Ik vind dat mijn paard het laatste halfjaar ongeveer weinig energie heeft. Hij is niet ineens van een sensibel naar een flegmatisch paard gegaan, maar zit wel de hele tijd te "wachten" van wanneer komt het weer terug... Ook meer voer heeft tot nu toe niet geholpen. Verder zijn er geen klachten en hij ziet er ook gewoon goed uit. Laatst ook nog wormonderzoek en gebit laten doen hier kwam ook niks uit.
Ik heb daarom voor de zekerheid een bloedonderzoek laten doen. Hier kwam iets verhoogde elektrolyten en leverwaardes uit. Volgens de dierenarts was het niet zorgelijk en ze zei dat je bij een bloedonderzoek vaak bij elk paard wel "iets" vind. Ik krijg de uitslag nog via mail.
Enige advies dat ze eigenlijk gaf was om het over een aantal maanden weer opnieuw te doen. Ik heb nog gevraagd of het bepaalde oorzaken kan hebben of met voer te maken kan hebben, maar ze zei van niet.
Nu heb ik wat research gedaan en kwam ik op een aantal topics waar bijvoorbeeld grondwater wordt genoemd. Mijn paard drinkt grondwater tijdens het weideseizoen. Misschien nog even handig te noemen dat het onderzoek vlak na het weide seizoen is gedaan. Ontwormen kon ook helpen las ik en bepaalde kruiden zouden goed zijn voor de leverbalans. Ook zou kuil minder goed voor de lever? Mijn paard krijgt afwisselend kuil en voordroog.
Nu zijn de waarden nog niet ernstig zoals ik al zei, maar mogelijk kan ik een aantal "simpele" tips toepassen die mogelijk ook werken voor zijn energiebalans.
Ik hoor graag ervaringen