Mijn paarden lopen rondjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Mijn paarden lopen rondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 17:55

als dit topic niet goed staat, verplaats gerust

Ik had niet gedacht ooit zo’n topic te maken… maar mijn paarden lopen dus rondjes :+
Zeer regelmatig lopen mijn 2-3 paarden in een rijtje achter elkaar één vast rondje in het weiland.

Wat meer achtergrond info:
- ze staan met z’n drieën, al ruimte tijd
- sinds dit weide seizoen lopen met 2 of 3 in rustig stap tempo rondjes. In ieder stuk weiland een vast rondje, zodat er een heel paadje kapot gelopen wordt.
- gebeurt meestal s ochtends vroeg/ s avonds, maar niet meer als er vliegjes zijn.
- vorig jaar deden ze het niet. Dit jaar staan ze voor het eerst in de boomgaard, maar doen het nu ook in de andere weiden.
- de 30 jarige lijkt de aanstichter (waarschijnlijk slechtziend, maar geen acute veranderingen in gezondheid).

Iemand dit wel eens mee gemaakt?
Het is niet erg, maar wel heel opmerkelijk :+

axel_1997

Re: Mijn paarden lopen rondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:20

Zouden ze niet gewoon op instinct graag gebaande paden volgen? In een weide maakt het natuurlijk weinig verschil maar een pad dat eerder belopen is is in het algemeen beter begaanbaar. Dus als er eenmaal een soort wildpaadje ontstaat is de gewoonte denk ik snel ingesleten. Dat ze bij elkaar blijven lijkt me normaal kuddegedrag.

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:23

Bij mij thuis doen de paarden dat al jaren. Vooral als ze dag en nacht buiten staan dan lopen ze altijd hun vaste route.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:24

Ja, ik herken het. Waar mijn paard hiervoor stond liepen hij en het andere paard ook regelmatig een heel stuk achter elkaar aan. Daar ontstond ook een paadje om bijvoorbeeld een bult heen. We dachten dat de mijne de hele tijd achter die andere aan liep en hij dus de aanstichter was. Wel eens een draad tussen gezet, om die andere wat rust te gunnen, maar die ging toen door het draad heen. Bijzonder iets, ben wel benieuwd of iemand hier de reden weet.

Edit: stonden inderdaad ook 24/7 buiten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:46

Wat leuk. Misschien hebben ze een soort routine? Daar valt altijd wel takken te vinden, daar het hooi, even langs de drinkbakken, uurtje schuilstal?
Misschien loopt alleen de voorste een rondje en loopt de rest gewoon mee, mijn merrie en haflinger gaan ook samen overal heen, geen seconde staan ze apart.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:51

Vliegjes/knutten. Dan gaan ze 8n een rijtje rondjes lopen. Staart van de voorganger houdt hoofd van degene die erachter loopt vliegvrij etcetc

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 19:26

Grappig dat meer mensen dit herkennen! Hier in al die jaren nog niet eerder meegemaakt.

Soort routine/instinct zou kunnen, zeker nu het echt een paadje is geworden.
Het is in ieder stuk rondom een of meerdere bomen, behalve in het weiland zonder bomen.
De 3e loopt inderdaad wel eens mee, maar meestal zijn het de anderen 2 samen. De oude heeft wel een soort verlatingsangst, maar hij lijkt ook de aanstichter van het wandelen.

Opzich prima hoor: het rondje is groot genoeg, ze lopen allemaal heel relax en nooit lange tijd achterelkaar.
Soort van bezigheidstherapie op z’n 30e :+