Radeloos: wie herkent dit beeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittakesmore

Radeloos: wie herkent dit beeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 19:46

Mijn paard kwam vorig jaar opeens op drie benen uit de stal met een heel klein beetje warmere kogel. Verder niks aan te zien.. Op aanraden even op rust gezet en het enkele dagen aangekeken, toen leek het allemaal weer beter te gaan. Maar een week later hetzelfde beeld maar toen met zwelling van de onderste koot. Er zijn toen 8 foto's genomen waarop nergens iets te zien was.

Dit beeld heeft weken aangehouden en elke keer na de kuur poeder anti-biotica en novocam kwam het weer terug. Maar steeds iets heftiger, na 4 weken van af en aan prutsen kwam het dit keer zo heftig terug dat we de einschuss (die inmiddels al 2x onstaan was) zelfs na inspuiten met vocht afdrijvers niet onder controle gekregen. Het rare was dat toen ook echt bleek dat het vanuit hoger op kwam omdat de koot en pezen slank waren maar de knie en heup veel vocht hadden.
Uit de bloedonderzoeken kwamen gigantische hoge ontstekingswaardes.

Op dat punt ben ik naar de Lingehoeve gegaan en is er een echo gemaakt van de knie/heup. Daarop zagen ze een onsteking van een ader, de behandeling was 3 weken lang intraveneus antibiotica inspuiten en op de novacam laten. Zo gezegd zo gedaan, na die drie weken was het inderdaad weg en de hele lente/zomer is het verder goed gegaan. Dit heeft al met al z'n 16 weken geduurd en vanaf daar zijn we dus finally het herstel process in gegaan.

Nu zitten we echter in 2021 in precies dezelfde maand als vorig jaar en je raad het al.. het is weer terug. Dit keer echter links voor, eerst nog geprobeerd met antibiotica poeder.. Maar toen bleef het er toch weer doorheen komen dus terug naar intraveneus voor 8 dagen. Dit leek tot voor als kort gelukt te zijn.. De afgelopen twee weken weer rustig gelongeerd en alles opgepakt en rustig aan gedaan met genoeg rust. Maar nu vandaag is het weer raak.. Nu echter dus rechts achter.. Weer de knie dik en de heup, maar de koot en pezen smaller in verhouding. Inmiddels hebben we dus drie benen gehad en het is het echt volstrekt onduidelijk waar het vandaan komt.

Ik ga morgen de Lingehoeven bellen en eventueel Equithom om te kijken of ze een idee hebben en het nut heeft om hem daar heen te brengen. Hier weten de klinieken en dierenarts even niet zo goed waar ze moeten kijken.. Ook omdat hij wel verder goed te pas is.

Enige overeenkomsten met vorig jaar:
- De precieze tijd, zelfde maand alleen twee weken verschil.
- Hij krijgt de vaccinatie in deze maand, maar er zat de vorige keer wel meer weken tussen de ontwikkeling van symptomen dan deze keer. 1ste was het pas 5 weken er na dat het fout ging, nu 2 weken.
- Hij heeft wel jeuk, dat had hij vorig jaar ook rond deze tijd en de rest van het jaar totaal niet. Hij schuurt wel iets maar niet zo heftig.. Je ziet een klein beetje dat de haren afbreken bij de bovenste lijn van de hals. Maar voor de rest zie je eigenlijk niks. Dit hield vorig jaar uiteindelijk op en hij heeft er de hele winter/lente/zomer geen last meer van gehad tot afgelopen september.
Maar ook niet direct bij de jeuk kwamen de rare symptomen, hier zaten ook weer enkele weken tussen..
- Hij springt overigens wel steeds moeilijker aan, dat is denk ik te wijden aan het spier verlies. Maar wellicht dat het als symptoom gezien kan worden. De gehele linkergalop vind hij lastig, maar hoe sterker hij weer werd in training hoe minder hij het deed. Echter nu aan de longeerlijn wilde hij totaal niet meer goed aanspringen. De eerste keer probeerde hij toen vooral niet aan te springen at all. Maar toen waren we ook nog maar een startende combinatie die heel erg zoekende was.
- Hij mest wel iets minder, geen idee of dit related is. Dit is alleen als het been dikker is.

Nou dit was de waslijst met opmerkelijke dingetjes en bovenal de overeenkomende overlappingen van de jaren. Mijn dierenarts is een beetje radeloos geworden en ik zelf weet ook niet zo goed meer hoe of wat. Dus ergens hoop ik dat er hier iemand zit die heeel toevalig een verhaal heeft meegemaakt wat hier op lijkt. Dan kan ik dat wellicht nog meenemen omdat het ook voor de kliniek een raadsel is en lastig om te weten waar je moet beginnen.. :(

goldyc

Re: Radeloos: wie herkent dit beeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:55

Hier op stal hadden we een paard dat vorige maand een raar dik been had, die is uiteindelijk gediagnosticeerd met vasculitis. Dat zorgde ervoor dat de aders/huid steeds gingen ontsteken, dat paard had een dik onderbeen linksachter, knie/heup deden niet mee. Het was altijd dat been. De eigenaar dacht steeds dat het een soort allergische reactie was, maar dit keer ging het niet meer vanzelf weg. Het dier is behandeld, ik weet niet exact hoe en het been moet nu beschermd worden tegen UV licht. Er is nu niks meer aan te zien. Op dat been heeft ze een lange witte sok.

Loopt je paard deze x ook kreupel of niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 00:23

Kan het geen houtsplinter zijn dat in zijn huid terecht is gekomen en gaan ontsteken?
Dat zie je volgens mij ook niet op foto's. Is er ook een echo genomen?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 06:42

Eens testen op de ziekte van lyme?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:41

Omdat het steeds in het najaar gebeurd, is er getest op cushing?

Vascultitis lijkt het inderdaad te zijn, persoonlijk denk ik dat zo'n vaccinatie het wel kan triggeren als een paard daar al gevoelig voor is.

De nattigheid kan ook een trigger zijn, of een combinatie van factoren.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 08:43

Klinkt mij als vasculitis

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 09:04

Cayenne schreef:
Kan het geen houtsplinter zijn dat in zijn huid terecht is gekomen en gaan ontsteken?
Dat zie je volgens mij ook niet op foto's. Is er ook een echo genomen?

Yes staat onderin vermeld, echo + foto's. Houtsplinter zou geen ontsteking geven die maanden lang rustig en daarna weer terug komt.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 09:05

goldyc schreef:
Hier op stal hadden we een paard dat vorige maand een raar dik been had, die is uiteindelijk gediagnosticeerd met vasculitis. Dat zorgde ervoor dat de aders/huid steeds gingen ontsteken, dat paard had een dik onderbeen linksachter, knie/heup deden niet mee. Het was altijd dat been. De eigenaar dacht steeds dat het een soort allergische reactie was, maar dit keer ging het niet meer vanzelf weg. Het dier is behandeld, ik weet niet exact hoe en het been moet nu beschermd worden tegen UV licht. Er is nu niks meer aan te zien. Op dat been heeft ze een lange witte sok.

Loopt je paard deze x ook kreupel of niet?

Hij loopt iets niet lekker, maar dat zal door de zwelling komen. Voor de rest dit keer niks aan te zien.. Rare is dat vasculitis meestal idd opspeelt in bepaalde zones. Bij dit paard lijkt het, gezien de ontstekingswaardes, dat er hogerop een heftige ontsteking ontstaat welke dan afzakt naar 1 van de benen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:14

Verandert het stalmanagement ook rond deze tijd? Bijvoorbeeld minder buiten of kleinere oppervlakte?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:20

mag schreef:
Eens testen op de ziekte van lyme?

Was ook mijn eerste gedachte, lyme of een andere tekenbeetziekte.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 09:27

Elisa2 schreef:

Vascultitis lijkt het inderdaad te zijn, persoonlijk denk ik dat zo'n vaccinatie het wel kan triggeren als een paard daar al gevoelig voor is.

Dit inderdaad, vooral omdat het blijkbaar in de herfst manifesteerd. Daarbij kunnen vernauwde vaten heel gekke bijklachten geven.

Het lastig aanspringen kan ook duiden op ecvm, daar zijn veel dierenartsen niet heel bekend mee maar ook iets waar ze door hun hele lijf vage klachten kunnen krijgen.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 14:58

scrabbel schreef:
Verandert het stalmanagement ook rond deze tijd? Bijvoorbeeld minder buiten of kleinere oppervlakte?

Eigenlijk de gehele tijd hetzelfde, enige wat verschilt is een deken. Maar ook de periode na herstel had hij deze op en toen ging het wel goed..

Enige wat overeen komt is de periode waarin het begint.
Voor de rest is er niks opmerkelijks..

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 15:03

Rytir schreef:
Elisa2 schreef:

Dit inderdaad, vooral omdat het blijkbaar in de herfst manifesteerd. Daarbij kunnen vernauwde vaten heel gekke bijklachten geven.

Het lastig aanspringen kan ook duiden op ecvm, daar zijn veel dierenartsen niet heel bekend mee maar ook iets waar ze door hun hele lijf vage klachten kunnen krijgen.

Maar cushing zou wel bijzonder zijn, het gaat om een paard van 6. Alles kan maar het is op het moment niet heel waarschijnlijk omdat andere symptomen zich niet echt voordoen verder. Het lijkt eerder alsof zijn weerstand er compleet mee stopt rond deze periode. Alsof alles een infectie geeft en het lichaam er niks tegen in kan brengen zonder medicijnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:11

Een oude werkgeefster van mij verloor haar aankomende Grand Prix paard omdat deze op 7 jarige leeftijd Cushing ontwikkelde. Het komt helaas niet alleen maar voor bij oude paarden.

Dat van die weerstand is wel echt een Cushing aandoening, en altijd in de herfst dan komt het op een gekke manier omhoog qua ontstekingen. Dit beeld heb ik al vaker gezien helaas.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:00

Misschien problemen met opstaan door de deken en dan glijden of vast rollen ?Een tijdje op stro zetten ipv vlas (of andersom ).Andere stal proberen ?Vervelend hoor konden ze maar praten .

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 16:03

Elisa2 schreef:
Een oude werkgeefster van mij verloor haar aankomende Grand Prix paard omdat deze op 7 jarige leeftijd Cushing ontwikkelde. Het komt helaas niet alleen maar voor bij oude paarden.

Dat van die weerstand is wel echt een Cushing aandoening, en altijd in de herfst dan komt het op een gekke manier omhoog qua ontstekingen. Dit beeld heb ik al vaker gezien helaas.

Dan is dat ook dit moment de recordhouder qua cushings krijgen. Want daar was het jongste paard 7 dacht ik.. Dan zou die van mij het record breken met 5 jaar. Maar hij heeft 0 andere symptomen van cushing.. Dus daarom is het wel bijzonder, uit het eerste uitgebreide bloed onderzoek heb ik ook niks gehoord erover. Geen idee of het daar had moeten showen though!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:00

Wat voor ras is je paard? En is het paard nu 5 of 6 jaar oud, je noemt in twee berichten beide getallen zie je. Hoe lang heb je hem en hoe wordt hij gehouden? Hoe lang komt hij per dag buiten en wat krijgt hij te eten per dag?

Is er al een inwendige echo van het bekken gemaakt? Soms kunnen problemen in het SI-gebied problemen geven met de galop. Een andere optie is lichte Kissing Spines, ook dan kunnen ze moeilijk doen met galop, vooral met één kant. Vaak overkruist aanspringen als ze al aanspringen of achter met twee benen op dezelfde hoogte galopperen. De overgang naar natter en kouder weer kan dit ook triggeren.

Een heel andere kant op gedacht kan het ook met de darmen te maken hebben, als hij op gras staat, kan het zo zijn dat zijn darmen het natte gras niet goed kunnen verwerken, waardoor de weerstand ook omlaag kan gaan.

Als hij "zomaar" een ontstoken bloedvat in zijn eerste aangedane been kan krijgen, is hij daar misschien toch gevoelig voor en kan hij misschien ook bij zijn andere benen ontstoken bloedvaten krijgen. Dat hoeft soms niet eens van buitenaf te komen, maar kan ook iets in zijn systeem zijn. Ook dan kunnen de darmen of de weersomstandigheden meespelen ( door de lagere weerstand die dat kan veroorzaken).

Ik zou inderdaad toch weer naar een goede kliniek gaan als je het geld ervoor kan missen en dan denk ik persoonlijk dat Equitom net even meer weet en verder zoekt dan de Lingehoeve. Dit is echt een puzzel voor ze, ik duim voor je dat je er achter komt wat er aan de hand is. Heel veel succes ermee!

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:07

aangezien niemand hiernaar vraagt:
Zijn beide entingen met hetzelfde middel geweest?
En op welke plek is de entinggeplaatst? Beide keren hetzelfde?
Misschien eens zoeken met ggogle en fb naar entreacties Paard met de naam van de entvloeistof erbij, desnoods in het engels, maar bokt zal ook een aantal hits geven.

Verder wil ik je veel sterkte en moed om buiten de box te denken toe wensen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:33

Klopt, dat jongste paard en recordhouder was haar paard helaas. Het hoeft het natuurlijk ook niet te zijn he, ik zou het in ieder geval willen uitsluiten. In het najaar zijn de PPID testen ook niet zo duur. Het ACTH gehalte moet worden bepaald in het bloed.

Overigens de problemen door het enten of de hulpstoffen van de enting kunnen ook echt een skala aan problemen veroorzaken bij paarden die daar gevoelig voor zijn. En het kan daarom een enorme aanslag zijn op de weerstand waardoor er andere problemen ontstaan. Ik zou dat ook onderzoeken, en sowieso niet meer enten in het najaar.

Didi2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:42

2 Jaar geleden heb ik een Welsh pony van 4 toen der tijd gekocht.
3 Weken nadat hij bij ons was gekomen ontdekte we iets aan zijn oog, na lang zoeken en ook naar Utrecht te zijn geweest kwam er een immuungemedieerde Keratitis uit.
Op Advies toen implantaten oog laten zetten zodat medicijn constant wordt afgegeven. Helaas heeft dit een maand goed gewerkt en zijn we toch weer aan het bijdruppelen met ciclosporine en als het echt opzet dexamethason, ook staat hij altijd met een kap op buiten in de wei.

Bij enten checken we het oog voordat we verder gaan aangezien we vaak zien dat na enten er een opleving komt.

Qua voeding een beetje gaan zoeken om zijn immuunsysteem te helpen en was ik langzaam aan over aan het gaan naar Vitalbix ( dit is ongeveer week of 6 geleden )

2.5 weken geleden voelde ik ineens mok bij hem, dus beetjes geschoren en gaan behandelen.
Helaas werd het steeds erger en rare was de mok zat op zijn kogel binnen en buitenkant. In de ochtend dikke onderbenen.
Dierenarts erbij, van alles geprobeerd en afgelopen maandag heb ik hem opgepakt en naar de kliniek gebracht.

Daar zijn ze nu bezig om alles wat rustig te krijgen en dat lukt ook wel.
Wat er nu uitgekomen is is dat hij Vasculitis heeft, wat ook weer aangerekend wordt aan het zwakkere immuunsysteem.
Bloedonderzoek nieren en lever goed, wel bloedarmoede.

Waarschijnlijk krijg ik hem dit weekend mee naar huis met 6 weken pretnison.

Graag zou ik toch eens een second opinion willen om misschien is te onderzoeken of ik iets aan mijn management kan doen waardoor ik intern hem onder controle kan houden en we niet telkens naar deze zware medicijnen hoef te pakken.