Zaterdag 31 juli trof ik mijn 3 jarige Fjord aan met een flinke 'wond' aan de onderkant van haar hoofd. Vriendin van mij was mee en zei direct al dit is geen wond maar aan abces waar troep uitkomt. Het leek in eerste instantie enorm mee te vallen. Ik mocht er absoluut niet aan zitten van mijn paardje , dus het deed zeker zeer. Toch in overleg met de staleigenaren haar uit de groep gehaald , en apart gezet omdat je bij een abces toch direct denkt aan droes. Omdat ze eigenlijk al die tijd enorm fit is geweest en geen tekenen van droes heeft gehad besloot ik om het tot na het weekend aan te kijken.
Zondag 1 augustus bleek ze behoorlijk te hebben geschuurd. Nog steeds geen ziek paard maar wel over bloed en pus achtige substantie. Ik schrok er behoorlijk van! Ze had de onderkant van haar hoofd volledig kaal geschuurd , haar borst en flanken zaten onder het bloed van het schuren en afvegen. Ik kwam die avond nog even kijken na regelmatig contact met de staleigenaren. Het leek wel alsof ze een gat in haar hoofd had
( de foto's zijn wat onduidelijk want als ik al naar de plek wees , begon ze al met ontwijken en proberen weg te komen. Ze kon ook geen halster meer om )

Borst en flank onder het oude bloed

Hier zie je duidelijk waar de bult zit , al het pus en bloed aan de onderkant komt uit het abces gelopen.

Maandag 2 augustus direct om 8 uur de dierenkliniek aan de telefoon en een afspraak gemaakt. Gelukkig konden die direct dezelfde dag nog langskomen.
Uitslag: inderdaad een abces , geen droes en geen kaakwortelontsteking , oorzaak waarschijnlijk iets gegeten zoals bijvoorbeeld stro wat is gaan ontsteken. Scan maken vond hij niet nodig , wel had hij even in de mond gevoeld en voelde daar ook niks. Eigenlijk puur pech!
Elke dag afspoelen met water en schoonmaken met Betadine shampoo en insmeren met trekzalf. Daarnaast heel veel vliegenspray voor op het lichaam met name voor de borst enz. Ik heb de dagen erna een vliegendeken opgehad. Masker kon niet omdat dat zeer deed op de plek zelf.
Dinsdag 3 augustus was het na een flinke 2de schoonmaakbeurt goed te zien hoe groot het abces nu eigenlijk was

Woensdag 4 augustus hier zie je vooral de kale plek heel duidelijk. Op de kale plek zitten verder geen wondjes , wel zat er regelmatig opgedroogd pus en bloed.

De laatste foto die ik heb gemaakt is op vrijdag 6 augustus

Inmiddels is de plek al niet meer zo dik en is het nog een klein beetje open en komt er af en toe nog wat troep uit. het zwarte gedeelte van de vorige gedeelte is al niet meer te zien en het heelt verder prima. Ze heeft ook geen pijn meer , en kan inmiddels een halster weer goed om.
Ik heb niks gemerkt dat ze een abces had de afgelopen weken. Ik ben natuurlijk nog dik een week op vakantie geweest. Nu achteraf had ze de dag voordat het openbrak wel een vrij gespannen kaak , maar kon ook niet echt duidelijk wat vinden. Ook probeerde ze druk van het halster te ontwijken door stil te gaan staan of scheef met het hoofd te gaan lopen. Omdat het nog een jong dier is en ze dit gedrag ook vertoonde toen ze nog verlatingsangst had schoof ik het meer op pubergedrag dan dat ze lichamelijk iets was. Ze leek eerder wat ongeduldig maar wou natuurlijk gewoon aangeven dat ze pijn had. De puzzelstukjes vielen dus uiteraard goed op hun plaats. Dit gedrag is nu ook totaal verdwenen.
Nu ben ik best wel geïnteresseerd geraakt in hoe een abces te werk gaat bij een paard. Op Google komen ik helaas niet verder dan droes omdat dat in de meeste gevallen ook de werkelijke oorzaak is van een abces op deze plek. Nu vraag ik mij vooral af , wat kan of kunnen nog meer oorzaken zijn van een abces buiten droes om? Ik heb dit verder nog nooit meegemaakt of gezien bij een paard op droes en een fikse kaakwortelontsteking na.
En ervaringen zijn zeker ook welkom!