Bult tussen de kaken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Bult tussen de kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 17:54

Hoi,

Woensdag kwam ik tot ontdekking bij mijn 3,5 jarige dat ie bulten heeft tussen de kaken.
Nou heerst er droes is omgeving bij mij opstal dus ik natuurlijk van Ow als dat het maar niet is.
Toevallig was er een dierenarts voor iemand anders bij mij op stal daar meteen aangevraagd wat het nog zijn.
Zij wist het ook niet voor droes zat het te laag. En aangezien hij ook geen koorts heeft of snotneus. Was het misschien zijn lymfe maar kon ook eventueel kleine kans zijn op droes.
Nou hou ik het al paar dagen in de gaten en temperatuur hem iedere dag. Haal hem niet uit de paddock.
Maar hij toont niet ziek dat is duidelijk hij bokt en rent en is lekker klierig en begint zich nu ook wat te vervelen aangezien die normaal om de dag even uit de paddock gehaald. Voor de zekerheid doen we hem niet uit de paddock halen voordat het wel droes is.

Maar nou zie ik geen verschil in de bulten of het gegroeid is.
Hij is in juli naar de tandarts geweest had toen hoop losse doppen die zijn er toen uitgehaald.

Hebben jullie dit eerder is gezien of weten jullie wat het is?

Dit is woensdag dat ik het dus zag
Afbeelding

En dan vandaag

Afbeelding

Kort gras kan het trouwens ook niet wezen want het gras is aardig lang bij hem. En hij krijgt er nog naast onbewerkt hooi
Laatst bijgewerkt door trysteffy op 29-08-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: Bult tussen de kakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:56

Kakken? Kaken.

Dit ziet er vrij normaal uit.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 17:57

Supervixen schreef:
Kakken? Kaken.

Dit ziet er vrij normaal uit.

Lekker kakken :')
Zal hem even verbeteren

Ow echt ik heb dit nooit gezien namelijk bij hem

kitobeer

Re: Bult tussen de kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:40

De lymfe zijn toch echt wel gezwollen.
En ik verdenk toch droes. Waarom laat je geen pcr test doen? Je paard kan zomaar drager zijn.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 20:01

kitobeer schreef:
De lymfe zijn toch echt wel gezwollen.
En ik verdenk toch droes. Waarom laat je geen pcr test doen? Je paard kan zomaar drager zijn.

Een swab kon ze niet nemen ofzo want dan moet ie meer symptomen hebben. Want als ik hem nu neem komt er toch een negatieve uitslag uit zei ze.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:34

Mijn paardentandarts/dierenarts zei dat dit te maken heeft met het wisselen.
En dat dit wss helemaal weg gaat als het gebit uitontwikkeld is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:36

Ik heb er nog niet zo lang geleden ook een topic op geopend; precies hetzelfde.
Op droes getest, dat was het niet. Uitgebreid bloedonderzoek kwam ook niets uit. Tandarts nog eens laten komen, die zag niets.

De bult zit er nog steeds en inmiddels wordt hij heel wild zodra hij een bit in krijgt. Komende week moet hij voor iets anders naar deklinies en laat ik nog eens naar het gebit kijken.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:47

Mijn paard heeft dit ook gehad. Als veulen had ze een klein bultje gehad en die was vanzelf weg gegaan en in de opfok was er in ene een golfbal formaat tussen haar kaak. Bulten die zo snel groeien vond ik erg eng, biopt laten nemen. Na een dag werd ik gebeld dat het lab en de da nog nooit zo een slechte uitslag hadden gezien met slechte cellen bij zo een jong paard. Advies lab was na 2 weken opnieuw prikken, dus gedaan en daar kwam een veel normaler beeld van. Lymfeklieren waren ontstoken waardoor ze door de jonge leeftijd aan een kinder virus dachten. Op advies van de da niks aan laten doen en het als schoonheids foutje te zien. Ondertussen is hij iets geslonken maar niet helemaal weg. Dus als je twijfelt laat een biopt nemen, ik ben blij dat ik het heb laten doen. Ik heb het op de klineik laten doen en was rond de 100 euro kwijt

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 21:31

Hmmm maakt wel lastig die verschillende verhalen haha.

Hij heeft geen last van het bit ieder geval woensdag was dat zo toen ik het hoofdstel omdeed zag ik het in ene. Hij heeft altijd een helle stille mond ieder geval gehad.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:55

Hier ook een paard met zo'n bult op de lymfe. Ik heb nooit laten biopten. De veearts toen dacht meteen al aan een virus reactie. Na 8 jaar zit het er nog steeds. Door de jaren heen best nog wel eens een veearts laten voelen. Maar het advies is altijd weer om er niks aan te doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:01

Mijn pony heeft dit ook. Al een paar maand.. Wat het is, geen idee. Geen does oid iig, bij mijn pony iig :)