Wirr herkent dit ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaE

Wirr herkent dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 08:08

Afbeelding
Afbeelding

Dit had mijn paard ( 3 jaar ) maandag, ik constateerde een lichte verdikking bij de klieren zondagavond en de vlg dag ging zijn lip opzwellen . De Da dacht aan een allergische reactie van een steek of plant, hij had lichte verhoging 38,7 ( avond) ik heb hiervoor metacam gekregen.
De verdikking was gisteren weg maar toen zag ik dat zijn klieren veel dikker en harder waren en toen ik mijn hand er over heen haalde voelde ik allemaal wondvocht . Zie foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De da zegt metacam blijven geven en even afwachten … maar ik maak me toch wel zorgen ! Het stinkt niet en hij eet gewoon. Gisteren in de ochtend geen verhoging maar aan het einde van de dag ca 38,4

Moet ik denken aan droes ?? Rest van de de pony’s hebben geen koorts en hij oogt niet ziek
Laatst bijgewerkt door SaskiaE op 14-08-21 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:22

toevallig staat mijn ruin met iets soortgelijks.
een hele dikke kaak, wondjes er onder met wondvocht er uit, die had verhoging, maar dat is inmiddels gezakt.
bij mijn ruin is het gezien de plek van de verwonding het vermoeden dat hij er een trap op heeft gehad.
zou zeker de temperatuur goed in de gaten houden en normaal gesproken moet een zwelling na een paar dagen toch wel wegzakken :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:23

kan het ook droes zijn?

Babootje

Re: Wirr herkent dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:39

Lijkt niet echt op droes. Dat zijn meer abcessen. Dit lijkt 1 grote vochtzak.
Ik denk ook aan een allergische reactie , omdat het bij zijn lip begon. Dat kan er ook heftig uitzien en gepaard gaan met koorts.
De gebruikelijke behandeling bij heftige allergische reacties is een injectie met corticosteroïden. Is er er een reden voor dat de DA alleen metacam heeft gegeven?

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 08:58

Babootje schreef:
Lijkt niet echt op droes. Dat zijn meer abcessen. Dit lijkt 1 grote vochtzak.
Ik denk ook aan een allergische reactie , omdat het bij zijn lip begon. Dat kan er ook heftig uitzien en gepaard gaan met koorts.
De gebruikelijke behandeling bij heftige allergische reacties is een injectie met corticosteroïden. Is er er een reden voor dat de DA alleen metacam heeft gegeven?

Geen idee .. ze dacht dat zijn lichaam het wel zou oplossen en de metacam ter ondersteuning voor de pijn…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:44

metacam is ook een ontstekingsremmer :j
maar er is duidelijk een wondje, daar kan wat ontsteking bij zitten waardoor die klieren opzetten.

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 12:51

Afbeelding
Afbeelding
Vanmorgen zag het er ineens zo uit… kaal aan de rechterkant en dat lijkt ook te gebeuren wat meer naar links . Hele dikke schijf . Geen verhoging meer.

Het het met betadine shampoo schoongemaakt …

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:56

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:43

Kan het zijn dat op de laatste foto van je beginpost ik een teek oid zie zitten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:49

daar lijkt het inderdaad wel op wat suffie noemt van dat andere topic

wat nog zou kunnen is dat er misschien geprikt is door een beest en dat nog zodanig jeukt dat hij zelf door schuren die plek daar zo groot heeft gemaakt?

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 14:35

Met de da gesproken en zei denkt idd aan een allergische reactie van een steek. Moet nu het weekend vetaders smeren en als het niet minder is na het weekend krijgt hij een cortisonen spuit om de reactie te remmen. Ze is daar een beetje terughoudend mee ivm Hoef bevangenheid in de zomer als ze op de wei staan…..

* was geen trek hoor. Lijkt een beetje op de foto maar is niet zo

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:53

Heb je eiken om de wei ?
Wij hebben al twee keer in de afgelopen jaren een paard met een verlamde mond gehad door de processierups.
De mond zwelt enorm op en wordt heel hard. Het paard kan niet eten, de onderlip hangt open en er loopt slijm uit de mond.
De eerste keer dat ik het had heb ik met spoed een DA laten komen, maar uiteindelijk trok de zwelling en verlamming zelf met ongeveer 12 uur weer weg .
Het lijkt erop dat jouw paard ook met de haartjes van de rups in aanraking is geweest en dat hij met zijn keel bij of een nest heeft gezeten .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 00:39

SaskiaE schreef:
Met de da gesproken en zei denkt idd aan een allergische reactie van een steek. Moet nu het weekend vetaders smeren en als het niet minder is na het weekend krijgt hij een cortisonen spuit om de reactie te remmen. Ze is daar een beetje terughoudend mee ivm Hoef bevangenheid in de zomer als ze op de wei staan…..

* was geen trek hoor. Lijkt een beetje op de foto maar is niet zo

Het topic wat doorverwezen werd ging om mijn paardje. Inderdaad werd er mijn na het openbreken ook geadviseerd om trekzalf te gaan smeren. Daardoor is alle zooi er wel redelijk snel uitgekomen en zijn er ook geen rare infecties bij gekomen. Na dik 10 dagen had mijn paard al geen eens een zwelling meer. Opeens was de boel ook dicht en zat er een mooie best nog redelijk kleine korst op.

Mocht het openbreken vooral goed schoonhouden en beschermen tegen de vliegen. Ik moest het schoon maken met Betadine shampoo , en daarna insmeren met trek zalf. De haren wegknippen is ook verstandig om te doen. Mijn heb ik na een aantal dagen toch maar volledig ingepakt met een vliegendeken. Ze gaan het namelijk afsmeren aan de borst of flanken wat een behoorlijke partij vliegen aantrekt. Zolang de vliegen op de deken zitten is het toch weer minder vervelend voor ze.

Vliegenmasker deed ik niet omdat het troep dan niet goed weg kon. Ook kreeg ze dan last van druk of pijn waardoor ze weer ging schuren.

Als je het goed schoonhoudt en insmeert gaat het herstel nog redelijk snel. Die van mij heeft gisteren weer aan de longe gelopen met zadel en hoofdstel en ik zie geen bijzonder gedrag meer of proberen om onder druk uit te komen. Daarnaast is schoonmaken en behandelen zeker belangrijk omdat er anders weer andere abcessen kunnen ontstaan.

Oorzaak bij die van mij was ook lastig vast te stellen. De dierenarts had in haar mond gevoel en had daarna ook wat bloed op zijn vingers. Daaruit kon hij wel zeggen dat het van binnenuit kwam , maar wat er precies is gebeurd is onduidelijk. Die van mij had geen koorts verder , en was zo fit als maar kon.

Even ter vergelijking:

Dag 2:

Afbeelding

Dag 10

Afbeelding

SaskiaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 07:53

Ik houd het idd schoon met betadine shampo en nu dan smeren met vetaderm. Hopelijk knapt het snel op.

Eiken heb ik niet rondom de wei….

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:12

Dit heeft mijn vorige pony ook eens gehad, kwam ook allemaal rommel uit maar was geen droes.
Ik spoot het dagelijks met een spuitje uit met warm water , jn t begin nog met betadine later alleen afgekoeld gekookt water en een lik honingzalf er op.
Het is een keer te vlot dicht gegaan en toen is het open gesneden op de kliniek, zodat de ellende er weer uit kon.
Ben aantal weken zoet mee geweest.
Pony had in t begin ook aardige verhoging