Vanavond werd ik in paniek gebeld door een stalgenoot omdat zij mijn paard wiebelig in de wei zag staan en direct dacht aan ataxie. Ik heb haar gelijk de dierenarts laten bellen en ben asap naar stal gereden (zat helaas zelf net op 45min afstand). Mijn paard is een kerngezonde 11 jarige KWPN'er die de dag ervoor nog zuiver en vol looplust liep.
Ik kwam aan toen de dierenarts net zijn onderzoeken al had verricht. De diagnose was heftig; graad 4 ataxie, zowel voor-als achterbenen aangedaan. Dus waarschijnlijk oorzaak vanuit halsgebied / hersenbloeding / vergiftiging / virale infectie. Mijn paard was niet alleen maar 'wiebelig' maar kon nauwelijks overeind blijven staan. Geen enkele beweging verliep gecoördineerd en het was vreselijk om aan te zien.
Ze heeft uiteraard ontstekingsremmers en preventief pijnstilling gehad. Het advies was om haar in de wei te laten zodat ze zich niet klem zou vallen in de stal. Verplaatsen was überhaupt ook geen optie.
Morgenochtend komt de dierenarts weer en dan gaan we een plan bedenken hoe nu verder. Maar wellicht hebben jullie tips/adviezen voor mij. Waarop kan ik doorvragen? Hebben jullie ervaringen hiermee? (ook slechte ervaringen zijn welkom, want ik ben realistisch). Welke onderzoeken hebben jullie wel/niet laten doen?
Een andere vraag: stel dat er diagnostiek nodig is, hoe verplaats je een paard als dit? Lopen kan ze nauwelijks, in de trailer staan dan helemaal niet. Betekent dit automatisch te slecht voor de trailer = niks aan te doen? Zijn daar opties voor?
Alvast bedankt. Ik ben gebroken