Vandaag kreeg ik van mijn bijrijdster een appje met een foto. Lelijke plekken op de billen en een hele vieze staart. Omdat ik na bovenstaand verhaal heel voorzichtig ben geworden met ook maar het kleinste plekje op de huid, ben ik naar stal gereden.
Bij aankomst bleek dat er wederom een ontsteking in de staartwortel zit, dit keer aan de achterkant van de staart. Open plekken, bultjes en vooral veel vies pus (sorry voor de lezers met een zwakke maag). De DA is er direct bij geweest voor een ontstekingsremmer, we gaan de eerste dagen lokaal behandelen en vanaf woensdag weer op de prednisolon.
Gelukkig weten we nu wat de juiste behandeling is, maar wat is dit in vredesnaam? De dierenarts vermoed, net als ik, dat dit een extreme overgevoeligheidsreactie ergens op is. Maar waar op dan? We zijn inmiddels verhuisd en ik moet heel hard na gaan denken; welke bomen hadden we ook op de vorige stal waar het gebeurde? Is het de grond? Is het ander materiaal? Zijn het steekbeesten of misschien dierenpoep die allergieën veroorzaakt? Welk voer krijgt ze? Waar komt het hooi vandaan?
Dus daarom richt ik me wederom tot het alwetende Bokt.. Hebben jullie een idee waar een paard zo'n vreemde, lokale en extreme overgevoeligheid voor kan hebben?
ellepel
Geplaatst: 18-08-21 16:20
jeetje wat erg, de foto’s in je oude topic doen het helaas niet meer. heb je foto’s van nu?
en waarmee behandel je de huid nu dan?
misschien toch de eikenprocessierups? die was er zoveel jaar geleden ook al
We zijn toentertijd op Utrecht geweest en hebben daar behandeling en onderzoek gehad. Maar buiten achterhalen welke bacterie het is, kan je nooit meer uitvinden wat de oorzaak is geweest. Vorige keer was de boosdoener de Staph. Aureus. Dat is een 'normale' bacterie die gewoon op de huid te vinden is.
Dinsdag is het nog een stukje verergerd, toen is de DA weer gekomen. We dachten dat we er op tijd bij zouden zijn, maar de infectie was al aan het uitbreiden. Paardlief stond helemaal samengetrokken van de pijn op de paddock, ik mocht haar achterhand niet meer aanraken. Dus toen heeft de DA pijnstilling gegeven en nu ook een kuur AB naast de Pred. Vandaag zag het er al iets rustiger uit (geen pus meer, alles was dicht)
Ik zal kijken of ik morgen eens foto's kan maken van de huidige stand van zaken..
Processierups lijkt me best onwaarschijnlijk. Tenzij er eentje onder haar staart is gekropen.. Er staan ook geen eiken in de buurt (op de andere stal, in 2013, ook geen eiken..) Hoewel ik prikbeesten echt niet uit sluit hoor..
ellepel
Geplaatst: 19-08-21 08:23
nou ja de haren van de rups kunnen ze al ergens oplopen als ze gaan liggen rollen. of rollen in de wei bij bijvoorbeeld een wespennest en dat ze gestoken worden. het zit echt onder de staart? geen hertenluis vliegen?
het is soms echt moeilijk er achter te komen wat nou de veroorzaker is. ben heel benieuwd omdat mijn ruin momenteel met een zwelling op de onderkaak staat wat allemaal wat onduidelijk is, is ook wat ontstoken,er zitten wondjes..echt geen idee hoe en wat dus ik lees mee voor eventuele tips