Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Ik vraag me af waarom je luzerne-vrij wilt voeren. Het is juist supergezond voor paarden.
Ik vind bij mijn keuze voor voer verkrijgbaarheid en betaalbaarheid absoluut belangrijk. Maar probeer het voor mezelf ook niet te moelijk te maken, ik houd van simpel in gebruik.
Mijn haflinger doet het super op onbeperkt hooi van uitgebloeide weide, vitalbix daily vitaminekorrels en elke dag een paar handen luzerne door de brokjes, om het geheel toch wat volume te geven zodat hij ook echt wat te eten heeft.
AMCM schreef:Wat krijgt hij van ruwvoer? Gras, hooi?
plutolover schreef:Ik weet op moment z’n behoefte van m’n jonge haf niet echt. Hij ziet erg goed uit niet te dik ook niet te dun, maar mag wat meer bovenlijn krijgen. Ik weet dit komt door training.
Maar op moment mogen we niet echt trainen (denk aan Longeren) omdat hij nog herstellend is van griffelbeen operatie, hij loopt wel 24/7 buiten.
Wel zie ik dat hij al bespiering terug heeft
Anastasia24 schreef:Hier krijgen ze op 24 uur 15-20 kg hooi per paard in netten. Is toch wel de basis. Mijn haflinger krijgt gewoon een halve schep muslie met biergist erdoor heen... Mijn merrie staat op de pavo-vitamine koeken. Tja, ik ga het ook niet te moeilijk maken voor mezelf.
Krachtvoer vind ik persoonlijk niks, raadde mijn dierenarts ook af ivm suikers die mijn paarden niet nodig hebben. Een goede vitamine brok is toch goed zat? Of denk ik dan te makkelijk?
Veulen84 schreef:plutolover schreef:Ik weet op moment z’n behoefte van m’n jonge haf niet echt. Hij ziet erg goed uit niet te dik ook niet te dun, maar mag wat meer bovenlijn krijgen. Ik weet dit komt door training.
Maar op moment mogen we niet echt trainen (denk aan Longeren) omdat hij nog herstellend is van griffelbeen operatie, hij loopt wel 24/7 buiten.
Wel zie ik dat hij al bespiering terug heeft
Mooi model heeft ie al op de laatste foto. Absoluut niet te dik en ook niet te dun. Hij hoeft dus niks over te hebben. Snelle energie wil je ook niet, lijkt me niet dat je wil dat ie druk wordt nu.
Eiwitten zijn wel handig voor hem, beetje voor z'n spieren. Maar niet debiel veel, want geen werk.
In de agrobs mash zit 14% eiwit, 5% vet, 3% zetmeel, 9,5% suiker... En heel interessant, er zitten extra aminozuren in die spierbouw ondersteunen. Die aminozuren halen ze normaal uit eiwitten, maar zo krijgen ze calorieloos toch extra hulp daarbij.
Pavo stop niet standaard extra aminozuren in z'n voer. Maar subli doet dat bv weer wel... 1 die dan de moeite waard is om naar te kijken is de subli dieetmix. Alleen zit daar wel luzerne in. Wel lekker algemeen verkrijgbaar en niet zo extreem prijzig.
Beetje puzzelen zou ook kunnen zijn om bij je lokale voerhandelaar de merken op te schrijven. Vervolgens op de sites te kijken welk ongeveer overeenkomt met wat je nu hebt.
(Overigens, de simpele rekensom voor hooi is 1,5 kg per 100 gram lichaamsgewicht. Dus als je haf ongeveer 500 kg weegt voldoe je met die 8 kg wel aan de normen)