibeet) maar dat maakte geen verschil. Ook probiotica supplementen bijvoeren maakt niets uit. Ik hoop dat je de oplossing vindt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:51

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:55

Nat voer lijkt me niet aannemelijk, paarden drinken ook gewoon.

Wat ik weet van een kennis wiens paard mestvocht bleef houden ook na ik weet niet hoeveel voeraanpassingen, is dat het beestje toen gediagnosticeerd is met KPU (https://purehorse.nl/2021/06/08/kryptop ... kpu-paard/)

En daar is genoeg discussie over, of dat een modeziekte is of echt en probleem (ik weet ook niet zeker of ik er in geloof), maar dat paard is qua mestvocht erg opgeknapt van het protocol dat op de diagnose volgde. Volgens mij was dat ook een protocol van PureHorse.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:56

En als je die oplossing vindt, wil ik m ook wel weten .

Ik heb precies hetzelfde. De ene keer echt super water/spuitdiarree en de andere keer nette mest (al zijn t geen droge ballen). We zijn al bijna 3 jaar aan t proberen..

Alle mogelijke 'makkelijke' onderzoeken zijn gepleegt. Bloed in orde, geen wormen, gebit in orde,....
Ze krijgt echt hooi, van t veld van de bijna buren dus t is zeker een mooie kwaliteit (geen onkruid oid).

We hebben al vanalles geprobeerd en de ene keer lijkt t ene supplement te helpen en de andere keer t ander.
T was nu eigenlijk redelijk onder controle maar omwille van t wedstrijdseizoen heb ik een aanpassing moeten doen in t voer en t is meteen weer raak ...

Ook wij hebben zowel droog als nat voer geprobeerd in de periodes en konden daarin geen verschil merken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:57

mijn merrie had wel met voeren van geweekte bietenpulp dat ze daar rare mest van kreeg.
dat stonk ook heel erg.
nou heeft die al een darmflora die niet in balans is en alle voordroog of gras wat dus meer water bevat geeft dunne mest.
eet ze alleen maar droog hooi dan heeft ze de mooiste mest.

je kunt het wel testen toch of het van het geweekte voer komt?
dan stop je er een paar weken mee.
om wat voor geweekt voer gaat het?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:13

Laatst iemand gesproken met hetzelfde probleem, die is wat yeasacc (biergist) bij gaan voeren en het mestwaterprobleem was bij dat paard met een paar dagen verdwenen. Misschien iets om te proberen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 13:58

Ik snap alle reacties.

Maar de vraag gaat niet om water bij de mest. Dat is natuurlijk een probleem wat de meeste mensen kennen en waar je doorgaans ook wel weet wat de oorzaak is of kan zijn.

Als alles is bekeken en uitgesloten, houdt dat echt in dat het standaard traject is doorlopen.

Wij voeren zelf ook geweekt en ik herken zelf ook niet dat geweekt voer die problemen geeft. Daarom hier een oproep, want stel dat er mensen zijn op Bokt die het herkennen, zou je toch die richting in kunnen kijken.
Het leek me onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit.

Bedankt in ieder geval voor de reacties. Er is ook besproken wat tegen het mestwater te doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:26

Hi, Tjieks heeft na jaren goede mest opeens uit het niets water bij de mest gekregen. En veel ook !!!! Hij spoot hele stralen eruit dus je moest echt wegspringen.

Ben wel van pension verandert etc maar basis altijd hetzelfde: brokjes en hooi
Ik heb daar zo'n 4 jaar mee gedokterd, van megablud zakjes, tot probiotica tot transfauneren met mestwater van mijn Quarter.
Van alles geprobeerd maar het bleef terugkomen. Tot opeens een jaar of 2 terug, toen was het opeens weer over.

Chico heeft al 25 jaar standaard voer en elke dag slobber....
Het maakt geen drol uit of het nat voer was of niet.
Nu krijgt hij ook geweekt ivm slecht opname van zijn hooi maar tot op heden juist geen mestwater.

Ik durf wel te zeggen dat geweekt voer er eigenlijk niks mee te maken heeft.... ( mijn eigen ervaring)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:36

misschien een hele stomme gedachte hoor, maar is er al aan maagzweren gedacht? die geven soms vage klachten. mijn pony had deze symptomen ook, ik zit nu op een maand omeprazol en het mestwater/slechte mest is helemaal weg..

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:02

Hier had ik er 2x per jaar mee te maken, dus beide overgangen van naar meer hooi maar ook de overgang naar meer gras. Misschien is dat iets wat mee kan spelen?