Enkele weken geleden (ik denk nu een week of 10) begon mijn paard soms met zijn tong te spelen. De tandarts was een maand of 8 geleden, maar een logische verklaring was voor mij om een afspraak te maken bij Remko Sweere. Voor de afspraak (6 juli) ging hij van spelen met de tong ook naar vreemd kauwen, met een open mond. Op 6 juli is de tandarts geweest, hieruit bleek dat er een klein stukje van een kies was afgebroken, zeer minimaal. Hij raadde wel aan om een foto te maken. Daarnaast is hij licht gecorrigeerd en zijn er kleine haken weggehaald, eigenlijk puur het basis onderhoud. Het advies mbt de kies was een keer een röntgen van laten maken, in de gaten houden maar er was absoluut geen sprake van dat deze hinder zou geven.
Hij heeft toen 1,5 week goed gegeten. Hij speelde niet meer met zijn tong, at niet meer met open mond - verder was alles normaal. Na anderhalve week lagen er enorm veel proppen in zijn stal en kreeg hij vrijwel geen hooi weg. Brok ging redelijk, hooi spuugde hij 85% van uit. De tandarts is direct weer de volgende dag geweest, er was eigenlijk niets bijzonders te zien. Direct hebben we besloten om dan maar gelijk de Rontgen foto’s te maken bij de kliniek, deze zijn op
26 juli gemaakt. Hierop is te zien dat de kies niet bloot ligt en waren verder geen enkele afwijkingen te zien (door meerdere artsen beoordeeld).
Onder tussen stond hij op metacam, maar gezien het feit hij 5 jaar geleden maagzweren heeft gehad wilden we hem zeker niet te lang op de metacam. Echter deed de metacam niets. Je ziet totaal geen verschil. Inmiddels hadden we ook al ander hooi gehaald, grasbrok geweekt etc etc.
Soms eet hij opeens bijna goed. Hij maakt dan geen proppen, hij heeft een kilo hooi dan gewoon goed op en eet alleen een beetje met open mond. Een half uur later kan het zo zijn dat je een nieuwe kilo geeft, en hij aller er weer direct uit “ propt “. Gras gaat redelijk, slobber ook vrij goed.
Vervolgens besloten 5 augustus CT scan te laten maken in Utrecht.
Uitslag:
- Matige artrose beide kanten kaakgewricht (met name rechts)
osteochondraal fragment (rechts)
- vergroeid tongbeen
Advies Utrecht
Gewrichten uitverdoven , gewrichten inspuiten (dit doet utrecht alleen niet zelf)
advies sdmc: heb ik nog niet - deze verwacht ik vandaag of morgen
Advies van de Raaphorst (behandeld “ thuis “ arts): zij gaan volledig mee in het advies van Utrecht.
Voor nu denken we eraan om hem ook nog door Laarakker te laten doorlichten: we zijn radeloos en weten niet waar we moeten beginnen.
Hij oogt fit, is blij en heeft nooit koorts gehad. Hij is (nog) niet schrikbarend afgevallen, inmiddels is hij wel denk ik rond de 30 kg kwijt in 7 weken. Nu hebben we nog de weide, maar met de huidige weersomstandigheden weet ik niet hoelang dit duurt (kleigrond).
Daarnaast geven zowel Utrecht als Remko als de Raaphorst aan: we hebben geen idee…..
Er zijn nog wat andere kleine dingen uit de CT scan gekomen (op verzoek kan ik deze uiteraard delen) maar op dit moment vinden zij het heel lastig om “ ergens te beginnen”. Daarnaast heb ik begrepen dat het uitverdoven van het kaakgewricht én het inspuiten hiervan niet zonder risico’s is, en kan ik eigenlijk ook nergens een ervaring vinden. Dit maakt me erg onzeker. Indien dit niet werkt gaan ze weer verder kijken, maar het is zó vreemd. Het ene moment eet hij wel redelijk oké, het andere moment propt hij alles eruit.
Ander hooi, metacam etc maakt dus niets uit.
Heeft iemand ervaring hiermee toevallig? Met het inspuiten van het kaakgewricht of een complex probleem in het hoofd/de kaken/de mond?