Paarden eten zak fibebreet op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KB12

Paarden eten zak fibebreet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 20:18

Hallo bokkers,

Mijn paarden hebben vanmiddag rond een uur of 14.00 de stal opengebroken en een zak fibrebeet gestolen. Deze hebben ze zeker voor de helft opgegeten en vervolgens de waterbakken leeggedronken verdeeld over de dag. Ik heb dit pas 2 uur geleden ontdekt en vervolgens de camerabeelden bekeken. Ze zien er actief uit en hebben net ook gemest. Ik heb voor de zekerheid de dierenarts gebeld, maar maak mij toch een beetje zorgen. Wat moet ik voeren voor de nacht en wat moet ik met de waterbakken doen. Ze staan nu trouwens op de paddock. Het gaat om een shetlander en een schwarzwalder.

yarkayunda

Re: Paarden eten zak fibebreet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:21

Oei! Ik zou zorgen dat ze heel veel kunnen drinken, en goed in de gaten houden of je koliek verschijnselen ziet.

mysa
correspondent/vertaler

Oei, maar wat zei de dierenarts dan? Dat ze zoveel gedronken hebben, lijkt me goed. Zou zorgen dat ze vannacht ook genoeg water hebben.

maras

Wat zei de dierenarts hierover?

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 20:29

De dierenarts zei dat ik ze in de gaten moest houden en er verder eigenlijk niets aan kon veranderen. Ze hebben net nog door de bak een sprintje getrokken en ogen erg actief. Ik heb ze een hooinet opgehangen. De schwarzwalder heeft normaal gemest, en de mest van de shetlander was aan de dunne kant.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 20:45

Okay, nou dan inderdaad maar een paar keer de wekker zetten vannacht. En zorgen voor voldoende water. Klinkt goed dat ze nu fit zijn, in elk geval.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:38

Voldoende water geven inderdaad! En beter niet te veel ander voer, morgen misschien hele natte slobber met veel olie? Je kan er niets meer aan veranderen helaas, dus vooral goed opletten of ze blijven mesten en niet sloom worden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:49

Ik zie hier dat veel mensen veel water adviseren, ik heb altijd geleerd dat als paarden bijvoorbeeld pulp ongeweekt eten je ze juist GEEN water mag geven, omdat het dan in de maag gaat uitzetten.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 00:48

Hier ook een keer hetzelfde meegemaakt.
Op advies van de DA paard gewoon goed ik de gaten gehouden, maar die heeft er helemaal niks aan over gehouden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 04:42

Hier jaren terug hetzelfde meegemaakt de avond voor ik op trektocht vertrok…. Het enige andere was dat ik een paard onder mijn kont had die zo goed als de hele dag bijna stond te dribbelen terwijl ze anders gewoon relaxt is.
Ik zou het gewoon in de gaten houden, maar kans is heel groot dat er helemaal geen gevolgen zijn hoor.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 06:21

Hoe zijn ze de nacht doorgekomen TS?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 06:51

Charaz schreef:
Ik zie hier dat veel mensen veel water adviseren, ik heb altijd geleerd dat als paarden bijvoorbeeld pulp ongeweekt eten je ze juist GEEN water mag geven, omdat het dan in de maag gaat uitzetten.

Precies dit.
Hier ook eens hetzelfde gehad en toen mochten ze van de DA juist maar kleine beetjes water verdeeld over de dag.
Nu is dat totaal niet aan de orde omdat ze al gedronken hadden natuurlijk bij TS :j

Hopelijk zijn ze inderdaad de nacht goed doorgekomen en loopt het met een sisser af!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 07:06

Uitzetten doet het toch wel door maagsappen en vocht in de darmen. Dan kun je het het beste maar zo vloeibaar mogelijk maken, lijkt mij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:25

Charaz schreef:

Ik doe maar een gok: maar uitzetten doet het toch wel in de maag. En als er maar net genoeg water bij zit, dan wordt dat een best wel droge grote hoop. Zo een beetje het gevoel als je twee boterhammen tegelijkertijd in je mond stopt. Al je speeksel wordt geabsorbeerd en wat overblijft is een grote kleffe broodmassa die moeilijk weg te slikken is. Als je daar echter water aan blijft toevoegen wordt het op den duur zo nat dat het brood zelf bijna vloeibaar is en gemakkelijk door de slokdarm gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:48

Oei wat eng. Hopelijk zijn ze de nacht goed doorgekomen. Het duurt wel even voor het heel het stelsel door is en uit wordt gepoept. Ik zou ze toch even zeer beperkt ander voer geven om verstopping zoveel mogelijk tegen te gaan.

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 11:47

Ik heb ze vannacht goed in de gaten gehouden via de camera. Ze ogen nog steeds blij en zijn nog steeds erg actief. Ik denk wel dat ik ze vandaag nog in de paddock laat staan met wat hooi ipv op het gras. Ik heb ook gisteren maar meteen een bite stop creme besteld omdat de schwarzwalder dus nu ook aan de stal knaagt.. Hij heeft dus van een balk een lucifer heeft gemaakt gisteren... Wat een baldadigheid allemaal in 24 uur |(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:07

Dat knagen zou ook te maken kunnen hebben met last van de maag... Mogelijk is het geen baldadigheid maar een symptoom.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:08

Gini schreef:
Charaz schreef:

Ik doe maar een gok: maar uitzetten doet het toch wel in de maag. En als er maar net genoeg water bij zit, dan wordt dat een best wel droge grote hoop. Zo een beetje het gevoel als je twee boterhammen tegelijkertijd in je mond stopt. Al je speeksel wordt geabsorbeerd en wat overblijft is een grote kleffe broodmassa die moeilijk weg te slikken is. Als je daar echter water aan blijft toevoegen wordt het op den duur zo nat dat het brood zelf bijna vloeibaar is en gemakkelijk door de slokdarm gaat.

Als ze teveel water krijgen en het zet teveel uit dan kan de maag scheuren. Dus is het zaak om het vochtig genoeg te houden dat het wel verteerd maar niet te veel uitzet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 12:21

Wat erg ts, ik denk een dag of 2 en dan is het verteerd lijkt me? Hier hebben ze wel vaker ingebroken en zelfs een zak slobber opgegeten... Toen is alles goed gekomen.
Wel of geen water hoor ik veel verschillende dingen over, zou eerlijk gezegd het water beperken.
Ik duim voor je mee ts, wel is één ding zeker, ik let altijd op de sloten en de deuren. Nog meer dan eerst.

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 12:21

Ayasha schreef:
Dat knagen zou ook te maken kunnen hebben met last van de maag... Mogelijk is het geen baldadigheid maar een symptoom.

Ik probeer ze wat te remmen met eten. Ik laat ze bijvoorbeeld niet meer 24/7 op de wei maar een dagdeel en de rest op de paddock met inloopstal. Ik probeer er alles aan te doen om verveling tegen te gaan door bijvoorbeeld het hooi in netten te doen, likstenen, borstels aan bomen etc maar ik denk dat ze zich toch nog een beetje vervelen. Laat ik ze continu op de wei gaat er nooit wat stuk. Staan ze op de paddock bijten ze bijvoorbeeld ook altijd elkaars dekens stuk.