Hi allemaal,
Mijn paard van 3 heeft sinds dat ik hem heb een aantal x koliek gehad. Wel vreemde koliek, gewoon mesten en redelijk willen eten maar verder echt de koliekverschijnselen > slaan en happen naar buik en willen rollen. Alle keren DA erbij gehad maar naast de darmverslappers en pijnstilling niet veel kunnen doen. Er was geluid in de darmen. Een keer was hij wat bol wat duidde op gaskoliek, maar geen verdere bijzonderheden. De eerste keer was te verklaren (wij dachten door eikels) maar de overige keren niet. De dag erna gaat het ook weer prima.
Na de tweede keer hebben we hem voor onderzoek naar de kliniek gebracht. Hij heeft hier een maagscopie gehad en ze hebben bij de darmen gevoeld. Geen maagzweer maar wel iets anders; een verdikking bij de uitgang van de maag. Ze hebben geen punctie genomen helaas omdat het slijmvlies goed was.
Advies was structureel voeren, dit deden wij altijd al. Hij heeft hierna nogmaals koliek gehad maar dit is gewoon een soort aandoening blijkt.
Het is wel een redelijk vrolijk paard, maar hij is aan de trage kant. Niet heel uitbundig dus. Kan soms wel wat chagrijnig zijn, maar er is niet echt een touw aan vast te knopen wanneer hij dat is en waarom. Ik hoor vaak geluid uit zijn darmen/maag/of waar dan ook vandaan.
We hebben hem op een siroop van ewalia en verder krijgt hij basis brok, ease & exel, simpele muesli en een speciale brok van cavalor Gastro heet dit.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier van gehoord hebben en/of die hier zelf ervaring mee hebben.
We weten dus al wat het is, maar alleen dat er niet veel aan te doen is. Wellicht is er toch iemand met een supplement of bepaald soort voer wat het beter of makkelijker maakt om mee om te gaan. Of toch iets van een medische behandeling; ik sta voor alles open.