HB gevoelig paard: tips/supplementen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CriolloHope

HB gevoelig paard: tips/supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 13:16

Er zijn hier al 100en topics over, dat besef ik al te goed.
Ik heb me rot gezocht, maar in vele topics bleek dat het toch niet meer om bevangenheid ging maar wat anders. Of werden de bekende tips gegeven: geen gras, veearts erbij. Ik kon niet direct veel info vinden over supplementen. Ik wil niet onnodig een topic openen wat erg lijkt op een andere, dus verwijs me aub gerust door naar een topic wat bij mijn vragen past.

Mijn paard is altijd zeer gevoelig voor HB, en geloof me, we hebben alles al geprobeerd qua voeding. Het heeft tot nu toe nooit zwaar doorgezet gelukkig, maar 1-2x per jaar zijn er momenten dat ie gevoeliger loopt, wijdbeenser gaat staan en je gewoon merkt dat het weer zover is.

Nu is het weer zover en dacht, ik vraag of er meer mensen zijn met tips/supplementen die zij aanraden bij hun HB gevoelige paarden.
We geven al magnesium bij en beginnen nu ook met horseflex glucose support. Wilgentakken geven we hem ook voor de pijnstilling.

Ik heb het nu echt over licht bevangen of er tegenaan, hij loopt dan nog zuiver en beweegt/vermaakt zich prima. Alleen staat hij soms wat wijdbeens om zijn voorhoeven te ontlasten, dan weet ik hoelaat het is. 1-2x per jaar gebeurd dit ongeveer. Als het erger wordt haal ik er altijd een veearts bij, dit is tot nu toe 2x nodig geweest, toen was die ook nog niet zwaar bevangen gaven zij aan. Ik ben dus op zoek naar iets om het voor te zijn of in het voorstadium te behandelen. Metacam en Buut heeft ie gehad op de momenten dat het zwaarder was, gelukkig niet meer dan 1x nodig geweest.

Zijn er mensen die zweren bij supplementen/middeltjes die zij geven bij hun HB gevoelige paarden?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:15

Ik geef micro comp van phytonics en een detox comp van het zelfde merk als ik twijfels heb of ze nog goed gaat. De micro comp is om der maag en darmen een extra boost te geven en de detox om ervoor te zorgen dat alles wat sneller der lijf uit gaat.
Ik heb haar daar dit jaar goed mee door heen kunnen trekken.

Edit : dit natuurlijk in overleg met de arts

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:21

mala26 schreef:
Ik geef micro comp van phytonics en een detox comp van het zelfde merk als ik twijfels heb of ze nog goed gaat. De micro comp is om der maag en darmen een extra boost te geven en de detox om ervoor te zorgen dat alles wat sneller der lijf uit gaat.
Ik heb haar daar dit jaar goed mee door heen kunnen trekken.

Edit : dit natuurlijk in overleg met de arts

Ongeveer hetzelfde. Mijn chronische hb’er is onder behandeling bij Den Hoek, als aanvulling op de reguliere dierenarts.
Ik moet zeggen dat het wel wisselt wat ze nodig lijkt te hebben; de ene keer is het liver comp, de andere keer detox, of juist iets voor de darmen (micro cosmic blue, cosmic blue, micro comp), of een combinatie hiervan. Wel krijgt ze ongeveer standaard Podo Comp.

Ik vind trouwens de huidige omstandigheden qua weer niet specifiek gevaarlijk voor hb, maar weet niet of je paard nog op gras staat?
Zijn de momenten waarop je paard gevoeliger is aan te wijzen qua maand? Dus bijv altijd januari-februari en altijd september-oktober?
Is er wel eens bloed geprikt op ACTH? Of onderzocht op IR?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:26

@Mala26: dat is wel een bijzondere combinatie, maar als het door de DA aangeraden word..
Microcomp is vooral ter ondersteuning bij parasieten/wormen.

Er zijn andere producten van Phytonics die logischer zijn bij HB gevoeligheid zoals glucobalance, podocomp of hypo balance(al is dat meer voor de PPID-paarden)
Ook andere firma's hebben vergelijkbare formules.
Maar persoonlijk zou er voor kiezen om dat samen met een therapeut/DA uit te zoeken.

Wel ook belangrijk om te weten wat je triggers zijn, is er iets veranderd dan?

Daarnaast wil ik ook als aanvulling nog geven dat het zo "gezond" mogelijk in het algemeen ook enorm kan helpen.
Dus kijk ook kritisch of je paard qua vitaminen en mineralen voldoende voorzien wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:00

Glucobalance en/of podocomp inderdaad.
Evt aangevuld met livercomp en/of immuboost om de weerstand op peil te houden.
Magnesium kan volgens mij ook nog wel wat goeds doen qua gevoeligheid voor hb.

maitestar23

Re: HB gevoelig paard: tips/supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:39

Hier Podocomp, Glucobalance, psyllium en curcuma.
De laatste 2 geef ik sinds ik het boek va Remco Sikkel heb gelezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:16

Boek van Remco Sikkel is een aanrader.

Er zijn zoveel oorzaken voor HB; voeding, verkeerde bekapping, stress door type stalling/ type arbeid, type voeding, of te vaak met een lege maag staan, etc…. Paarden moeten ook veel, heeellll veeelll bewegen. Daar ontbreekt ook vaak aan.

Aangezien je deel voeding al kent, zou ik me in die andere zaken verdiepen.

Een grote hulp kan zijn je paard op te laden naar Klaas Feuth. Hij heeft heel veel probleemgevallen er bovenop gekregen!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 15:34

Ik heb ook een paard dat gevoelig is aan HB. Hij is er niet het standaard type voor, Engelse volbloed die je maar niet dik krijgt.
Hij is nog nooit echt HB geweest maar net als het paard van TS toont hij soms beginnende symptomen, zoals pulsatie, warme hoeven, gevoelig lopen. Hij staat op een pensionstal in de enige groep die hooi krijgt ipv voordroog. Helaas kan een te rijke pak hooi de symptomen ook al triggeren. Dus ook wij zoeken een supplement om te ondersteunen.

Ik lees over Glucobalance op Agradi dat veel mensen hun paard sneller zagen vermageren hierdoor. Wel, dat is dus wat ik zeker niet wil :D wat zijn jullie ervaringen hiermee?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:07

ik geef mijn dikke welsh ook gluco balance, heb wel de indruk dat het helpt. Ze is nog lang niet mager, maar wel iets afgevallen. verder krijgt ze alleen maar geweekt hooi en staat ze met een graasmasker in de wei. Ze loopt gelukkig weer goed, na 2 aanvallen dit jaar. duimen dat ze goed blijft.

alleen het puntje beweging mag nog verbeteren, het lukt nog niet om haar dagelijks aan het werk te zetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 18:17

Juval, je kunt ook beweging stimuleren door een pad om de wei te maken; water aan het ene uiteinde en gras alleen te bereiken door vanaf de waterbak het hele pad af te lopen.
Bij ons moeten ze momenteel van water naar lekker gras 250 meter lopen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:49

Ik vind die van mij minder buikig op Glucobalance, voorheen kon ze echt zo'n grasbuik hebben. Maar afvallen doet ze er niet mee, was het maar waar :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 06:10

Ik zou ook eerst met Den Hoek de mogelijkheden bespreken voor een consult of een uitgebreid mestonderzoek (dan meten ze de mestbal uit).
Mijn paard had moeite met afvalstoffen afvoeren, maar ook voedingsstoffen opnemen. Door t eerste raakt hij al bevangen door bijv een detox of kruiden die (samen) teveel ontgiften (denk aan mariadistel).
Bij hem moest er een hoop aangepakt worden: dikke darm en blinde darm hadden een schimmel (microcomp + biofilm), de lever en de nieren waren afwisselend van elkaar niet op orde (hypobalance, kidney of livercomp), voor t bol staan van gassen kreeg hij ook nog een harmoniks (op maat gemaakte medicatie) en cosmic blue.

Kortom, een hoop dure supplementen die je erin kan gooien, maar ik zou eerst laten uitzoeken wat de oorzaak is voor je er zo maar van alles in stopt wat het ook erger kan maken.
Is er ook al onderzoek gedaan naar cushing?

Inmiddels is het hier een tijd rustig en is glucobalance de enige welke ik structureel geef.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:59

Mijn chronisch hb verklaarde pony met ir krijgt alleen magnesium en zout, 300 gram fiber mix en 200 gram Cavalor vitamino. En staat met graasmasker meerdere uren op het weiland. Hij doet het al 1,5 jaar perfect hierop. (In de winter en kou niet op de wei uiteraard)