PPID waarden opnieuw controleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1405

PPID waarden opnieuw controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 10:02

Hallo allemaal,

Mijn paard is een jaar geleden gediagnosticeerd met PPID. We hebben haar waarden begin dit jaar weer laten testen en die waren toen stabiel. Echter zie ik onlangs dezelfde symptomen terug als voor de medicatie. Ze valt bijvoorbeeld NIET af. Jullie moeten mij even op mijn woord geloven als ik zeg dat ik echt alles maar dan ook alles doe, zodat ze niet teveel suikers binnen krijgt en veel beweegt. Ook wordt ze weer stijf en loopt ze gevoelig.

Is het verstandig om de waarden nu opnieuw te laten controleren of is dat niet gebruikelijk?

Thanks alvast.

batje

Re: PPID waarden opnieuw controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:09

Bij mijn paard werd geadviseerd elk jaar in het najaar de waarden te controleren en zo nodig de medicatie bij te stellen. Hopelijk knapt die van jou op van een aangepaste dosis!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:39

Ik laat hier ook elk najaar de waarden controleren. Als je twijfelt zou ik haar zeker weer laten testen

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:05

Ik laat hem ook in het najaar testen en evnt. aanpassingen aan de medicatie.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:09

Ik laat dus niet testen maar kijk naar mijn pony. Zeker nu in de SR verhoog ik sowieso maar mocht ik door de rest van het jaar zien dat ze achteruit gaat verhoog ik ook. Testen zegt eigenlijk niet zoveel. Kan zelfs zijn dat de waardes prima zijn maar het klinische beeld niet. Dan kun je beter zelf de medicatie aanpassen. Ik zie liever een blij paard methoge waardes dan een paard dat goed op de medicijnen staat want de waardes zijn goed maar dan heel depri is

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:28

Als je twijfelt om de waarde te laten controleren is nu wel het goede moment. Rond deze tijd van het jaar krijg je altijd korting op die test. Scheelt toch weer!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:36

Siersma schreef:
Ik laat dus niet testen maar kijk naar mijn pony. Zeker nu in de SR verhoog ik sowieso maar mocht ik door de rest van het jaar zien dat ze achteruit gaat verhoog ik ook. Testen zegt eigenlijk niet zoveel. Kan zelfs zijn dat de waardes prima zijn maar het klinische beeld niet. Dan kun je beter zelf de medicatie aanpassen. Ik zie liever een blij paard methoge waardes dan een paard dat goed op de medicijnen staat want de waardes zijn goed maar dan heel depri is

Is dat op eigen initiatief om de dosering te verhogen in het najaar? Ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk? Hier laat ik wel altijd testen en met de medicatie (normale dosering) zijn ze dan ook in het najaar goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:45

Ik laat ieder jaar testen. Drie jaar op rij zat ze net boven de grens en was klinisch niet geweldig. En dus steeds de medicatie wat ophogen.

Dit jaar voor het eerst een keurige waarde.
En inderdaad: in september/oktober korting!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:49

Kidde schreef:
Siersma schreef:

Is dat op eigen initiatief om de dosering te verhogen in het najaar? Ik heb daar nog nooit van gehoord eigenlijk? Hier laat ik wel altijd testen en met de medicatie (normale dosering) zijn ze dan ook in het najaar goed.

Ja ik doe het op eigen initiatief. Het is dan Seasonal Rise. De waardes zijn dan hoger. De SR is van augustus tot oktober ongeveer. Ik merk dan ook aan mijn pony dat ze er last van heeft. Ze krijgt de bekende gele gloed in dr vacht en word wat depri

Er is ook een heel goed topic over Ppid. Ga daar eens in meelezen en lees vooral de OP, staat eigenlijk alles in

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:52

Siersma, interessant! Maar hoe weet je wanneer je weer kan afbouwen met de medicatie en hoe lang duurt het voor je verschil ziet?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:57

Ik doe het op gevoel. Ik begin met verhogen in augustus als de wintervacht word aangemaakt ongeveer. Ik verlaag meestal eind oktober. Dan heb ik voor mijn gevoel de SR gehad en zijn de waardes weer naar beneden dus is een hogere dosis niet meer nodig. Maar je moet echt naar je eigen paard kijken, die kennen we toch het beste

[MD] [INFO] Cushing/PPID deel 2. Hierbij het centrale topic over ppid