Abces

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 20:48

* Dierenarts is geweest dit topic open ik puur voor ervaringen van anderen en oorzaken buiten droes om van een abces , de desbetreffende Fjord op de foto is aan de beterende hand *

Zaterdag 31 juli trof ik mijn 3 jarige Fjord aan met een flinke 'wond' aan de onderkant van haar hoofd. Vriendin van mij was mee en zei direct al dit is geen wond maar aan abces waar troep uitkomt. Het leek in eerste instantie enorm mee te vallen. Ik mocht er absoluut niet aan zitten van mijn paardje , dus het deed zeker zeer. Toch in overleg met de staleigenaren haar uit de groep gehaald , en apart gezet omdat je bij een abces toch direct denkt aan droes. Omdat ze eigenlijk al die tijd enorm fit is geweest en geen tekenen van droes heeft gehad besloot ik om het tot na het weekend aan te kijken.

Zondag 1 augustus bleek ze behoorlijk te hebben geschuurd. Nog steeds geen ziek paard maar wel over bloed en pus achtige substantie. Ik schrok er behoorlijk van! Ze had de onderkant van haar hoofd volledig kaal geschuurd , haar borst en flanken zaten onder het bloed van het schuren en afvegen. Ik kwam die avond nog even kijken na regelmatig contact met de staleigenaren. Het leek wel alsof ze een gat in haar hoofd had

( de foto's zijn wat onduidelijk want als ik al naar de plek wees , begon ze al met ontwijken en proberen weg te komen. Ze kon ook geen halster meer om )

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Borst en flank onder het oude bloed

Spoiler:
Afbeelding

Hier zie je duidelijk waar de bult zit , al het pus en bloed aan de onderkant komt uit het abces gelopen.

Spoiler:
Afbeelding

Maandag 2 augustus direct om 8 uur de dierenkliniek aan de telefoon en een afspraak gemaakt. Gelukkig konden die direct dezelfde dag nog langskomen.
Uitslag: inderdaad een abces , geen droes en geen kaakwortelontsteking , oorzaak waarschijnlijk iets gegeten zoals bijvoorbeeld stro wat is gaan ontsteken. Scan maken vond hij niet nodig , wel had hij even in de mond gevoeld en voelde daar ook niks. Eigenlijk puur pech!

Elke dag afspoelen met water en schoonmaken met Betadine shampoo en insmeren met trekzalf. Daarnaast heel veel vliegenspray voor op het lichaam met name voor de borst enz. Ik heb de dagen erna een vliegendeken opgehad. Masker kon niet omdat dat zeer deed op de plek zelf.

Dinsdag 3 augustus was het na een flinke 2de schoonmaakbeurt goed te zien hoe groot het abces nu eigenlijk was

Spoiler:
Afbeelding

Woensdag 4 augustus hier zie je vooral de kale plek heel duidelijk. Op de kale plek zitten verder geen wondjes , wel zat er regelmatig opgedroogd pus en bloed.

Spoiler:
Afbeelding

De laatste foto die ik heb gemaakt is op vrijdag 6 augustus

Spoiler:
Afbeelding

Inmiddels is de plek al niet meer zo dik en is het nog een klein beetje open en komt er af en toe nog wat troep uit. het zwarte gedeelte van de vorige gedeelte is al niet meer te zien en het heelt verder prima. Ze heeft ook geen pijn meer , en kan inmiddels een halster weer goed om.

Ik heb niks gemerkt dat ze een abces had de afgelopen weken. Ik ben natuurlijk nog dik een week op vakantie geweest. Nu achteraf had ze de dag voordat het openbrak wel een vrij gespannen kaak , maar kon ook niet echt duidelijk wat vinden. Ook probeerde ze druk van het halster te ontwijken door stil te gaan staan of scheef met het hoofd te gaan lopen. Omdat het nog een jong dier is en ze dit gedrag ook vertoonde toen ze nog verlatingsangst had schoof ik het meer op pubergedrag dan dat ze lichamelijk iets was. Ze leek eerder wat ongeduldig maar wou natuurlijk gewoon aangeven dat ze pijn had. De puzzelstukjes vielen dus uiteraard goed op hun plaats. Dit gedrag is nu ook totaal verdwenen.

Nu ben ik best wel geïnteresseerd geraakt in hoe een abces te werk gaat bij een paard. Op Google komen ik helaas niet verder dan droes omdat dat in de meeste gevallen ook de werkelijke oorzaak is van een abces op deze plek. Nu vraag ik mij vooral af , wat kan of kunnen nog meer oorzaken zijn van een abces buiten droes om? Ik heb dit verder nog nooit meegemaakt of gezien bij een paard op droes en een fikse kaakwortelontsteking na.

En ervaringen zijn zeker ook welkom!

mala26

Re: Abces

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:01

Die van mij had een speekselklier ontsteking. Bult onder der kaak en koorts.(Dacht ook droes, dus ook d.a erbij en een spoedtest laten doen)
Maar de bult die zij had was niet zo groot als bij die van jou.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:17

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:26

Kan zoveel oorzaken hebben. Heeft de da gesedeerd bij het controleren van de tanden? Zo niet alsnog even doen, mogelijk heeft die wat gemist. Op de foto's kan ik niet goed zien of de langere haren manen zijn of lange vachtharen. Bij dat laatste zou ik ze even kortwieken. Zolang er nog troep uit de wond komt kunnen lange haren blijven plakken aan/ in de wond waardoor het langer duurt om te genezen of zelfs weer nieuwe viezigheid in de wond komt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 23:18

mala26 schreef:
Die van mij had een speekselklier ontsteking. Bult onder der kaak en koorts.(Dacht ook droes, dus ook d.a erbij en een spoedtest laten doen)

Daar kwam ik inderdaad na lang zoeken ook nog op uit. Vaak zijn de bulten inderdaad kleiner als wat de mijne nu heeft. Of die van mij ook koorts heeft gehad durf ik niet te zeggen. Nadeel van een Fjord is dat ze amper aangeven als er wat is en heel hard voor zichzelf zijn.

Is de bult bij jouw paard wel volledig weg gegaan?

@Ellepel

Bedankt voor het delen vooral het eerste artikel is wel heel interessant! Een ontsteking door een stuk bot zag ik ook al voorbij komen. Het kan best hoor dat ze een trap heeft gehad... het is nog een jong dier en ze is nog wel zoekende naar een plek in de kudde. Maar ze kan ook wel uitdagen , mijn oudere merrie kreeg ze ook al een sneer van en dan blijft ze de grens wel opzoeken.

Wel begreep ik van de arts dan een ontsteking aan het gebit er vaker aan de zijkant uitkomt.

@Rytir

hij heeft even gevoeld ( heel gek ging er gewoon in met zijn hand zonder verdoving mijn paard wist niet wat haar overkwam :') ) Hij voelde gelukkig niks geks. Ik ga zeker even snel een afspraak maken bij een tandarts. Ze heeft al wel een bit in gehad maar ze is nog niet zadel mak. klopt ze heeft een daar vachtharen zitten ze heeft een enorme haargroei. Het knippen is een beetje tricky omdat ze nog niet zoveel geduld heeft en veel beweegt was dan bang dat ik per ongeluk in het abces prikte. Moet het eigenlijk snel stiekem even doen. Ik had alles weggeknipt maar het groeit zo snel weer terug.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:30

Misschien heeft ze ergens kunnen schuren waardoor er een houtsplinter in is gekomen. Afhankelijk van welk hout kan dat hele vervelende ontstekingen opleveren. Wanneer het blijft rommelen toch een foto maken.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:41

Zebrastreep schreef:
mala26 schreef:

Daar kwam ik inderdaad na lang zoeken ook nog op uit. Vaak zijn de bulten inderdaad kleiner als wat de mijne nu heeft. Of die van mij ook koorts heeft gehad durf ik niet te zeggen. Nadeel van een Fjord is dat ze amper aangeven als er wat is en heel hard voor zichzelf zijn.

Is de bult bij jouw paard wel volledig weg gegaan?

@Ellepel

Bedankt voor het delen vooral het eerste artikel is wel heel interessant! Een ontsteking door een stuk bot zag ik ook al voorbij komen. Het kan best hoor dat ze een trap heeft gehad... het is nog een jong dier en ze is nog wel zoekende naar een plek in de kudde. Maar ze kan ook wel uitdagen , mijn oudere merrie kreeg ze ook al een sneer van en dan blijft ze de grens wel opzoeken.

Wel begreep ik van de arts dan een ontsteking aan het gebit er vaker aan de zijkant uitkomt.

@Rytir

hij heeft even gevoeld ( heel gek ging er gewoon in met zijn hand zonder verdoving mijn paard wist niet wat haar overkwam :') ) Hij voelde gelukkig niks geks. Ik ga zeker even snel een afspraak maken bij een tandarts. Ze heeft al wel een bit in gehad maar ze is nog niet zadel mak. klopt ze heeft een daar vachtharen zitten ze heeft een enorme haargroei. Het knippen is een beetje tricky omdat ze nog niet zoveel geduld heeft en veel beweegt was dan bang dat ik per ongeluk in het abces prikte. Moet het eigenlijk snel stiekem even doen. Ik had alles weggeknipt maar het groeit zo snel weer terug.

Ja binnen 2 weken was de bult volledig weg en na een maand zat al het haar er weer op.
Die van mij liet ook niks merken. Maar ik had haar nog maar net 9 dagen en het is een project paard dus controleerde haar iedere dag van hoofd tot kont tot hoef en zo kwam ik er achter.
Hopelijk hersteld die van jou net zo snel.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:17

Hier precies zo bij een veulen gehad van denk ik 4 weken oud (Geen droes) wel een flink abces, uiteindelijk open laten snijden, en zaten er ook nog twee abcessen naast elkaar :=
tweemaal daags gespoeld met betadine water, en een ab kuur. Heeft we even geduurd hoor maar is helemaal netjes weg gegaan en nu zie je er niks van. Kaak was mega toentertijd

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 23:38

@mala26

Goed om te horen dat het zo snel verdwenen was. Vandaag was ik ook een heel blij baasje want de wond was eindelijk helemaal dicht en dat al na iets van 10 dagen. Ik ga er denk ik nu ook heel erg op letten of ze nog ergens een bobbel krijgt. Mijn oudje heb ik ook al gecheckt gisteren. Ik heb dit abces nooit gezien! Ze heeft een mega lange baard ( haar vader geef de genen lang en veel haar door ). Er groeit zelfs nu al weer overal haar. Het herstel gaat sneller als wat ik dacht.

@just_kiki

Bah! Daar was ik ook wel bang voor dat het nog weer ging ontsteken dan krijgen ze vaak nog weer een abces of door niet goed schoon te maken. Ik had ook verwacht dat mijn paard een Ab kuur zou krijgen , maar dat was niet nodig. Wel fijn om te horen dat het bij jouw paard ook goed is genezen en je er niks meer van ziet. En inderdaad het zwelt echt ontzettend erg op!

@bigone

Vrijwel onmogelijk , als mijn stal iets goed voor elkaar heeft is het wel de afrastering , de paarden blijven netjes op afstand van het draad en de paaltjes. Het kan nog dat ze iets van een tak in de wei heeft gevonden en daarmee wat heeft uitgespookt. Het is nogal een brutale muts en ze gaat graag op onderzoek uit. Kan wel dat ze aan de paaltjes heeft gezeten maar ze heeft heel veel respect voor het stroomdraad. Het kan natuurlijk zijn dat ze een wondje heeft gehad wat ontzettend is gaan ontsteken. Moet dan net gebeurd zijn in de week dat ik op vakantie was.

Dit was het vandaag , ik ben echt heel blij met deze voortgang *\o/* *\o/* . Ze kan deze week weer terug naar haar eigen kudde en kan uit de 'quarantaine'. Ze is er klaar mee ze komt uit zichzelf al naar mij toe draven als ze al doorheeft dat ik nog onderweg ben naar haar weiland. Morgen voor de zekerheid nog even alleen want even later schuurde ze het weer een beetje open.

Er zit een mooie dikke korst op . De rest is weggeschuurd haar maar daar zitten geen wondjes. Er groeit zelfs alweer haar terug. Het voelt ook amper nog dik en het is ook niet meer zo warm. Fijn dat de behandeling goed is aangeslagen en snel resultaat heeft geboekt.

Afbeelding

Afbeelding

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 07:20

Wij hebben toen bij ons paard gehad dat ze haar hoofd had gestoten in stal, daardoor is er een splinter in haar hoofd gekomen en dat is gaan zweren. Hier zijn we pas later achter gekomen, de dierenarts ging er gewoon vanuit dat het een abces was. Op de kliniek kwamen ze er achter dat er een splinter 15cm diep in haar hoofd zat, uiteindelijk is die splinter eruit gekomen ze heeft nog een hele lange tijd gehad dat je haar niet tussen haar oren mocht aanraken.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:17

De mijne heeft in Maart een abces gehad. Ook op de plek waar je droes zou verwachten. Test gedaan, maar het was geen droes maar een andere bacteriele infectie. Wel op dezelfde manier behandelen als droes dus smeren met laurierzalf zodat het abces open kon.

Uiteindelijk is het abces steeds van vorm veranderd en is niet echt open open geweest. E\r kwam soms wel zooi uit maar echt een groot gat is er niet in gekomen. Op de dag dat we wilden gaan snijden was de bult minder en zat er alleen nog een knobbel in de lymfeklieren. Toen besloten om een zware antibiotica kuur te geven die om de dag gespoten moest worden voor de duur van 10 dagen.
In die tijd wel weer opgepakt om te kijken hoe hij op het werk reageerde.

Het heeft zeker wel ruim 6 weken geduurd voordat het echt weg was.

Nu niks meer te zien. Ook is hij later bij de tandarts geweest en die zag niks dus kwam ook niet vanuit het gebit.
Waar het dan vandaan kwam weet ik nog steeds niet. Denk een verminderde weerstand. daarvoor was hij namelijk net hersteld van een luchtweginfectie

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:19

Je kunt er oom Mesitran honingzalf op smeren. Dan worden de korsten ook niet zo hard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 13:34

@marie111

Bedankt wat ik inderdaad van plan , zodat ook de huid goed geneest. Het is nog maar een heel klein korstje momenteel.

@kimmetje26

Jeetje dan heb ik nog mazzel zo te horen! Wel bijzonder dat het niet geknapt is. Was je paard er verder ook nog ziek van geworden?

Ik ga denk ik ook nog even een afspraak maken bij een tandarts. Ze is vandaag weer aan de longe geweest en heeft weer een zadel en hoofdstel op en om gehad. Ze reageerde hier prima op , alsof ze het gisteren nog gedaan had.

@melissac
Oh jeetje zeg! 15 cm is ook een behoorlijke splinter! Ik was daar ook wel een beetje bang voor dat die van mij kopschuw zou worden. Gelukkig valt dat reuze mee. Ik heb in ieder geval geen stuk splinter gevonden of gezien.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:39

mijn paard is er 1 dag echt ziek van geweest met koorts en niet eten. Daarna niet echt ziek meer. Ik heb tot hij echt niet meer wilde beetje gehobbeld.
Nu is hij weer helemaal hersteld. Ik heb wel de tik overgehouden om steeds in voerbak te kijken of hij brok op heeft

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:06

Dit kan ook veroorzaakt zijn door een tekenbeet.
Mijn merrie heeft dit vaker gehad, en dan zag het er nog smeriger uit dan bij jouw paardje.
Als ik dan ging 'graven' in zo'n wond, kwam ik altijd een teekje tegen. Meestal al dood, maar doordat hij er nog zat, werd het een abces. De laatste keer zo groot dat er een vuist in kon. En vaak op dezelfde plek als bij jouw paard nu.
Een paar dagen achter elkaar goed schoonwassen met betadine shampoo en dan was het altijd heel snel weer genezen. Ook nooit geen restverschijnselen van gehad.
Ik heb er nog een foto van. Als je die wilt zien, dan laat maar weten. Is geen smakelijk beeld. :') :r

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:06

Jaren geleden had ik een haflinger die een wespensteek in de hals had gekregen. Daar bleek ze ook nog eens allergisch voor en dus werd het een flinke bult. Achteraf bleek ook de angel nog eens in de huid achter gebleven en is dat toen een flink abces geworden.
Zoiets kan dus ook heel goed de oorzaak zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:55