wat maak krachtvoer goed en slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wat maak krachtvoer goed en slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 09:33

Ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Op moment krijgt mijn 3 jarige hafje naast vitamine korrel (Equilin) de agrobs aplen grun mash. Echter is agrobs vrij 'duur' en het vliegt er door heen.. hij krijgt ongv 500 gram. En is het ook nog slecht verkrijgbaar. Dichtsbijzijnde winkel is ruim 40 minuten rijden. Ik kan laten bezorgen maar dan betaal ik ook nog extra verzendkosten.

Nu het dillema. Aan de ene kant ben ik voorstander van gezond voer, denk aan graan/lucerene vrij en arm in suikers en zetmeel.

Aan andere kant denk ik.. hij krijgt al een goede vitamine korrel, aangemeten kruiden enz. Kan ik dan niet gewoon beter over gaan op bijv cavalor fiber force of pave nature best. Deze producten zijn veel makkelijker verkrijgbaar. Waarom krachtvoer omdat ik graag zijn vitaminekorrel en kruiden met wat meng.

Mijn ouder haflinger staat op de dieetmix van subli omdat agrobs niet zo lekker vind. Mijn ouder haf is snel dik en mijn jonge haf nog in de groei.

Maar is echt de voerders zoals pavo,cavalor echt zo 'slecht' want ook de gezondere merken willen verkopen. En de meeste paarden krijgen nog steeds de 'slechte' voeders en worden ook 30 jaar..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:45

Dit is altijd lastig om hier een goed en passend advies op te geven.
Waar de ene aangeeft is echte troep de brokken en muesli (te veel suikers, zetmeel, granen, melasse etc) zegt een ander: mijn paarden doen het er al jaren super op.

Zelf voer ik al jaren de Pavo Vital (vitamine/mineralen brok) en ze doet het hier super op. Voor mijn paard en goed voer.
In het verleden heb ik Vitalbix gevoerd. Voor mijn paard geen geschikt voer ( giga mok, sloom, geen glans, at het erg slecht). Dat maakt het voer niet slecht, alleen niet geschikt voor mijn paard.

Wat ik wel door de jaren bij mijn paardje geleerd heb is me niet enkel blind te staren op zo laag mogelijk in suiker/zetmeel. Af en toe heeft ze periodes met zwaardere trainingen/wedstrijden dat ze gewoonweg niet voldoende energie eruit haalt. In die periodes geef ik haar wat extra ( soms haver en soms een sport muesli (sportfit van Pavo) en dan gaat het super) omdat ze het nodig heeft. Maar dat is hooguit een paar dagen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:46

De Agrobs aplen grun mash en de Cavalor fiber force die je noemt zijn ook ruwvoer vervangers en niet zo zeer echt een krachtvoer. Alleen is de samenstelling anders, de ene is meer een slobber de ander kun je droog en nat voeren.

Ik voer nu al jaren de Pavo Vital met de Cavalor fiber force als hoofdvoer met afwisselend weleens een slobber of iets ander van cavolor of Marstal.
Hiervoor heb ik regelmatig gewisseld van voersoort maar ik merkte toen ik dit ging voeren dat mijn paard het er echt stukken beter op deed.

Ik zou het gewoon uitproberen, goed ruwvoer en een vitaminebrok is de beste basis en dat kun je prima aanvullen met iets anders, je heb heel veel goede ruwvoer vervangers en Lucerne is niet perse slecht voor een paard eigenlijk is het goed voor een paard in veel paarden grasmixen waar je je wei mee in kan zaaien zit het ook.

Ik heb ook weleens Pavo nature best en de Pavo care for life maar van beide ging de mijn schuren, terwijl de paardjes van mijn vriendin het daar juist super goed op doen en die doen het weer minder goed op de cavalor fiber force.

Dus ja wat goed is en wat slecht, daar kijk ik niet altijd na ik vind het belangrijker dat mijn paard het er goed op doet.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 18-08-21 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:51

Ik vraag me af waarom je luzerne-vrij wilt voeren. Het is juist supergezond voor paarden.

Ik vind bij mijn keuze voor voer verkrijgbaarheid en betaalbaarheid absoluut belangrijk. Maar probeer het voor mezelf ook niet te moelijk te maken, ik houd van simpel in gebruik.

Mijn haflinger doet het super op onbeperkt hooi van uitgebloeide weide, vitalbix daily vitaminekorrels en elke dag een paar handen luzerne door de brokjes, om het geheel toch wat volume te geven zodat hij ook echt wat te eten heeft.

Anoniem

Re: wat maak krachtvoer goed en slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:58

Ik ben nog van de oude stempel en zie het probleem niet met krachtvoer.

Wij hebben al paarden van pensionklanten gehad die op hun vorige stal voornamelijk luzerne kregen, allen zagen ze er gewoon niet mooi uit bij aankomst (kan natuurlijk ook aan andere factoren liggen).

Na een tijd met ons voerbeleid worden ze allemaal prachtig, gezond en energiek.

Wij hebben meerdere 20+ paarden die er topfit uitzien.
Waaronder één bijna 30-er die nog steeds galopperend en bokkend door de wei gaat.
Allemaal paarden die heel hun leven krachtvoer hebben gekregen.

Maar omdat het een haflinger is zou ik inderdaad op de suikers letten en kiezen voor Nature's best oid.
Geef je gewoon standaardbrok, dan geef je gewoon minder en dan komt het ook vast goed.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 13:13

Dees schreef:
Ik vraag me af waarom je luzerne-vrij wilt voeren. Het is juist supergezond voor paarden.

Ik vind bij mijn keuze voor voer verkrijgbaarheid en betaalbaarheid absoluut belangrijk. Maar probeer het voor mezelf ook niet te moelijk te maken, ik houd van simpel in gebruik.

Mijn haflinger doet het super op onbeperkt hooi van uitgebloeide weide, vitalbix daily vitaminekorrels en elke dag een paar handen luzerne door de brokjes, om het geheel toch wat volume te geven zodat hij ook echt wat te eten heeft.

het is niet perce dat ik lucerne vrij wilt voeren. Wel weet ik bij mn oudere haf als ik daar extra luceren los bij toevoegd gaat hij schuren. Maar in zijn dieetmix zit ook lucere.

Voor mijn 3 jarige ben ik nog wat zoekend.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:43

Ook voor krachtvoer telt dat je moet voeren wat ze nodig hebben. Dus wat sluit aan bij jouw paard zijn behoeft. En dan bedoel ik in dit geval niet eens zo zeer kwa vitamines in dit geval. Want ik ga er vanuit dat als je het hebt over een goede vitaminebrok, dat je dat afgedekt hebt.

Maar krachtvoer is bedoeld voor net dat beetje extra. En daar is de opbouw dan ook op gericht. Hoger in eiwitten is meer gericht op spierbouw, hoger in vetten meer op energie, hoger in koolhydraten meer snelle energie. Als je geen van alle wil dan kan je bijna net zo goed een goede grasbrok nemen en die eventueel weken.

Graanvrij is gewoon al duur en graan en lucerne vrij is helemaal lastig. Ik voer al 8/9 jaar graanvrij uit noodzaak. Van granen krijgt mijn merrie maagpijn. Maar die kan wel weer heel goed tegen luzerne. Toen ik 8 jaar geleden begon was het een hele puzzel met krijgen en ophalen. Tegenwoordig hebben heel veel merken juist wel weer 1 graanvrije variant in hun assortiment. Zo heeft zelfs een pavo bv care4life. Maar hun fibrebeet is ook heel aardig bv. Die zou ik zeker eens bekijken omdat je die ook heel behoorlijk kan weken.
Als je weet welke merken je lokale voerhandelaar heeft, zou eens kunnen proberen op de sites van die merken te kijken. En dan inhoud en prijzen te vergelijken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 20:40

Ik weet op moment z’n behoefte van m’n jonge haf niet echt. Hij ziet erg goed uit niet te dik ook niet te dun, maar mag wat meer bovenlijn krijgen. Ik weet dit komt door training.

Maar op moment mogen we niet echt trainen (denk aan Longeren) omdat hij nog herstellend is van griffelbeen operatie, hij loopt wel 24/7 buiten.

Wel zie ik dat hij al bespiering terug heeft

1e foto 11 mei (had hij alleen nog een wond wisten we niet dat z’n griffelbeen gebroken was omdat hij verder goed liep)
Afbeelding

2e foto 2 juni 10 dagen na z’n griffelbeen operatie net uit de kliniek opgehaald, en moest hij nog 4 weken op boxrust.
Afbeelding

3e foto is van 12 juli liep hij al weekje weer in de groep.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:55

Wat krijgt hij van ruwvoer? Gras, hooi?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 20:58

AMCM schreef:
Wat krijgt hij van ruwvoer? Gras, hooi?

3 uur weidegang en daarnaast kan hij elk 2 uur via een hooistation (staat in hitactief stal) eten. Weet niet precies hoeveel hij krijgt, denk ongv 8 kilo. Dit kan ik nog verhogen

Kwaliteit ruwvoer is wisselend maar over algemeen meestal goed, geen hooi maar wel tegen aan.

Wel analyse gedaan en suikers was wat hoog (niet extreem) en proteïnen wat laag, energie gemiddeld

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:17

Hier krijgen ze op 24 uur 15-20 kg hooi per paard in netten. Is toch wel de basis. Mijn haflinger krijgt gewoon een halve schep muslie met biergist erdoor heen... Mijn merrie staat op de pavo-vitamine koeken. Tja, ik ga het ook niet te moeilijk maken voor mezelf.
Krachtvoer vind ik persoonlijk niks, raadde mijn dierenarts ook af ivm suikers die mijn paarden niet nodig hebben. Een goede vitamine brok is toch goed zat? Of denk ik dan te makkelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:29

Ik zou het hooi verhogen dan, en Natures best bijgeven zoals je zelf aanhaalde. Zo blijf je laag in suikers maar krijgt hij toch wat bij, iets wat voor jou ook makkelijker verkrijgbaar is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:25

plutolover schreef:
Ik weet op moment z’n behoefte van m’n jonge haf niet echt. Hij ziet erg goed uit niet te dik ook niet te dun, maar mag wat meer bovenlijn krijgen. Ik weet dit komt door training.

Maar op moment mogen we niet echt trainen (denk aan Longeren) omdat hij nog herstellend is van griffelbeen operatie, hij loopt wel 24/7 buiten.

Mooi model heeft ie al op de laatste foto. Absoluut niet te dik en ook niet te dun. Hij hoeft dus niks over te hebben. Snelle energie wil je ook niet, lijkt me niet dat je wil dat ie druk wordt nu.
Eiwitten zijn wel handig voor hem, beetje voor z'n spieren. Maar niet debiel veel, want geen werk.

In de agrobs mash zit 14% eiwit, 5% vet, 3% zetmeel, 9,5% suiker... En heel interessant, er zitten extra aminozuren in die spierbouw ondersteunen. Die aminozuren halen ze normaal uit eiwitten, maar zo krijgen ze calorieloos toch extra hulp daarbij.

Pavo stop niet standaard extra aminozuren in z'n voer. Maar subli doet dat bv weer wel... 1 die dan de moeite waard is om naar te kijken is de subli dieetmix. Alleen zit daar wel luzerne in. Wel lekker algemeen verkrijgbaar en niet zo extreem prijzig.

Beetje puzzelen zou ook kunnen zijn om bij je lokale voerhandelaar de merken op te schrijven. Vervolgens op de sites te kijken welk ongeveer overeenkomt met wat je nu hebt.

(Overigens, de simpele rekensom voor hooi is 1,5 kg per 100 gram lichaamsgewicht. Dus als je haf ongeveer 500 kg weegt voldoe je met die 8 kg wel aan de normen)
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 18-08-21 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:27

Anastasia24 schreef:
Hier krijgen ze op 24 uur 15-20 kg hooi per paard in netten. Is toch wel de basis. Mijn haflinger krijgt gewoon een halve schep muslie met biergist erdoor heen... Mijn merrie staat op de pavo-vitamine koeken. Tja, ik ga het ook niet te moeilijk maken voor mezelf.
Krachtvoer vind ik persoonlijk niks, raadde mijn dierenarts ook af ivm suikers die mijn paarden niet nodig hebben. Een goede vitamine brok is toch goed zat? Of denk ik dan te makkelijk?

En muesli is geen krachtvoer?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:53

In mijn ogen bevat Natures Best van Pavo nog steeds een hoop zetmeel voor een voer wat geschikt moet zijn voor sobere rassen...
Fiber Force van Cavalor is wat dat betreft echt stukken beter!

Ik voer zelf muesli er bij van Horsefood (Graanvrije mix), naast Pavo Vital vitaminebrok. Die muesli is ook zeer laag in suikers en zetmeel en zit redelijk goed in de vitaminen en mineralen. En het is ook nog leuk geprijsd, voor een muesli voor 'erbij'.

Vitalbix heb ik ook een tijdje gevoerd (zowel de vitaminebrok als de muesli), alleen werd de Daily Complete vitaminebrok niet echt enthusiast gegeten. Maar nog steeds van mening dat het wel goed spul is!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 08:17

Veulen84 schreef:
plutolover schreef:

Mooi model heeft ie al op de laatste foto. Absoluut niet te dik en ook niet te dun. Hij hoeft dus niks over te hebben. Snelle energie wil je ook niet, lijkt me niet dat je wil dat ie druk wordt nu.
Eiwitten zijn wel handig voor hem, beetje voor z'n spieren. Maar niet debiel veel, want geen werk.

In de agrobs mash zit 14% eiwit, 5% vet, 3% zetmeel, 9,5% suiker... En heel interessant, er zitten extra aminozuren in die spierbouw ondersteunen. Die aminozuren halen ze normaal uit eiwitten, maar zo krijgen ze calorieloos toch extra hulp daarbij.

Pavo stop niet standaard extra aminozuren in z'n voer. Maar subli doet dat bv weer wel... 1 die dan de moeite waard is om naar te kijken is de subli dieetmix. Alleen zit daar wel luzerne in. Wel lekker algemeen verkrijgbaar en niet zo extreem prijzig.

Beetje puzzelen zou ook kunnen zijn om bij je lokale voerhandelaar de merken op te schrijven. Vervolgens op de sites te kijken welk ongeveer overeenkomt met wat je nu hebt.

(Overigens, de simpele rekensom voor hooi is 1,5 kg per 100 gram lichaamsgewicht. Dus als je haf ongeveer 500 kg weegt voldoe je met die 8 kg wel aan de normen)

De dieetmix krijgt mijn oudere haf omdat die wel eerder te dik is, maar nooit aan gedacht dat het ook geschikt zou kunnen zijn, miss komt het door het woordje ‘dieetmix’

Dat van de agrobs klopt maar hij krijgt daar nu ongv 400 gram van (naast pavo vital balancer maar ga over op equilin)

Dus ik zou ook kunnen zeggen ik ga hem meer geven. Ik hoop gwn dat ik nog een diervoeder in m’n. Buurt treft die agrobs miss niet heeft maar wel kan bestellen.

Equifyt lijkt me ook erg fijn product maar wederom ook slecht verkrijgbaar. Wel wat goedkoper dan Agrobs.

Cavalor fiber force vind ook nog wel interessant.

Zelf maak ik m’n voer thuis klaar in bakjes en daar past naast de vitamine korrel en kruiden past daar ongv 400/500 gram agrobs in.

Dieetmix is al wat zwaarder daar past meer in.

Op stal geven we (uit m’n hoofd) Cavalor tradition pellet. Dit mag ik gewoon pakken.

Ik kan ook altijd kiezen om weer een voerton op stal te zetten en daar van uit te pakken.

De paardenvoeders in mijn regio verkopen
- pavo
- Cavalor
- havens
- vitalbix
- subli

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:51

Anastasia24 schreef:
Hier krijgen ze op 24 uur 15-20 kg hooi per paard in netten. Is toch wel de basis.

Dat lijkt me toch extreem veel, daar zouden de meeste haflingers toch hb van worden vermoed ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:12

Ik voer sinds afgelopen weekend Sleuslimix van Vitalstyle, voorheen Ecostyle. Het is een combinatie van slobber en muesli. Ze vinden het heerlijk. Het is graan en luzernevrij. Laag in zetmeel en suikers. Ik geef het omdat ik de paarden bepaalde supplementen moet bijgeven voor leverproblemen. Het is verkrijgbaar bij de meeste Welkoopwinkels.