Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Askja schreef:Zou het niet beter zijn om in de nazomer/begin herfst met ivermec te ontwormen? Dan pak je direct de eerste horzellarven die na het opeten van de eitjes (dat laatste voorkom je toch nooit 100%) in de darmen uit kunnen komen.
Althans, dat lijkt me logisch.
Pramox zou het beste werken rond de eerste nachtvorst, is mij verteld. Het kan dus per jaar nogal verschillen wanneer dat is. Wij ontwormen zelf meestal pas rond de jaarwisseling met Pramox.
Is het overigens inmiddels gebruikelijk om maar 2x per jaar te ontwormen?
Blijf het lastig vinden wat nu wijsheid is qua ontwormbeleid. 2x p.j. of vaker? Wel of geen mestonderzoek?
Mijn idee is inmiddels wel dat het erg per paard kan verschillen hoe gevoelig ze zijn voor wormen.
Maar bloedwormen wil je sowieso zsm kwijtraken, gezien de schade die ze sluipenderwijs kunnen aanrichten.
Sakura789 schreef:Met eitjes op de benen heb je toch niet direct een besmetting te pakken? Ik haal ze zo snel mogelijk weg. Ik dacht dat met het uitkomen van de eitjes en het krabben van een paard eraan met de mond, de eitjes pas in het lichaam komen. Dus als je elke dag een check doet, dat ze niet perse direct besmet zijn.
Najaar doe ik altijd een wormenkuur.
Kinke schreef:Sakura789 schreef:Met eitjes op de benen heb je toch niet direct een besmetting te pakken? Ik haal ze zo snel mogelijk weg. Ik dacht dat met het uitkomen van de eitjes en het krabben van een paard eraan met de mond, de eitjes pas in het lichaam komen. Dus als je elke dag een check doet, dat ze niet perse direct besmet zijn.
Najaar doe ik altijd een wormenkuur.
Dat zou dan wel heel toevallig zijn als je paard niet aan z'n benen krabt als jij er niet bent. Daar zou ik dus nooit op gokken
Marigo schreef:Toch wel wat verschillende opvattingen rondom ontwormen bij horzeleitjes. Wel interessant. Ik doe sowieso 4x per jaar mestonderzoek (via worm&co krijg ik automatisch een reminder), maar heb altijd geleerd dat horzels niet terugkomen in mestonderzoek. En andere soorten ook niet dus dat je daar niet altijd blind op mag vertrouwen. Maar ivm resistentie niet te vaak ontwormen. Maar wel sowieso bij vondst van horzeleitjes omdat je idd niet met zekerheid kunt zeggen dat ze niets binnen hebben gekregen.
ellepel schreef:Nou, dat dus. Ooit een gezien bij een stalgenoot die januari/februari een nieuw paard had gekocht en deze ging ontwormenja ik wacht niet tot de eerste nachtvorst,want tegenwoordig is die nogal eens erg laat.
en je wil niet zien wat voor formaat horzellarves er dan uit je paard komen
Albert schreef:Bij een mestonderzoek zal je geen horzellarven vinden. In de zomer likken paarden de larven uit de eitjes, die graven zich een weg naar de maag. Daar overwinteren ze en in het voorjaar verlaten ze het lichaam. Dan begint de cyclus opnieuw. Om effectief te bestrijden moet je eind zomer en vroeg voorjaar ontwormen met invermectine. Gelukkig zijn ze nog niet resistent tegen invermectine.