Ik was laatst aan het rondspeuren op internet op zoek naar supplementen voor paarden met slechte hoefgroei, en zag toen ook rozenbottels voorbij komen. Ik las ook dat veel mensen zelf rozenbottels plukken en voeren aan hun paarden, versgeplukt maar ook gedroogd in de oven, zoals het ook bij webwinkels voor paarden wordt verkocht.
Bij mij in de buurt staan ook rozenstruiken, maar een aantal daarvan zijn egelantier/ eglantier (rosa rubiginosa) en een paar zijn rimpelroos (rosa rugosa). Bij webwinkels worden alleen maar rozenbottels van de hondsroos (rosa canina) verkocht, geen rozenbottels van de egelantier en/ of rimpelroos. Nu dacht ik dat dat misschien was omdat de rozenbottels van de hondsroos misschien wat groter zijn.
Nu heb ik een paar vragen;
Zijn de rozenbottels van de egelantier en/of de rimpelroos ook goed om te geven aan paarden?
En wanneer zou je het beste de bottels kunnen plukken? Zit er dan verschil in tussen wanneer je de bottels van de hondsroos, de egelantier en van de rimpelroos het best kunt plukken?
Ik las ook dat de bottels hard moeten zijn om te kunnen plukken, waarom is dat en wat is er mis met zachte bottels?
Verder vind ik het soms ook best lastig om het verschil te zien tussen deze 3 verschillende soorten, dus is er een manier om goed het verschil te kunnen zien tussen de soorten?
Ik heb veel vragen, dus ik hoop dat er iemand is die toevallig de antwoorden hierop weet. Linkjes naar sites met informatie zijn ook welkom, al denk ik dat ik al wel zo'n beetje elke site die ik kon vinden hierover heb doorgespit