Ervaring verschillende behandelingen fibroblastische sarcoïd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mr_Mx

Ervaring verschillende behandelingen fibroblastische sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 16:16

Hallo,

Mijn 5-jarige fjord heeft een sarcoïd op zijn buik. Heel lang was het maar een heel klein plekje maar sinds 2 weken uitgegroeid tot een fibroblastische vorm van ongeveer een 1,5 cm in doorsnee. Valt nog mee dus.

Ik heb overleg gehad met mijn dierenarts en die vind wegsnijden de beste optie. Maar niet nu, omdat we middenin het vliegenseizoen zitten. Dus goed in de gaten houden, schoon en droog proberen te houden was het advies. Dat doe ik nu met betadine (op aanraden DA) en als paardje naar buiten gaat smeer ik er wat groene klei op en dat houdt de vliegen weg.
Droog houden gaat best lastig, als hij ligt komt hij er met zijn achtervoet tegenaan en wrijft hij de ontstaande korst er weer af.

Maar ik ben wel benieuwd naar ervaring van anderen met dit type sarcoïd. Welke behandeling kreeg jullie paard/pony? En... hielp het?

Wegsnijden kan altijd nog, maar er zijn ook andere behandelingen met zalf.
Ik heb op dit forum wel al wat topics doorgelezen waar verschillende behandelmethodes worden beschreven, maar er staat dan vaak niet bij om welk type sarcoid het gaat.

Alvast bedankt!

Voor de duidelijkheid een paar foto's.

Afbeelding
De sarcoïd mooi droog, als het er zo uitziet gaat paard naar buiten met groene klei erop.

Afbeelding
Hier is de korst eraf. Als het er zo uitziet kan het heel makkelijk gaan bloeden. Dan doe ik er wat betadine op. Dat stopt het bloeden en als het dan droog is gaat er weer groene klei op.
Laatst bijgewerkt door Mr_Mx op 12-08-21 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Danmaarzo

Re: Ervaring verschillende behandelingen fibroblastische sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:39

Mijn paard heeft een Verruceuze vorm gehad net boven het oog.
Wegsnijden was geen optie, dan zouden we meteen plastische chirurgie moeten gaan doen en dat was niet te doen.

Eerste optie, en de goedkoopste, koortslipcreme proberen. (Heb vroeger een paard gehad waar de creme prima bij geholpen heeft. Was wel een andere vorm, geen idee meer welke).
Daar ging deze niet mee weg.

Toen heb ik inderdaad de zalf van de dierenarts gehad. 10 dgn smeren geloof ik (met handschoenen want het is echt troep), regelmatig fotoś naar dierenarts gestuurd. Werd uiteindelijk een korst zo groot als een 2 euro muntstuk en toen viel die er af.
Schaafwond is daarna rustig genezen. Je ziet wat litteken weefsel en zn wimpers krullen nu in een spiraal, maar het is niet meer terug gekomen.

Paard van een vriendin van mij heeft dezelfde vorm als jouw fjord. Aan de ooghoekpunt. Ook hier is wegsnijden niet echt een optie. Zalf is ook beetje kritiek zo dicht bij het oog. Ze heeft deze 2 keer laten inspuiten met chemo, helaas is het niet verbeterd of weggetrokken en blijft zoals het is. Ze laat het nu even rusten, gaat niet open en paard heeft er geen last van.

Mr_Mx

Re: Ervaring verschillende behandelingen fibroblastische sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 16:52

Dank je wel. Hier heb ik al wat aan!