Paard met hoge leverwaardes en weinig energie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Paard met hoge leverwaardes en weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 14:33

Hallo allemaal,

Ik vind dat mijn paard het laatste halfjaar ongeveer weinig energie heeft. Hij is niet ineens van een sensibel naar een flegmatisch paard gegaan, maar zit wel de hele tijd te "wachten" van wanneer komt het weer terug... Ook meer voer heeft tot nu toe niet geholpen. Verder zijn er geen klachten en hij ziet er ook gewoon goed uit. Laatst ook nog wormonderzoek en gebit laten doen hier kwam ook niks uit.

Ik heb daarom voor de zekerheid een bloedonderzoek laten doen. Hier kwam iets verhoogde elektrolyten en leverwaardes uit. Volgens de dierenarts was het niet zorgelijk en ze zei dat je bij een bloedonderzoek vaak bij elk paard wel "iets" vind. Ik krijg de uitslag nog via mail.

Enige advies dat ze eigenlijk gaf was om het over een aantal maanden weer opnieuw te doen. Ik heb nog gevraagd of het bepaalde oorzaken kan hebben of met voer te maken kan hebben, maar ze zei van niet.

Nu heb ik wat research gedaan en kwam ik op een aantal topics waar bijvoorbeeld grondwater wordt genoemd. Mijn paard drinkt grondwater tijdens het weideseizoen. Misschien nog even handig te noemen dat het onderzoek vlak na het weide seizoen is gedaan. Ontwormen kon ook helpen las ik en bepaalde kruiden zouden goed zijn voor de leverbalans. Ook zou kuil minder goed voor de lever? Mijn paard krijgt afwisselend kuil en voordroog.

Nu zijn de waarden nog niet ernstig zoals ik al zei, maar mogelijk kan ik een aantal "simpele" tips toepassen die mogelijk ook werken voor zijn energiebalans.

Ik hoor graag ervaringen :)
Laatst bijgewerkt door xLisaa op 02-11-21 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:36

Mariadistelzaad voeren om de lever te ondersteunen en wellicht een detox kan wat helpen, ik zou daarna wel weer testen zoals je DA aangaf.
Hoe oud is je paard?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:38

Kuil is sowieso slecht voor paarden, maar afwisselen van voordroog en kuil is nog slechter.
Dan is de darmflora continu van slag.
Paarden horen zo goed als onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit te krijgen. Voordroog of droog hooi dus.
Kuil is veel te zuur, en niet voor niks voor koeien met 4 magen.
Waarschijnlijk als je dat beleid aanpast dat je al een heel ander paard hebt.
Laat ook vooral je ruwvoer testen door bijv. Pavo dan weet je ook precies wat erin gaat.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 14:46

AaronYve schreef:
Mariadistelzaad voeren om de lever te ondersteunen en wellicht een detox kan wat helpen, ik zou daarna wel weer testen zoals je DA aangaf.
Hoe oud is je paard?

Wat voor detox bedoel je dan? Mijn paard is 9. Hij stond altijd bij mij thuis en is op zijn 7e naar deze stal gegaan. Hij moest op het begin erg wennen en mogelijk is de combinatie volwassen worden en gewenning op stal ook een oorzaak van zijn bravere karakter.

Mdrf

Re: Paard met hoge leverwaardes en weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:04

Juist nu geen mariadistel voeren, daardoor wordt de lever juist getriggerd om harder aan het werk te gaan en je wilt juist de lever ontlasten. Dus vitamine C geven, dan hoeft de lever dat niet zelf aan te maken en kan die tot rust komen en herstellen.

Dus nu ook geen detox doen. Je kan wel bijvoorbeeld brandnetel geven, die van heltie horse is heel fijn.

Maar hoe is het grondwater? Is dat niet te rijk aan ijzer?

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 15:32

Mdrf schreef:
Juist nu geen mariadistel voeren, daardoor wordt de lever juist getriggerd om harder aan het werk te gaan en je wilt juist de lever ontlasten. Dus vitamine C geven, dan hoeft de lever dat niet zelf aan te maken en kan die tot rust komen en herstellen.

Dus nu ook geen detox doen. Je kan wel bijvoorbeeld brandnetel geven, die van heltie horse is heel fijn.

Maar hoe is het grondwater? Is dat niet te rijk aan ijzer?

Bedankt voor de tips. Het ijzergehalte weet ik niet. Ik zie op internet wel wat dingen waar je het mee kunt meten. Hij drinkt nu alleen nog leidingwater, want hij staat niet meer op het land.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 15:37

Hier nog de uitslagen van het bloedonderzoek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:09

Van mariadistel gaat de lever niet harder werken, het ondersteunt en beschermd de lever.
Vraag je DA maar eens na of je dat mag voeren aan jou paard

In detox zit meestal brandnetel en mariadistel zaad en meer kruiden die aanvullend ondersteunen. Kijk maar eens op de site van de paardendrogist.

Adhv de uitslag is 49 hoog maar niet extreem zoals je da ook al zei.
Ik zou navragen voor de mariadistel ;)

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 18:03

Ga ik dat eens doen :)
De Gamma-GT (GGT) van 82 is het meest afwijkend dit had met de lever te maken. Al kon die nog vele malen hoger zijn volgens de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door xLisaa op 02-11-21 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:07

Heeft je paard genoeg uitdaging?
Ik ken meerdere paarden op stallen in het westen van het land die niets anders doen dan in de bak rijden zeker in de winter en voor de afwisseling dan gelongeerd worden en dan na verloop van tijd 'inkakken'

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 18:59

Sunnda schreef:
Ik ken meerdere paarden op stallen in het westen van het land die niets anders doen dan in de bak rijden zeker in de winter en voor de afwisseling dan gelongeerd worden en dan na verloop van tijd 'inkakken'

Probeer daar wel op te letten, maar kan misschien nog beter inderdaad. Vaak is hij in de winter wel wat frisser, maar dat is nu nog ff afwachten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:38

xLisaa schreef:
Sunnda schreef:

Probeer daar wel op te letten, maar kan misschien nog beter inderdaad. Vaak is hij in de winter wel wat frisser, maar dat is nu nog ff afwachten.

Wij hebben een paard van ons teruggekocht omdat die mensen er heilig van overtuigd waren dat we haar onder valse voorwendselen verkocht hadden. Was een heel lief, maar wel voorwaarts, sensibel dier.
Na drie maanden werden we gebeld dat ze zo langzaam was en toen al gaan kijken, was heel sneu. Dier moest 5 dagen per week de bak in en anders werd ze gelongeerd. Nooit naar buiten op buitenrit oid. Ze was niet vooruit te branden en slofte door de bak.
Dier daar teruggenomen en even lekker twee weken het bos in geweest en ze was weer de oude vrolijke zelf.
Afwisseling kan echt verschil maken.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 09:18

Mijn paard loopt sowieso niet 7 dagen per week (in de bak), maar ik begrijp de strekking van je verhaal sneu.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 11:46

Iemand nog tips qua krachtvoer? Wat kan ik beter vermijden en wat niet? Mijn paard loopt op M/Z niveau dus er moet wel voldoende energie inzitten...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:47

xLisaa schreef:
Iemand nog tips qua krachtvoer? Wat kan ik beter vermijden en wat niet? Mijn paard loopt op M/Z niveau dus er moet wel voldoende energie inzitten...

Ik heb je een pb gestuurd

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:55

Hoi. Mijn paard heeft ook iet verhoogd leverwaardes terwijl ze vorig jaar nog goed waren. Bij ons in de omgeving zijn afgelopen 2 jaar meerdere paarden overleden tgv hoge leverwaardes maar die waren dan echt heel hoog hoor. niet in die waardes zoals jij en ik hem hebben

Bij ons lag de oorzaak ws aan JKK. bij de ene stal overleden in korte tijd meerdere paarden en bleek dat er jkk in het hooi zat. op een andere plek stond het paard op een land met veel jak en at het dier er kennelijk van terwijl je denkt dat t dier t niet eet.

Ons grondwater is ook getest en had een iets verhoogd ijzer en loodgehalte echter er zijn ook twee andere paarden bij ons op stal gemeten en die hadden geen afwijkende waardes terwijl ze t zelfde eten en drinken

Wat bij ons in de buurt opviel is dat het vnl ruinen zijn die afwijkende waardes hebben en koudbloeden ( haflingers. fjorden etc)

Ik geef mijn paard nu livercomp van phytonics en in januari laat ik zijn bloed opnieuw meten, ons hooi is 100% jkk vrij en op ons land hebben we het hele seizoen door dagelijks jkk weggehaald dus daar kan het echt niet van komen.. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dan toch het grondwater. Bij ons is geen kraanwater aanwezig.We zullen het in januari zien. het blijft gek dat de andere paarden geen afwijkingen hebben maar als mijn paard zijn leverwaardes doorstijgen dan zal ik toch iets moeten gaan doen aangezien ze vorig jaar toen hij net bij ons kwam geen afwijkende waardes had

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:08

Er zijn veel oorzaken voor een verminderde looplust:
* Een herfstdip, komt vaak voor in het najaar; op te lossen met een vitaminespuit of een supplement dat een weerstandsverhogend effect heeft zoals bv Immuboost.
* (Een mate van) insuline resistentie, Je paard kan het teveel aan suikers niet goed verwerken. Dit zie je niet bij normaal bloedonderzoek. HIer zou dan extra op moeten worden getest: Oplossing is een suikervrij dieet en glucobalance.
* Lyme (vergt extra onderzoek)
* Vergiftiging (Jakobskruiskruid, bastaardklaver, heermoes, nachtschadem herfstsijlloos, esdoorn, etc). De meeste paarden zullen geen giftige planten eten, maar als er nog maar weinig te eten op de wei staat gebeurt dat nog wel eens.
* Een gewoon langsvliegend virus.

Voor nu zou ik niet veel veranderen, maar goed in de gaten houden en over een aantal weken opnieuw prikken. Eventueel een vitaminebrokje naast zn normale eten geven en een weerstandsverhoger

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 11:11

lnvdh schreef:
Hoi. Mijn paard heeft ook iet verhoogd leverwaardes terwijl ze vorig jaar nog goed waren. Bij ons in de omgeving zijn afgelopen 2 jaar meerdere paarden overleden tgv hoge leverwaardes maar die waren dan echt heel hoog hoor. niet in die waardes zoals jij en ik hem hebben

Bij ons lag de oorzaak ws aan JKK. bij de ene stal overleden in korte tijd meerdere paarden en bleek dat er jkk in het hooi zat. op een andere plek stond het paard op een land met veel jak en at het dier er kennelijk van terwijl je denkt dat t dier t niet eet.

Ons grondwater is ook getest en had een iets verhoogd ijzer en loodgehalte echter er zijn ook twee andere paarden bij ons op stal gemeten en die hadden geen afwijkende waardes terwijl ze t zelfde eten en drinken

Wat bij ons in de buurt opviel is dat het vnl ruinen zijn die afwijkende waardes hebben en koudbloeden ( haflingers. fjorden etc)

Ik geef mijn paard nu livercomp van phytonics en in januari laat ik zijn bloed opnieuw meten, ons hooi is 100% jkk vrij en op ons land hebben we het hele seizoen door dagelijks jkk weggehaald dus daar kan het echt niet van komen.. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dan toch het grondwater. Bij ons is geen kraanwater aanwezig.We zullen het in januari zien. het blijft gek dat de andere paarden geen afwijkingen hebben maar als mijn paard zijn leverwaardes doorstijgen dan zal ik toch iets moeten gaan doen aangezien ze vorig jaar toen hij net bij ons kwam geen afwijkende waardes had

Ja, waarschijnlijk reageert het ene paard er meer op dan de andere of zijn die andere paarden meer "gewend" aan het grondwater. Het is lastig ik hoop dat de waardes van je paard weer dalen!

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 11:15

Babootje schreef:
Er zijn veel oorzaken voor een verminderde looplust:
* Een herfstdip, komt vaak voor in het najaar; op te lossen met een vitaminespuit of een supplement dat een weerstandsverhogend effect heeft zoals bv Immuboost.
* (Een mate van) insuline resistentie, Je paard kan het teveel aan suikers niet goed verwerken. Dit zie je niet bij normaal bloedonderzoek. HIer zou dan extra op moeten worden getest: Oplossing is een suikervrij dieet en glucobalance.
* Lyme (vergt extra onderzoek)
* Vergiftiging (Jakobskruiskruid, bastaardklaver, heermoes, nachtschadem herfstsijlloos, esdoorn, etc). De meeste paarden zullen geen giftige planten eten, maar als er nog maar weinig te eten op de wei staat gebeurt dat nog wel eens.
* Een gewoon langsvliegend virus.

Voor nu zou ik niet veel veranderen, maar goed in de gaten houden en over een aantal weken opnieuw prikken. Eventueel een vitaminebrokje naast zn normale eten geven en een weerstandsverhoger

Ja, ik ga nu de mariadistel bijvoeren. Het lijkt me ook niet verstandig nee om alles ineens om te gooien. Dan maar weer afwachten.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:18