Jaarling is wat buikig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Jaarling is wat buikig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 08:27

Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven :+
Ook geen idee of er iets is, maar misschien kunnen jullie eens meedenken.

Ze toont fit en blij, is wel super koel van karakter, maar heeft genoeg spatjes die bij een jong paard horen. Ze zit goed in haar vel. Eet en drinkt goed, mest is goed. Laatste mestonderzoek toonde geen wormen. Los daarvan heeft ze een strak ontwormingsschema gehad, omdat ze vorig jaar met een spoelworm besmetting kwam. Vanaf januari zijn er geen wormen meer afgekomen. Ze is volgens schema (even in willekeurige volgorde, schema niet bij de hand) in de tussentijd ontwormd met fenbendazole, Ivermectine, pyrantel en moxidectine, met 2-3 maand er tussen en ik hoop dat nu iets minder frequent te hoeven doen.

Qua eten krijgen ze hier droog voordroog (getest) en gerstestro en staan ze op de wei als het weer het toelaat. Dat is uit slowfeeders en nagenoeg altijd wat te knabbelen. Verder krijgt ze speedibeet, halve kilo luzernebrok, vitaminebrokje (Agrobs Naturmineral, afgestemd op de hooianalyse), Marstal Bergwiesen mash. Ongeveer een halve voerbak vol per dag (geweekt). In ze zomer glansde ze je tegemoet, inmiddels is het een heerlijke teddybeer.
Op de rug/billen heeft (voor een jaarling) prima bespiering en ze groeit prima.

Kortom: ze lijkt gezond en doet het goed. Ze is dus alleen wat buikig. Is dat normaal of zou er toch iets aan de hand kunnen zijn?

Afbeelding

Vooral met voor/achteraanzicht zie je het goed.
Afbeelding

Nimmy

Re: Jaarling is wat buikig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:33

Vorig jaar vergelijkbare buik bij jaarling shet en die zat vol zand. Mesttest schoon, foto gaf t duidelijk aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 08:35

Ja daar zat ik ook nog aan te denken en had het lijnzaad alweer opgezocht voor een kuur. Vandaag gelijk mee starten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:56

Het heeft hier een paar maanden gekost voor het los en mee eruit kwam. Zie ook vele zandtopic hier voor tips om het er weer uit te krijgen. Hier combi lijnzaad, vlozaad (hoge dosis) en droog hooi voeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:01

Daihyo schreef:
Ja daar zat ik ook nog aan te denken en had het lijnzaad alweer opgezocht voor een kuur. Vandaag gelijk mee starten.

Volgens mijn dierenarts werkt dat nauwelijks, zeker in vergelijk met Psylium.

Maar ook al ontwormt?

Daarnaast kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je er wel veel eten in stopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:26

ik zie een lekkere volle buik :j
wij geven ook voordroog en daar zijn ze vaak net wat voller op dan met hooi.
denk dus dat er niks anders aan de hand is dan een ruwvoerbuikje.
bij jonge paarden valt het vaak wat meer op omdat ze nog in de groei zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:43

Die van mij heeft exact hetzelfde en heeft wat teveel zand in haar buik. De komende maanden krijgt ze elke maand een week lang een halve kg vlozaad per dag. We hebben net de eerste week achter de rug en ze is een tikje minder rond. Maar het zal er zeker niet allemaal uit gaan in 1 week. Zandopname voorkomen is makklijker dan genezen.

Je kunt het aantonen met een zelftest. De welbekende handschoen met water en mest. Zou dit een week lang doen als je enigszins een beeld wilt krijgen. Maar een foto is het meest betrouwbaar.

Daarnaast, jaarlingen zijn soms wat ronder. Ik heb die van mij helemaal afgevold en ze is ook rond geribt en nog wat gezwollen dus ze oogt snel gewoon als een dikke ballon _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:12

Maak die 2e foto nog een keer als ze recht op 4 benen staat, ik zie begin van een deukje/dakgoot langs de ruggegraat = te dik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:43

Moet ik nog wel aan toevoegen inderdaad. Daar gaat inderdaad een enorme bak met voer in! Ik voer die van mij echt nauwlijks bij. Nu enkel omdat ze psyllium kreeg, kreeg ze lucerne. Paar vitaminekorrels als beloning met klikker training is ruim voldoende (bij ons hooi althans). Scheelt je ook weer bakken geld

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:40

tamary schreef:
Maak die 2e foto nog een keer als ze recht op 4 benen staat, ik zie begin van een deukje/dakgoot langs de ruggegraat = te dik.

Ze is inderdaad gewoon veel te dik ;-). Als ik het zo lees gaat er ook wel enorm veel voer in! Goed hooi en een vit. korrel is echt genoeg misschien evt. nog wat luzerne ( en dan liever geen brok want daar zitten veel minder ruwe vezels in dan in de onbewerkte vorm ). Ik zou de speedibeet ( die echt flink aanzet!) en de mash maar eens achterwege gaan laten.
Onze volwassen paarden die ook nog aan het werk zijn krijgen alleen hooi, grove luzerne, een vit. brokje en een handje muesli/ granen. En die zijn zelfs nog aan de volle kant ;)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:41

Mijn jaarling is wellicht nog erger als de jouwe.
Deze staat in een opfok die nogal houd van goed voeren en het liefst hele dag onbeperkt ruwvoer en nog paar uur weide gang. Wat bloot op z’n ribben, maar een vette hangerig buik.

Ook hier dachten we aan wormen en via wormtelling en bloed onderzoek kwamen er geen wormen uit. Veulen is speels, energiek, groeit goed en glanst. Dus het zal allemaal wel los lopen. Ze staan hier nooit op zand dus een zand buik kan hij niet hebben.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:12

Hier ook een enter met buik. Met weinig voeren en wel weidegang blijven mijn beide paarden dit jaar lang in romige zomerconditie geloof ik..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 13:24

Ja ze is altijd schraal geweest, vandaar dit ‘dieet’ :+
Maar dan gaat we dat maar eens aframen naar alleen een vitaminebrokje met een handje luzernebrok. Vezels krijgt ze genoeg binnen met stro en ze eet sowieso niet snel, dus dat maakt niet zoveel uit.

Het is wel een rondgeribt type overigens. Maar te rond is ook niet de bedoeling :D
De zandtest had ik al gedaan en was wel wat zand maar niet heel veel. Dus dan zou ze gewoon te dik zijn. Kan heel goed hoor, ze kreeg best veel. Maar dat was niet voor niks. Na die wormbesmettingen heeft ze aardig wat ingeleverd., maar gelukkig weer bijgetrokken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:30

Een jong paard kan beter wat aan de dunne kant zijn dan te dik.
Niet dat mij dat ooit is gelukt, maar in theorie :P

Denk dat hij voldoende heeft aan een vitamine brokje.
Dat hebben mijn jonkies ook altijd gehad. En daar zijn ze allemaal mooi groot op geworden met glanzende velletjes.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 16:02

Het kan ook dat het zand er niet uitkomt en je daarom geen zand in haar mest vindt. Enkel een foto kan uitsluitsel geven. Preventief een week vlozaad voeren kan nooit kwaad! Leert hij ook wennen aan de smaak en wanneer het echt nodig is ziet je niet direct met de handen in het haar wanneer ze het niet lusten. Geloof dat er nog meer positieve effecten zijn aan vlozaad. Je kunt ook wel aan de ribbenkast voelen in hoeverre hij rond is of gewoon vet.
Met DuoPenotti eens. Tikje schraal kan geen kwaad. Al het gewicht moeten ze ook maar dragen op hun gewrichten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 16:19

Het is een zij :D

Je voelt gewoon de ribben overigens, geen vet op de ribben ofzo. Maar vlozaad kan inderdaad geen kwaad om preventief te geven. Nu is ze overigens echt een kliko. Eet zelfs de wormenspuit gewoon door haar voer :+

Welk vlozaad en welke hoeveelheid is goed om te geven?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 16:37

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:07

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:12

vierhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:16

ik geef die van mij psyllium van pharmahorse, doet ie het heel goed op en hij eet het (ook een wonder :D )

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 18:57

Laatst bijgewerkt door Kendra op 30-10-21 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 18:58

Ah die is mooi. Dan kan ik mijn haflinger ook meteen een kuurtje geven. Kan geen kwaad :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:10

Ik koop de vezels van pit pit. Ik gebruik het zelf ook echt goed spul :') ik heb het met stalgenoten gekocht en meteen 8 zakken voor de rest van het zandseizoen. Ik geef een gram per kg lichaamsgewicht per dag. Zij weegt 400 kg. Zij eet dit met lijnzaad en een schep luzerne.

Ik geef dus een week lang 0,5 kg per dag. Daarna drie weken niets en dan weer een week lang. Dosering van 50 à 100 gram gaat niet zoveel doen. Zelfs na deze weem psyllium voeren heb ik het gevoel dat ze nog teveel zand in haar darmen heeft..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:14

Die van pitpit inderdaad. Als je een onderhoudsdosering wil aanhouden: 1 kg lichaamsgewicht = 0,5 gram psyllium
Bij aangetoond zand of sterke verdenking: 1 kg lichaamsgewicht = 1 gram psyllium.

En dan 7 dagen lang.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:25

En zand komt in golven wil je echt iets weten moet je meerdere malen testen