melanomen operatief laten verwijderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_emmma_

melanomen operatief laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 14:53

Hallo allemaal,

ik heb een schimmelmerrie met helaas 2 wat grotere melanomen. 1 bij de anus en 1 beetje tussen de vulva en bilspleet in. Nu zei mijn vorige DA altijd laat ze maar zitten, mijn nieuwe dierenarts (we zijn verhuisd van stal) zegt echter ik zou ze wel operatief laten verwijderen. Ik ben nu heel erg aan het twijfelen wat te doen. Ze heeft ogenschijnlijk absoluut geen last van de melanomen, verder denk ik dat
ze er sowieso nog meer gaat krijgen want er zitten bij de staartwortel ook al 2 kleintjes. Ze is 16 jaar en wordt nog een beetje recreatief gereden en grondwerk mee gedaan. Ik ben me er van bewust dat als ik ze niet laat weghalen dat ik op een gegeven moment moet beslissen of ze er mee verder kan leven en dat ik waarschijnlijk moet besluiten haar in te laten slapen. Aan de andere kant ben ik bang dat ze na een operatie misschien veel pijn kan hebben of dat ze alsnog snel terug groeien, of dat het gaat infecteren op die plek oid.
Zijn hier meer mensen die ervaring hebben met operatief verwijderen van melanomen? En zijn hier ook al mensen die ervaring hebben met het (nog experimentele) vaccin tegen melanomen?

ik hoor het graag :)

Ibbel

Re: melanomen operatief laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 15:04

Als je Oncept bedoelt, voor zover mijn kennis reikt wordt dat niet verder ontwikkeld als behandeling tegen melanoma bij paarden. Het wordt wel nog bij melanomen bij honden gebruikt, maar de resultaten daar vallen in de praktijk ook tegen.

Melanomen op de staartwortel zijn vrijwel niet te opereren omdat er te weinig huid is om de wond te sluiten.

Ik heb zelf een schimmel gehad die ze ook had, daar zijn de grotere rond de anus wel geopereerd en dat is verder goed verlopen. Verder heeft hij chemotherapie gehad (cisplatina) dat de verdere groei vermoedelijk wel vertraagd heeft.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 16:33

bedankt voor je antwoord! Ja dat bedoel ik idd, jammer ik las ergens dat er bij paarden wel
goede resultaten mee bereikt werden.. maargoed.

Ah oke die rondom de anus waren dus wel goed te verwijderen dat is in ieder geval goed te weten bedankt!

Neon

Re: melanomen operatief laten verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:39

Wij hebben destijds niet geopereerd bij onze witte pony.... die was echter al 34... en bij opvoelen bleek het niet enkel boven de anus te zitten maar zat het uiteinde van de darm ook vol...

Hij heeft er nooit pijn van gehad, maar op een gegeven moment was het opengebarsten... met schoonmaken was het in de winter te doen.. maar toen de lente kwam hebben we hem moeten laten gaan ivm vliegen en maden...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:40

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 19:33

jeetje dat filmpje is wel een heftig geval zeg... maar als dat zelfs te opereren is dan lijkt mijn geval niet zo ingewikkeld eigenlijk :')
Ik neig nu in ieder geval toch meer naar opereren dan niets doen!