Ijslander - opgelicht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:53

Het gaat om de manier waarop de TO terug reageert. Niks is haar schuld en ze weet het heus wel etc. etc. Nou, blijkbaar niet want dan was deze situatie er helemaal niet geweest.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:09

Ze zegt zelf dat een wijze les geleerd heeft en dat ze te veel vertrouwen had, wat wil je nog meer? Met de knieën helemaal in het stof? De oplichter bedanken dat ze haar de kans gegeven hebben om deze les te leren?
Dat ze voor de rest vol emotie zit omdat ze net deze tumultueuze situatie heeft meegemaakt, is ook heel erg normaal toch?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:38

Heel begrijpelijk inderdaad.
Maar dit topic wordt door meer mensen gelezen, en kan dus anderen behoeden voor dezelfde fouten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:40

Ik vindt niet dat de fout alleen bij de handelaar ligt. Vooral de vorige eigenaar is hier schuldig aan. Maar ook de naïeve mensen die keer op keer weer paarden kopen voor een prikkie en eigenlijk geen tot weinig onderzoek doen. En dan nog niet hun verantwoording nemen en het paard weer terug de handel in brengen. Want dat is gewoon wat er gebeurt als je het paard terug brengt naar de handelaar en je geld terug wil.
Wat mij betreft toch wel een beetje te vergelijken met broodfok. En dat wordt ook in stand gehouden door naïeve mensen met dit is dat toch ook wel hetzelfe.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:45

Askja schreef:
Heel begrijpelijk inderdaad.
Maar dit topic wordt door meer mensen gelezen, en kan dus anderen behoeden voor dezelfde fouten.


Ja, en die oprechte adviezen van: 'je kan dit vermijden door dit en dit en dit te doen.' vind ik ook echt nog wel goed en hebben zeker een plaats in dit topic. Maar er zijn berichten die ik ook wel tegen het randje van onvriendelijk aan vind zitten. En ik ben dan nog totaal niet betrokken en zit hier rustig achter mijn laptopje. Als je de gedupeerde zelf bent, kan ik me voorstellen dat die berichten nog een tikkie harder binnenkomen, want je zit dan ook nog gewoon hoog in emotie. :)

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:11

wat sneu voor het paardje :(:)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:12

Gini schreef:
Askja schreef:
Heel begrijpelijk inderdaad.
Maar dit topic wordt door meer mensen gelezen, en kan dus anderen behoeden voor dezelfde fouten.


Ja, en die oprechte adviezen van: 'je kan dit vermijden door dit en dit en dit te doen.' vind ik ook echt nog wel goed en hebben zeker een plaats in dit topic. Maar er zijn berichten die ik ook wel tegen het randje van onvriendelijk aan vind zitten. En ik ben dan nog totaal niet betrokken en zit hier rustig achter mijn laptopje. Als je de gedupeerde zelf bent, kan ik me voorstellen dat die berichten nog een tikkie harder binnenkomen, want je zit dan ook nog gewoon hoog in emotie. :)
Tja, dat is misschien confronterend, maar dat is wel de consequentie van posten op een openbaar forum. Dan is het soms ook handig om niet direct vanuit die emotie te reageren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:15

Maar TS plaatst zelf dit bericht. Ja, je kan waarschuwen, maar zoals het bericht is geschreven is niet helemaal fair. Dat ze niet gewaarschuwd is of mensen elkaar niet helpen, is gewoon niet waar. Je kan op Bokt overal lezen dat je altijd moet keuren.

Het probleem is inderdaad dat er veel paarden met een mankement zijn die men toch wil verkopen. Ze zijn ook niet allemaal slecht genoeg om in te slapen.

Maar als je weet wat de gangbare prijzen zijn, kan je ook nattigheid voelen als een paardje te goedkoop wordt aangeboden. Ik zeg niet dat het hier zo is, maar wij hebben bijv quarters en mensen willen per se een quarter. Als ze te duur zijn, nemen ze een mankement voor lief en betalen in verhouding alsnog teveel.

En al die paarden die goedkoper weg gaan, want kunnen nog wel als recreatie paardje mee...........tja. Daar ben je samen bij. Zowel verkoper als koper.

Het verhaal is voor TS gewoon opgelost, dus zo een agressief stuk, was niet nodig. En je waarschuwt niet mensen als je zelf nalatig bent geweest.
Mensen die zich verdiepen, weten wat de prijzen zijn en dat je moet keuren. Die anderen bereik je toch niet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:57

Dat laatste ben ik niet met je eens. Soms realiseren mensen zich domweg niet wat je kunt doen om je als koper niet te laten bedonderen.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:21

_lauraaa_ schreef:
Debbie schreef:
Wat een zure en nare reacties hier allemaal zeg :r

Als er morgen iemand een overvallen wordt in een donkere steeg staan jullie ook zeker allemaal vooraan te roepen dat je maar niet zo dom moet zijn om door een donkere steeg te lopen?

Tuurlijk is TS te goed van vertrouwen geweest, maar dat is geen misdaad, en heeft ze inmiddels echt wel van geleerd. Een beetje handelaar kan natuurlijk heel overtuigend zijn en praat je zo van een eventuele keuring af.

Aan het einde van het verhaal is ze natuurlijk wel gewoon opgelicht, of althans, dat is geprobeerd, gelukkig is het opgelost.

Dat je dan hier je ervaring deelt, eventueel andere mensen wilt waarschuwen en alleen maar een bak kritiek over je heen krijgt.. ? Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo die behoefte voelen om een ander op zijn fouten te blijven wijzen :n


Ik ben het helemaal met je eens. Waarom moet hier op gehamerd worden? TS weet nu dat ze had moeten keuren en zal zichzelf ook wel voor haar hoofd slaan dat ze niet gekeurd heeft. Waarom hier op doordrammen? Ik weet uit eigen ervaring hoe goedgelovig mensen op dat gebied kunnen over komen.

Feit is dat de handelaren nu bewust een paard aanbieden waarvan ze weten dat dit paard ongeschikt is om mee te rijden en dit verzwijgen. TS wil hier op bokt mensen daarvoor waarschuwen en is toch alleen maar goed?

Ik vind het echt triest dat hier mensen de schuld bij TS neer leggen. In mijn ogen is die handelaar de enige die de boel aan het besodemieteren is en jullie keuren dit blijkbaar goed?

Hoezo is de handelaar de enige die fout is? De eerdere eigenaar heeft toch een paard met ern peesblessure verkocht aan die handelaar? Die is net zo fout, wat mij betreft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:33

Lieser schreef:
_lauraaa_ schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Waarom moet hier op gehamerd worden? TS weet nu dat ze had moeten keuren en zal zichzelf ook wel voor haar hoofd slaan dat ze niet gekeurd heeft. Waarom hier op doordrammen? Ik weet uit eigen ervaring hoe goedgelovig mensen op dat gebied kunnen over komen.

Feit is dat de handelaren nu bewust een paard aanbieden waarvan ze weten dat dit paard ongeschikt is om mee te rijden en dit verzwijgen. TS wil hier op bokt mensen daarvoor waarschuwen en is toch alleen maar goed?

Ik vind het echt triest dat hier mensen de schuld bij TS neer leggen. In mijn ogen is die handelaar de enige die de boel aan het besodemieteren is en jullie keuren dit blijkbaar goed?

Hoezo is de handelaar de enige die fout is? De eerdere eigenaar heeft toch een paard met ern peesblessure verkocht aan die handelaar? Die is net zo fout, wat mij betreft.
Als ik het goed heb gelezen, was hier helemaal geen sprake van een handelaar, maar van particuliere verkoop.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:34

Askja schreef:
Gini schreef:

Ja, en die oprechte adviezen van: 'je kan dit vermijden door dit en dit en dit te doen.' vind ik ook echt nog wel goed en hebben zeker een plaats in dit topic. Maar er zijn berichten die ik ook wel tegen het randje van onvriendelijk aan vind zitten. En ik ben dan nog totaal niet betrokken en zit hier rustig achter mijn laptopje. Als je de gedupeerde zelf bent, kan ik me voorstellen dat die berichten nog een tikkie harder binnenkomen, want je zit dan ook nog gewoon hoog in emotie. :)
Tja, dat is misschien confronterend, maar dat is wel de consequentie van posten op een openbaar forum. Dan is het soms ook handig om niet direct vanuit die emotie te reageren.


Het kan geen kwaad om beide partijen op hun inbreng te wijzen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:50

Askja schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens. Soms realiseren mensen zich domweg niet wat je kunt doen om je als koper niet te laten bedonderen.


Nee, maar daarom zoek je vooraf info. Doe je dat niet, is dat wel je eigen verantwoordleijkheid.

TS zegt dat mensen elkaar niet helpen of waarschuwen en dat is niet zo. Op Bokt waarschuwen mensen continu dat je altijd moet keuren.
Mensen helpen wel, want ze komen met artsen die ze kennen om te keuren en soms wil iemand zelfs wel mee naar een paardje kijken.


Een dier mag geen impuls aankoop zijn en daarvoor moet je dus vooraf zelf je informeren. Als niemand weet dat jij een paardje wil kopen, kan niemand je helpen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:53

Eens.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:55

Maar TS zegt ook
Laat dit weer een waarschuwing zijn voor iedereen.

Waarbij het woord 'weer' impliceert dat het niet de eerste keer is dat hiervoor gewaarschuwd wordt. Het is dus niet dat ze haar eigen (naïeve) rol niet erkent.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:00

Gini schreef:
Maar TS zegt ook
Laat dit weer een waarschuwing zijn voor iedereen.

Waarbij het woord 'weer' impliceert dat het niet de eerste keer is dat hiervoor gewaarschuwd wordt. Het is dus niet dat ze haar eigen (naïeve) rol niet erkent.


Ja, maar ze is begonnen uit emotie dit vrij agressief te schrijven, waar haar probleem al was opgelost. Althans voor haar. Dus daar valt gewoon niks over te zeggen.

Ze schrijft ergens dat mensen elkaar niet helpen en dat is gewoon niet waar.

Zelfs als ik op google ga zoeken, kom je 9 van de 10x op Bokt uit als het om een onderwerp met paarden gaat.

Ze is niet belazerd. Ze heeft een paard gekocht, geen verder onderzoek gedaan en het is netjes opgelost. Dat mensen iets verzwijgen valt over te discussieren, maar dan moeten we ook die andere partij uit eerste hand aanhoren.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:27

Dat ze uit emotie schrijft, ben ik met je eens. Of dat voldoende is om dit topic in het algemeen op een agressieve manier te laten verlopen, oké, als de meerderheid zich daar oké bij voelt, dan ga ik daar niets aan veranderen. Ik kan enkel melden dat het logisch is dat TS hoog in emotie zit, waarbij dat bij andere Bokkers minder vanzelfsprekend is. Ik ben geen betrokken partij en zit niet hoog in emotie, dus waarom zou ik agressief reageren?

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:26

ruitje schreef:
Dat is geen misdaad, het betreft een klinische keuring. Uit dat rapport blijkt niet dat dat dier stuk is, maar dat hij op dat moment klinisch niet goed was.

Je zou uit het verhaal van de vorige eigenaar kunnen opmaken dat het dier wel stuk is( wat ik nogal wat vind, want schiet 'm dan dood) maar uit dit DA rapport alleen kan je niet de conclusie trekken dat hij stuk is zonder verder onderzoek.


Klopt; dat vind ik ook wel een beetje raar aan dit rapport. Je kunt echt geen sluitende diagnose stellen van alleen een klinisch onderzoek. Daar hoort beeldvorming bij.
Nu kan een dierenarts best veel voelen aan de hoeveelheid littekenweefsel op de pees en te samen met de klinische bevindingen vermoeden dat het dier (misschien wel definitief) stuk is. Maar dan mag je zonder beeldvorming nooit zo stellen.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:33

Tigra_ schreef:
Ik vindt niet dat de fout alleen bij de handelaar ligt. Vooral de vorige eigenaar is hier schuldig aan. Maar ook de naïeve mensen die keer op keer weer paarden kopen voor een prikkie en eigenlijk geen tot weinig onderzoek doen. En dan nog niet hun verantwoording nemen en het paard weer terug de handel in brengen. Want dat is gewoon wat er gebeurt als je het paard terug brengt naar de handelaar en je geld terug wil.
Wat mij betreft toch wel een beetje te vergelijken met broodfok. En dat wordt ook in stand gehouden door naïeve mensen met dit is dat toch ook wel hetzelfe.

Maar het is toch logisch dat ze hem terugbrengt en haar geld terugwil.Als ze dat niet zou doen dan speelt ze foute handel juist in de kaart want die hebben dan hun geld! Het is zeker sneu voor het paard.Maar dat is foute handel altijd,het gaat over de ruggen van zowel de paarden als de kopers.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:16

anjali schreef:
Tigra_ schreef:
Ik vindt niet dat de fout alleen bij de handelaar ligt. Vooral de vorige eigenaar is hier schuldig aan. Maar ook de naïeve mensen die keer op keer weer paarden kopen voor een prikkie en eigenlijk geen tot weinig onderzoek doen. En dan nog niet hun verantwoording nemen en het paard weer terug de handel in brengen. Want dat is gewoon wat er gebeurt als je het paard terug brengt naar de handelaar en je geld terug wil.
Wat mij betreft toch wel een beetje te vergelijken met broodfok. En dat wordt ook in stand gehouden door naïeve mensen met dit is dat toch ook wel hetzelfe.

Maar het is toch logisch dat ze hem terugbrengt en haar geld terugwil.Als ze dat niet zou doen dan speelt ze foute handel juist in de kaart want die hebben dan hun geld! Het is zeker sneu voor het paard.Maar dat is foute handel altijd,het gaat over de ruggen van zowel de paarden als de kopers.
Hoe je het ook wendt of keert, foute handel kan alleen floreren door de naïviteit van goedgelovige kopers.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:08

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Dat is geen misdaad, het betreft een klinische keuring. Uit dat rapport blijkt niet dat dat dier stuk is, maar dat hij op dat moment klinisch niet goed was.

Je zou uit het verhaal van de vorige eigenaar kunnen opmaken dat het dier wel stuk is( wat ik nogal wat vind, want schiet 'm dan dood) maar uit dit DA rapport alleen kan je niet de conclusie trekken dat hij stuk is zonder verder onderzoek.


Klopt; dat vind ik ook wel een beetje raar aan dit rapport. Je kunt echt geen sluitende diagnose stellen van alleen een klinisch onderzoek. Daar hoort beeldvorming bij.
Nu kan een dierenarts best veel voelen aan de hoeveelheid littekenweefsel op de pees en te samen met de klinische bevindingen vermoeden dat het dier (misschien wel definitief) stuk is. Maar dan mag je zonder beeldvorming nooit zo stellen.


Ja en dan staat het keuringsrapport ook nog op bokt. Zoeken op de naam van het paard leidt wel naar dit topic. Het is allemaal iets te stellig van de DA vind ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:55

imaudy schreef:
Babootje schreef:

Klopt; dat vind ik ook wel een beetje raar aan dit rapport. Je kunt echt geen sluitende diagnose stellen van alleen een klinisch onderzoek. Daar hoort beeldvorming bij.
Nu kan een dierenarts best veel voelen aan de hoeveelheid littekenweefsel op de pees en te samen met de klinische bevindingen vermoeden dat het dier (misschien wel definitief) stuk is. Maar dan mag je zonder beeldvorming nooit zo stellen.


Ja en dan staat het keuringsrapport ook nog op bokt. Zoeken op de naam van het paard leidt wel naar dit topic. Het is allemaal iets te stellig van de DA vind ik.

Ik zou willen dat dierenartsen zich juist wat stelliger uitspraken. Chapeau voor deze dierenarts. En hij hoeft helemaal geen beeldvorming te doen. Op dit moment is het beestje niet goed. Dus afgekeurd. En het waarom is voor de verkoper om uit te zoeken.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:05

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:
Ik zou willen dat dierenartsen zich juist wat stelliger uitspraken. Chapeau voor deze dierenarts. En hij hoeft helemaal geen beeldvorming te doen. Op dit moment is het beestje niet goed. Dus afgekeurd. En het waarom is voor de verkoper om uit te zoeken.


Ja op dat moment afgekeurd ja. Maar zonder beeldvorming weet je niet of het dier definitief naar de knoppen is. En indruk wordt nu wel gegeven. Daar is echt wel meer voor nodig dan een klinische keuring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:08

Is toch ook helemaal niet relevant voor de koper. En als de DA met de hand de bulten van de peesletsels kan voelen dan denk ik dat beeldvorming niet veel anders gaat vertellen.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 23:22

janderegelaa schreef:
Is toch ook helemaal niet relevant voor de koper. En als de DA met de hand de bulten van de peesletsels kan voelen dan denk ik dat beeldvorming niet veel anders gaat vertellen.


Het word relevant op het moment dat jij dat paard met naam en toenaam op internet gaat zetten en gaat waarschuwen dat een paard niet geschikt is voor gebruik x en y. En andere mensen de conclusie trekken dat hij 'stuk' is.

Die conclusie is niet te trekken op basis van dit rapport.

Wat relevant is voor de koper is dat ze op basis van dit rapport haar geld terug heeft gekregen. Is het rapport daar geschikt voor: ja.

Is dit rapport geschikt om iets te zeggen over de inzetbaarheid van dit paard in de toekomst: nee.