Januari dit jaar kocht ik een prachtige 8 jarige welsh hengst. Wat schraal, maar ik heb wel erger gezien en gehad en met mijn voerschema's zouden ze zo weer back on track zijn. Hij at ontzettend slecht... Ik heb verschillende soorten hooi, brok,muesli's, slobbers, pulp achtige dingen geprobeerd en alles werdt misschien even gegeten met lange tanden wel is waar, maar dan stopte hij weer. Ontwormt en wat bloedworm maar niet schrikbarend(hierna ook nooit meer gezien dit jaar).
3 februari naar de kliniek voor de tandarts. Hij heeft een flinke bult op 1 kaak. Conclusie kaak ooit een keer gebroken, mist 2 of 3 kiezen en enorme haken. Nou dat moest het zijn! Helaas na paar weken nog geen verbetering.
April heb ik 7 dagen Gastogard gegeven voor maagzweren, maar helaas geen effect.
3 mei was ik er klaar mee en heb ik hem ingeladen en ben ik naar de kliniek gereden om hem binnenstebuiten te laten keren. Toch maagzweren.. Meneer woog 188 kilo. Dus voor 3 weken ulcer gold mee en advies om eens te kijken waar we meer rust kunnen creeëren. Of hij stress kreeg van de maagzweren of juist andersom wisten we toen niet. Bloed is ook getrokken en op de simpele bloedtest kwam niets uit.
Ruinen erbij, werkte niet die at hij op, merries erbij en hij bleef jagen.. Uiteindelijk hebben we het nu gevonden en hij staat alleen op de wei maar wel met zicht op de andere pony's. Na 3 weken ulcer gold had ik een andere pony qua gedrag. Hij is nu super relaxt. Stond 24/7 buiten op het gras want dit jaar kregen we het gras niet eens op zoveel hadden we.
Nu staat hij savonds op stal en gelukkig ook heerlijk rustig. Uiteindelijk eet hij op stal zijn bak over de hele avond redelijk leeg. Dit betreft dan een halve schep pulp(droog gewogen), 1000 gram merrie brok, 350 gram sojaschroot, 100 gram subli 369. Echter zijn hooi blijft een groot probleem. Of ik nu al het krachtvoer er vanaf haal of niet het blijven "muizen beetjes" hooi. Hierbij heb ik van alles geprobeerd van droog stengelig tot heel mals, grassig hooi.
Ondertussen zijn we een paar keer wezen wegen en woog hij de laatste keer 220 kilo en is du 30 kilo aangekomen.
Alleen als je ziet wat voor bloed,zweet en tranen ik er voor over moet hebben om alles er maar in te krijgen blijf ik erbij dat dit gewoon niet gezond is en dat er ergens nog steeds iets mis is.
Ik ken maar weinig paarden die als ze eenmaal brok/slobbers kennen hun neus er voor op trekken als je het in hun bak gooit. Ik ga 3x per dag naar hem toe zodat hij ook sochtends nog wat kan eten(wat die amper doet), dan op de wei waar haar 24/7 heeft gestaan is hij maar zo minimaal gegroeid.
Volgende week dinsdag komt de dierenarts nog een keer zijn tanden doen en ga ik haar ook nog eens vragen wat ze denkt. Donderdag komt er ook een osteopaat voor hem om eens te kijken of we daar nog iets in kunnen vinden.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat bokt misschien nog ideeën heeft waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Hij ziet er nu best goed uit en sinds vorige week ben ik begonnen met wat longeer werk (3x per week 15 minuten) om te kijken of hij misschien daarop wat meer gaat doen, maar ik ben gewoon bang dat er meer niet goed zit bij hem.
Op de foto's in het andere topic zullen veel mensen zeggen hij ziet er fantastisch uit, maar beeld materiaal lijkt hij inderdaad super op, in het echt zeggen vele mensen toch wat anders plus alles wat ik er voor moet doen om dit te bereiken is naar mijn mening gewoon niet gezond.
De meneer waar alles omdraait: