Zand eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafierZ

Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 15:30

Mijn pony staat sinds een paar dagen in de buitenbak. Hij is licht hoefbevangen.
Hij is te zwaar en door medicatie is hij hoefbevangen geworden. De DA had mij hier wel voor gewaarschuwd, maar hij had de medicijnen nodig, dus geen keus.
Als ik hem buiten zet begint hij meteen zand te likken en te happen. Om dit te voorkomen heb ik hem een graasmasker opgedaan, die vanonder dicht is geplakt. Na een half uur doe ik die af en dan begint hij aan het hooi en eet dan geen zand meer. Heel vreemd en overlegd met de DA.
Zij dacht aan verveling, maar dat geloof ik niet.
Hij krijgt op dit moment alleen nog hooi en wat pijnstillers.
Wie heeft een idee, waarom hij dit doet?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:37

SafierZ schreef:
Mijn pony staat sinds een paar dagen in de buitenbak. Hij is licht hoefbevangen.
Hij is te zwaar en door medicatie is hij hoefbevangen geworden. De DA had mij hier wel voor gewaarschuwd, maar hij had de medicijnen nodig, dus geen keus.
Als ik hem buiten zet begint hij meteen zand te likken en te happen. Om dit te voorkomen heb ik hem een graasmasker opgedaan, die vanonder dicht is geplakt. Na een half uur doe ik die af en dan begint hij aan het hooi en eet dan geen zand meer. Heel vreemd en overlegd met de DA.
Zij dacht aan verveling, maar dat geloof ik niet.
Hij krijgt op dit moment alleen nog hooi en wat pijnstillers.
Wie heeft een idee, waarom hij dit doet?

Mijne deed het door een vitamine tekort. Krijgt nu een klein beetje bon pard en is er mee gestopt.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 17:01

Fenijro_tani
Ik dacht hier zelf ook al aan.
Je bedoelt bonpart forage?
Hij krijgt nu even geen kracht voer.
Normaal een klein beetje krachtvoer met Vital Complete. Een vitamine brok van de Pavo.
Dat heb ik in huis, kan ik dat ook geven, nu hij geen kracht voer mag hebben?

Marigold

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:16

Heeft de pony wel een liksteen om in de behoefte van mineralen te kunnen voldoen?

Hilary

Re: Zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:20

Zoek een vitaminebrok die laag is in zetmeel en suiker (dat zijn de meesten wel, dat scheelt) en die echt goed voldoet aan alle vitaminen- / mineralenbehoeften als je de aanbevolen dosis geeft.
Mijn merrie is chronisch bevangen en kreeg altijd (ook van de kliniek) haar vitaminebrok (Je Paard Gezond en Fit, die sluit mooi aan bij gemiddeld Nederlands hooi).