Ervaringen paard met copd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee97

Ervaringen paard met copd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 17:04

Hai,

Aantal maanden geleden hebben wij Joy uit de opvang gehaald. (26 jarige merrie)

De laatste tijd hebben we helaas veel de dierenarts aan huis gehad. Ze had het iedere keer heel erg benauwd. Zo erg dat ze aan het pompen was. Met medicatie ging het in het begin iedere keer beter. Maar na een aantal keer dit hebben gedaan, werkt de medicatie niet meer. Ze blijft het ontzettend benauwd hebben en is de laatste paar dagen ook weer erg aan het hoesten. We hebben nu een week een flexineb vernevelaar. Maar helaas doet dit ook niet wat we hadden gehoopt. Ten eerste zien we geen verbetering met haar hoesten of benauwdheid. En ten tweede wordt ze er heel onrustig van als ze het op heeft.

Het laatste wat ik voor Joy wil is dat een geen prettig leven heeft. En ik zie aan haar dat ze zich rot voelt. Dit is toch ook geen waardevol paarden leven meer

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie denken.

Even ter informatie:
Ze staat 24/7 buiten
Staat niet op stro
Krijgt dagelijks fenegriek
Hooi weken we

Vronie

Re: Ervaringen paard met copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:20

Vervelend om je paardje zo te zien!

Mijn merrie heeft ook astma/copd. Wat haar heel erg helpt is het hooi stomen.
Dus niet nat maken of weken maar echt stomen zodat al het stof eruit is.

Fenegriek helpt vaak niet, vooral niet als het standaard gegeven word. Mocht mijn merrie echt benauwd zijn dan krijgt ze luchtweg siroop van Heltie horse.

Wellicht heb je hier wat aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:54

Van de opvang? Welke? Want dit is meestal niet iets wat plotseling komt dus misschien kunnen zij je vertellen hoe te handelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:02

Wat naar voor het paardje..

Hoe lang week je het hooi?

En hoe is de omgeving waar ze staat? Staat ze op de wei, of in een (wellicht stoffige) bak/paddock? In dat laatste geval zou het misschien kunnen helpen om de droge bak/wei regelmatig te sproeien als het een tijd niet geregend heeft.

Esmee97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 18:50

@vronie
Gebruik je daarvoor zo’n echte hooistomer? Die zijn namelijk best prijzig. Of heb je er zelf eentje gemaakt?
En hou zou kuil zijn? Ook wel beter dan gewoon hooi?
En die luchtweg siroop zou ik zeker kunnen proberen! Dankjewel voor de tips.

@bigone
Een paarden opvang in Duitsland. Ze was daar heel vermagerd gekomen. Zij weten dus ook niet veel van haar verleden. Maar volgens hun heeft ze terwijl ze daar heeft gestaan nooit die klachten gehad. Alleen het hoesten af en toe, maar niet die benauwdheid. Alle tips die zij mij hadden gegeven dan doen we allemaal al.

@8nnemiek
De dierenarts zei 10 minuten, dus dan doen we ook. Ik zie er alleen tegen op om dat in de winter te gaan doen. Maar als het moet dan moet het.
Ze staat 24/7 in de wei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:14

Ik zou minstens 20 minuten weken proberen, dat was het advies dat ik van de dierenarts kreeg. Na 10 minuten is het vocht nog niet helemaal in het hooi getrokken, zeker als het wat vaster op elkaar zit. Kan nooit kwaad om dat eens te proberen, wie weet maakt dat verschil voor je paard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:25

Enig idee hoe het ontwormbeleid was?

Het is verstandig om na het inhaleren even een half uurtje met haar te wandelen.
Verbetering door de flexineb duurt even een tijdje

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:33

Vervelend! Hier in 2016 paard met bronchitis gehad en toevallig nu weer klachten en aan de medicatie.

Je geeft aan dat het al snel niets meer deed. Welke medicatie kreeg je? En welke dosering?

Hier slaat de kuur nu in de eerste week al aan, maar in 2016 zijn we er ruim 10 weken mee bezig geweest met medicatie en waren de klachten nog niet helemaal weg. Hij had erg baat bij de luchtwegkruiden van de Paardendrogist (krijgt hij nu ook weer).
Als het paard bij de opvang al af en toe hoestte zat er ws wel al iets.

En qua flexineb: waarmee vernevel je en hoe lang?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:05

Je zou equisana eens kunnen proberen, dan heeft die een goede boost. Daar hoor ik goede verhalen over (hoest topic). Maar ik denk dat onderhouden met de flexineb ook wel nodig is nog dan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:56

Ik moest zo'n 15 jaar geleden hooi minimaal 12 uur weken, dus avonds weken voor smorgens, dat was toen nog normaal :D
Maar mijn merrie reageerde puur op de sporen in het hooi en niet op pollen ofzo. Nadat we kuil gingen voeren was de benauwdheid weg.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:57

Ik heb zelf een stomer gemaakt, in totaal 250,- kwijt. De echte haygain is inderdaad erg duur, alhoewel ik goede verhalen er over hoor. :)

Kuil zou ik niet geven, dat is echt geen voer voor een paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:03

Ventipulmin? Te verkrijgen via de DA. Helpt meestal goed maar je mag het maar tijdelijk geven.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:11

Ik zou ook Equisana overwegen. Daar zijn al veel paarden helemaal opgeknapt, waaronder die van ons, maar die hoestte dan wel. En wij houden hem bij met de flexineb, en zijn hooi wordt gestoomd (in een haygain).
Paard van een stalgenootje hoestte nauwelijks tot niet, maar was wel benauwd, en die is er dankzij Equisana ook weer helemaal bovenop gekomen, en blijft tot nu toe goed, op droog hooi en zonder flexineb.

Esmee97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 18:15

Dankjewel voor al jullie tips!
We zijn over gegaan op kuil, en het gaat super met Joy! We gebruiken al een weekje niet meer de flexineb omdat ze er gewoon onrustig van werd.
Ze is helemaal niet meer aan het pompen en hoesten ook amper, alleen nog wel eens met inspanning. Dus als ze bijvoorbeeld gerold heeft.