paard loopt nog steeds niet zuiver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

paard loopt nog steeds niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 19:16

Ongeveer 2 maanden geleden liep mijn paard een wonde op aan de binnenkant van zijn achterbeen waarbij het griffelbeentje beschadigd was geraakt, boxrust was het verdikt. Na 3 weken volgde er een controlofoto en deze was goed en we mochten dus terug beginnen. Hij liep erg stijf in het begin maar uiteindelijk ging hij beter bewegen.

2 weken geleden verhuisde ik mijn paard weer naar mijn thuis, hij had door zijn blessure niet meer op de weide gestaan dus hij was heel erg blij om weer de weide op te mogen met de nodige bokkensprongen en een afgetrapt ijzer ... De dag erna gingen we weer rijden, hij liep niet goed. Dierenarts laten komen om buigproeven te doen om te kijken of er toch niets aan zijn pezen te zien was, die waren helemaal goed. Op het harde liep hij goed en in de piste niet.

Een week later nog eens gereden, hij liep beter maar nog niet 100%

Wel heeft hij rotstraal opgelopen aan zijn achterste hoeven door de boxrust, deze zorgt ervoor dat de achterste hoefhelft nogal beweeglijk is tenopzichte van hoe het normaal zou zijn. Mijn vermoede is dat hij hiervan niet zuiver loopt maar zijn er mensen die andere ideën hebben? Ik heb al 2 verschillende dierenartsen laten kijken en zij zien niets meer aan zijn been.

MyWishMax

Re: paard loopt nog steeds niet zuiver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:29

Is er alleen door middel van buigproeven gekeken of zijn er ook scans enzovoorts gemaakt?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:30

Loopt ie ip het harde nu wel 100%?
Heb je de voet laten uitverdoven? Ik zou een compleet kreupelheidsonderzoek inc verdoven laten doen. Afhankelijk van wat daar uitkomt kan je of met de rotstraal aan de gang, foto's of scans maken en een behandelplan maken. Maar dan weet je in ieder geval precies waar het zit.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 19:32

Naast de buigproeven zijn er foto's gemaakt van dat been en daar was niets op te zien, de wond liep net naast de pezen door.

Op het harde is niets te zien, enkel op het zachte. Op het harde stapt hij goed door en zet hij volle druk op elk been en op het zachte lijkt het wel alsof hij niet de volledige druk op zijn hoeven wil zetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:36

Ik bedoel die 2 weken geleden toen hij weer niet goed liep. Want zonder verder onderzoek kan je niet echt wat uitsluiten. Juist niet als hij alsnog niet goed loopt. Ook aan de pezen kan je dan niks uitsluiten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:42

Omdat hij op het harde wel goed doorloopt zou ik denken dat rotstraal wel de logische oorzaak is.

Het kán natuurlijk altijd dat er toch een klein stukje griffelbeen is gaan zweven of woekeren, maar dan zou je verwachten dat hij ook op het harde problemen heeft. Misschien geeft een scan meer informatie dan een foto?

Dus misschien gewoon eerst de rotstraal behandelen en afwachten? Als het dan niet over is zou ik opnieuw naar het griffelbeen laten kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:34

Ik zou het paard verder rust van het werk geven totdat er uiterlijk "niets meer" is wat jij al zou kunnen bedenken wat de oorzaak is. Dus: rotstraal behandelen, hoeven terug netjes laten beslaan, terug een tijd normaal de wei op (na lange boxrust kan weidegang ook wel spierpijntjes geven, zeker als ze gek doen). Pas als je paard qua management terug volledig in orde en normaal is en in vrijheid geen pas gek loopt, zou ik rustig terug het werk hervatten. In het ideale geval is er dan niets meer aan de hand en had je paard gewoon net even wat langer rust nodig om zijn lijf volledig terug in de plooi te krijgen. Loopt die meteen of na een tijd wel terug kreupel, dan kan je voor jezelf exact bijhouden hoe en wanneer die terug slecht liep. Dan zou ik naar een kliniek rijden en een volledig kreupelheidsonderzoek laten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 14:36

Achterste hoef helft nogal bewegend ? Hoe moet ik me dat voorstellen? En is dat zijn kreupele been?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:18

Als hij zo gek heeft gedaan op het land, zou ik toch een scan laten maken. Mijn lomperd begon in april met een hoefzweer, maar heeft vlak daarna de bloemetjes buiten gezet op het weiland en zowel z'n kogel verdraaid als zichzelf aangetikt waardoor er (lichte) schade aan de pees was. Ook hij was op het harde redelijk tot rad, maar op het zachte niet goed. Je kan dan beter nu weten dat er toch wat meer schade zit dan je had gedacht, dan dat je nu meer beschadigt door weer wat te gaan doen terwijl hij nog wat langer nodig heeft.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:36

Als door de rotstraal, de hoef gevoelig is. Kan het wel degelijk zo zijn dat hij net hierdoor moeilijker loopt op een zachte ondergrond. Dit drukt namelijk op de gehele hoef. Terwijl je op het harde alleen de hoefwand belast.
Zowieso zou ik ook even wachten met rijden tot hij weer helemaal rad is.
Fris terug buiten kan idd ook voor de nodige spierpijnen zorgen na boxrust en revalidatie.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 23:01

Als de rotstraal zo erg is dat ie niet rad is zou ik me meer zorgen maken dat het geen hoefkanker word, en het door een goede hoefsmid laten behandelen. Als het wel kanker word ben je nog veel verder van huis...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:23

Ik heb eens zoiets gehad, ook vage kreupelheid door een zwelling/ botwoekering van het griffelbeentje. Nu bleek er een zenuw beschadigd te zijn onder/achter het griffelbeen die iedere keer geirriteerd raakte bij beweging. Dit was alleen te zien op de scan. Met rust en ontstekingsremmers en gel is dit uiteindelijk over gegaan. Wellicht iets om te laten checken.