Nieuw paard, voeradvies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Petunia27

Nieuw paard, voeradvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 12:37

Hoi,

Over een aantal weken komt ons nieuwe paardje bij ons te staan. Er zal behoorlijk wat veranderen voor haar. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie qua voer. Het gaat over een klein paard dat momenteel te dik is, 3/4 x keer in de week gereden wordt, maar weinig conditie heeft en liever lui dan moe is (kan zeker aan de conditie liggen).

Huidige situatie nu:

- Paard krijgt 2 x per dag kuil/voordroog en staat op stro
- Paard krijgt 2 x per dag een halve schep basisbrok
- Paard staat in een binnenstal en komt weinig buiten

Nieuwe situatie

- Paard komt op vlas
- Paard krijgt bij ons hooi (getest) en wij hebben de mogelijkheid om 4 keer te voeren per dag
- Paard krijgt een stal met uitloop daaraan en heeft de mogelijkheid om heel de dag buiten te staan

Ik denk dat onbeperkt beschikking tot ruwvoer een goede is, maar onbeperkt hooi lijkt me geen goed idee. Ik zou dit dan eventueel willen mengen met stro of graszaadhooi (ook getest).

Momenteel voer ik aan onze welsh pony's Pavo vital en ben hier ook tevreden over en dit zou ik eventueel ook aan de nieuwe kunnen voeren. Ik twijfel nu verder wat voor krachtvoer ze nodig heeft. Bij ons zal ze zeker 4/5 keer gereden/getraind worden. De trainingen zullen rustig opgebouwd worden naar wat zwaardere trainingen. Ik denk dat ze daarom wel krachtvoer nodig heeft en het niet gaat redden op alleen een vitaminebrok?

Wie heeft er een idee?

belle_boef

Re: Nieuw paard, voeradvies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:40

Ik zou hooi in slowfeedernetten doen. En krachtvoer vervangen door een goede vitamine korrel. Dat is meer dan genoeg. Rustig doorgaan met rijden en conditie opbouwen. As je merkt dat ze daar niet genoeg aan heeft kan je wat extra toevoegen. En vergeet niet dat verhuizen intensief is en je daardoor ook verandering zal merken

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:51

Inderdaad hooi in slowfeeders, helemaal van het krachtvoer afhalen zou ik niet doen. Zeker na een verhuizing kunnen ze best wat extra’s gebruiken omdat dit veel energie kost. Ik zou beginnen met hetzelfde voer geven als de huidige eigenaren, en dan eventueel laten omwennen tot iets wat jij wil gaan voeren.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:22

Ik vind equifyt heel mooi voer. Is geen vitaminebrok, maar ook geen krachtvoer vol suikers.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:32

Change3x schreef:
Inderdaad hooi in slowfeeders, helemaal van het krachtvoer afhalen zou ik niet doen. Zeker na een verhuizing kunnen ze best wat extra’s gebruiken omdat dit veel energie kost. Ik zou beginnen met hetzelfde voer geven als de huidige eigenaren, en dan eventueel laten omwennen tot iets wat jij wil gaan voeren.

Dit dus, altijd geleidelijk overschakelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:09

als je pavo vital geeft dan is krachtvoer toch niet nodig?
zou het op hooi en pavo vital houden eerst?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:50

Slaagt bokt niet te veel door in het natuurlijke?
Een paard dat 4/5 keer per week werkt hetzelfde voer willen geven als een paard dat totaal niet werkt is op zijn minst bijzonder. Dat dier komt volgens mij al snel eiwitten en vitamine E te kort.

Als het nu te dik is, kan je nog kijken naar de calorie-arme brokken en mueslis, zoals cavalor silhouette, pavo in shape, sommige equifyts, … je kan hier ook bvb 500 g van geven en dat verder aanvullen met vitaminekorrel (dat doe ik nu).
Cavalor support vind ik een fijner vitaminesupplement dan pavo vital overigens door het hogere percentage magnesium.

Onbeperkt in slowfeeders klinkt fijn, maar mijn ervaring met slowfeeders is dat ze er al snel verdomd handig in worden en ik toch nog sommige apart moet zetten met kleine portie in een net voor de nacht omdat ze toch nog te veel eten. Dus dat zou ik toch wel in het oog houden.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 21:04

Bedankt voor de tips :)

Ik denk dat de verhuizing inderdaad veel energie zal kosten voor haar en denk daarom dat het goed is om nog eventjes door te gaan met dezelfde brok, eventueel wat minder en dan langzaam aan mengen. Slowfeeder tip is inderdaad een goede.