In het kort de geschiedenis:
Vorig jaar is mijn haflinger Jim in elkaar geslagen in de kudde. Na een aantal maanden een traject van onderzoek, rust, opbouwen, kreupel, weer rust, weer opbouwen, weer kreupel en een dierenarts die het niet goed kon lokaliseren, zijn we naar de Lingehoeve doorverwezen. Het vermoeden was toen een probleem in de knie of het SI-gewricht. In december zijn we naar de kliniek geweest. Echo's lieten echter niets zien en hij heeft daarom een scintigrafie gehad. Daar kwam een duidelijke hotspot op het spronggewricht rechts uit en foto's wezen uit dat het bot was beschadigd. Hij heeft hiervoor lokaal een spuit corticosteroïden gehad en een infuus met tildren om afbraak van het bot te voorkomen. Dat werkt 9 maanden, daarna moesten we terug komen voor controle.
Dan de huidige stand van zaken:
Afgelopen woensdag zijn we terug geweest. Klinisch is hij wel iets verbeterd. Hij heeft goede dagen, maar ook dagen dat hij heel stijf is of kreupel is rechtsachter. De röntgenfoto wees uit dat er meer botafbraak is in het spronggewricht. Een domper, want dat betekent dat het progressief is en er dus een moment komt dat de pijn te erg wordt.
Links de foto van december, rechts de foto van woensdag.

We kregen de volgende adviezen:
- pensioen is paardwaardig. Klinisch is hij goed genoeg en een slechte dag af en toe mag. Als goed maar de overhand houdt.
- over 1-2 maanden weer een infuus met tildren, dat dan weer 9 maanden werkt.
- stappen is okee en op goede dagen mag ik er best op als we dat allebei leuk vinden.
Zelf geef ik hem al jaren magnesium, krijgt hij sinds 2 maanden duivelsklauw en sinds december traumeel. Verder krijgt hij aan voer Höveler Reformin Müsli (vitaminemuesli) met een handje Cavalor pianissimo om het boeltje te mengen. Daarbij gras, voordroog, stro, takken en zo'n 1x per week knip ik eens wat brandnetels, distels en wilg (die laatste kan hij zelf overigens ook van eten, want we hebben wat bomen en struiken binnen paardbereik).
Hij staat op een paddock paradise en loopt dus dagelijks zijn eigen rondjes en kilometers. Hij is hier heel happy en relaxt, dus dat zit wel goed. Ik heb alles in eigen beheer, dus kan alles zelf bepalen.
Wat zoek ik? Ja, ik weet het eigenlijk niet. Het liefst wil ik botgroei stimuleren en voorkomen dat het erger wordt. Maar geen idee of dat mogelijk is. En ik wil het hem zo comfortabel mogelijk maken om hem nog een lang mogelijk pensioen te kunnen geven.
Ik kreeg van meerdere mensen positieve ervaringen met 'Paskacheval EQUUS SILICIS: botten en pezen'. Prijzig potje, maar ik heb er 1 besteld. En verder zie ik door de adviezen het bos niet meer. Alles is wel voorbij gekomen toen ik mijn verhaal op Facebook plaatste voor onze trouwe volgers

Bloedzuigertherapie, nanotherapie, lasertherapie, stappen op het harde, supplementen, goudkorrels bij Laarakker, kruiden als gember en kurkuma en ga zo maar door.
Ik sta overal voor open. Maar niemand kon mij echt ervaringen geven met botproblemen, behalve van het supplement dat ik nu besteld heb. Ik heb dus geen idee waar ik goed aan doe en ik wil eigenlijk wel een goed plan hebben en niet lukraak van alles doen.
Qua voer zit ik te denken aan iets met meer eiwit en calcium dan hij nu krijgt. Hij is allergisch voor luzerne, dus dat valt meteen al af. En ik moet uitkijken voor te energierijk voer, want bewegen is dus wat ingewikkeld en hij wordt dik van lucht

Ik ga het bestelde supplement in ieder geval geven, met alles wat hij nu krijgt. Magnesium is ook goed voor de botten en spieren, duivelsklauw is pijnstillend en traumeel is misschien nu niet meer van toepassing dus misschien laat ik dat wel weg.
De tildren overweeg ik ook zeker. Maar de kosten zijn wel een dingetje. Ik hou veel van mijn paard en als het moet dan moet het. Maar 800 euro elke 9 maanden is wel kostbaar.
Willen jullie eens mee denken/sparren/brainstormen voor deze knappe, lieve, gouden man?