CT scan ervaring?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

prinero

CT scan ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 15:12

Wie heeft er ervaringen met CT-scan van het paard onder algehele narcose?
Ik ben al mijn opties aan het overwegen en hoop hier ervaringen te vinden van mensen die een CT scan hebben laten maken.

Mijn paard loopt sinds half maart beroerd. Rug wegdrukken, hoofd kantelen, staken, linksachter kreupel... kortom pijn. Na een aantal fysio behandelingen zijn we naar de Lingehoeve gegaan voor verder onderzoek. Haar volledige hals, rug én linker achterbeen zijn op de röntgenfoto en echo gegaan. Hieruit kwam naar voren dat ze flinke ontstekingen in haar halswervels had (aan beide kanten op 2 wervels) en een ontsteking in haar knie linksachter. Alles is ingespoten en ze heeft mesotherapie gehad als ondersteuning en om haar spierspanning te verminderen.

Na een maand rust i.c.m. 2 weken pijnstilling en laser behandelingen gingen we weer terug naar de kliniek voor controle. Helaas kwam daaruit dat het verslechterd was. Ontstekingen in hals waren aan 1 zijde verslechterd en aan andere zijde was 1 ontstekingsplek weg maar daar was op een andere plek een ontsteking voor terug gekomen. Ook de ontsteking in haar knie was niet zo vooruit gegaan zoals het zou moeten. ​

Dierenarts staat ook voor een raadsel en adviseerde een scintigrafie (been) en CT scan (hals) om verder onderzoek te doen en een diagnose te kunnen stellen. Beide nogal prijzige onderzoeken dus ik heb in overleg met de arts besloten om haar nogmaals in te laten spuiten en dan 2-3 maanden op rust in het land te zetten. Ze lijkt geen pijn te hebben in de wei, staat relaxt, is alert en eet goed.

Nu zijn we ruim 2 maanden verder en gaan we binnenkort terug naar de kliniek voor controle. Graag wil ik goed de tijd nemen om een beslissing te maken wat verder te doen als er weer slecht nieuws uit de controle komt. Een CT scan van haar hals is de meest logische volgende stap om meer duidelijkheid te krijgen. Hiervoor moet ze onder volledige narcose, wat ook weer een risico is. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met ervaring met CT scans onder volledige narcose en met name in dat gebied (lage hals).

Muze

Re: CT scan ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:52

Ik vraag me bij dergelijke pittige blessures dan wel altijd af ( ook al snap ik dat je geen diagnose hebt) of zulke zaken nog helemaal genezen?
Maar dat is eigenlijk geen antwoord op je vraag.
Hopelijk vind je een antwoord en een diagnose, dit lijkt me erg vervelend

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:56

Omdat je de lage hals benoemt: hebben ze qua röntgenfoto's ook gezocht naar evt malformatie van C6/C7 (EVCM)? Omdat je zegt dat er ontstekingen aan beide kanten zaten.
Dat vergt meestal een andere invalshoek qua röntgen dan standaard foto's.

CT scan lees ik over mee.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 19:59

Er is inderdaad een reële kans dat ze met de CT Scan iets vinden dat niet behandelbaar is :(

Maar omdat ik geen diagnose heb vind ik het een hele moeilijke keuze, wel/niet verder “doktoren”.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 20:01

MariekeS_ schreef:
Omdat je de lage hals benoemt: hebben ze qua röntgenfoto's ook gezocht naar evt malformatie van C6/C7 (EVCM)? Omdat je zegt dat er ontstekingen aan beide kanten zaten.
Dat vergt meestal een andere invalshoek qua röntgen dan standaard foto's.

CT scan lees ik over mee.

Ze hebben meerdere keren de hals foto’s terug gekeken omdat de arts er bijna van overtuigd was dat ze iets hebben gemist de eerste keer… maar helaas. Ze gaf inderdaad aan dat er wellicht een andere invalshoek nodig is om het goed vast te stellen, vandaar de CT scan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:04

Zou het geen optie zijn om juist die plek nogmaals op de foto te zetten wanneer het rustig is in dat gebied? Misschien zien ze dan wel wat en bespaar je jezelf een smak geld.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 06:52

Ik zou een paard niet zo snel door een ct scan halen. En dat komt vooral door het feit dat een paard dan onder narcose moet. Uit die narcose komen is iets wat toch vaak helaas nog al mis kan gaan.
(Kijk bvb naar het verhaal van Zonik)

Maar ja aan de andere kant wil je toch weten wat er zit. Dus het is een beetje dubbel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:13

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 07:20

Mijn vorige paard is onder narcose door de ct scan gegaan in de Lingehoeve. Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan want waar op foto’s en echo’s niks te zien was was op de ct scan wel te zien wat er was en was het te behandelen. Uiteindelijk liep na hij na de behandeling weer volledig op niveau (z2). Helaas heb ik hem na een paar jaar moeten laten inslapen vanwege koliek. Paard kwam prima uit de narcose. Bij het opstaan een klein wondje aan zijn hoofd opgelopen en was iets suffig de eerste 2/3 dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 00:12

Noor17 schreef:
Mijn vorige paard is onder narcose door de ct scan gegaan in de Lingehoeve. Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan want waar op foto’s en echo’s niks te zien was was op de ct scan wel te zien wat er was en was het te behandelen. Uiteindelijk liep na hij na de behandeling weer volledig op niveau (z2). Helaas heb ik hem na een paar jaar moeten laten inslapen vanwege koliek. Paard kwam prima uit de narcose. Bij het opstaan een klein wondje aan zijn hoofd opgelopen en was iets suffig de eerste 2/3 dagen.

Een stalgenoot van mij heeft op dezelfde kliniek een CT scan gehad die ook heel succesvol is geweest.

Sterkte in ieder geval met je keuze en eventueel vast succes!

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 00:36

Ik heb wel ervaring met ct ook op de Lingehoeve, maar niet onder volledige narcose. Op zich wel vriendelijke mensen en goed uitgevoerd. Maar ik ben voor een second opinion naar Gent gegaan en ben blij dat ik die keuze heb gemaakt. Als ik nog ooit voor een ct moet ga ik voor Via Nova in Bree, ook super kundig!
Veel succes!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 11:52

mala26 schreef:
Ik zou een paard niet zo snel door een ct scan halen. En dat komt vooral door het feit dat een paard dan onder narcose moet. Uit die narcose komen is iets wat toch vaak helaas nog al mis kan gaan.
(Kijk bvb naar het verhaal van Zonik)

Maar ja aan de andere kant wil je toch weten wat er zit. Dus het is een beetje dubbel.

Het is inderdaad erg dubbel.. het is een risico met CT scan met een paard wat al een tijd niet goed is maar inderdaad wil ik ook antwoord hebben. Arts gaf wel aan dat het een reële kans is dat er iets uitkomt wat niet behandelbaar is. Dat maakt het ook zo moeilijk, ik twijfel of ik koste wat het kost door moet dokteren om een antwoord te vinden.

Jorienn schreef:
Noor17 schreef:

Een stalgenoot van mij heeft op dezelfde kliniek een CT scan gehad die ook heel succesvol is geweest.

Sterkte in ieder geval met je keuze en eventueel vast succes!

Fijn om te lezen dat er positieve ervaringen zijn met CT scan op de Lingehoeve. Wat waren de klachten vooraf aan de CT scan? En hoe oud waren de paarden?

Mijn merrie is inmiddels 15, heeft een keer een narcose gehad voor een griffelbeenoperatie waar ze goed uitgekomen is, maar toen was ze 8 én een stuk fitter dan nu.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:59

ja het is altijd een afweging natuurlijk. Ik ben wel altijd van mening, dat 1 keer 1500-2000 voor een scan , nog altijd goedkoper is dan peutje hier, peutje daar, weer een maandje rust, weer opbouwen, oww nee, toch nog niet goed, spuitje hier, half jaar stalling terwijl je niks met je paard kan doen etc. dat kost al snel meerdere 1000-en euro's. (en zonder oorzaak kun je eigenlijk ook niet gericht behandelen, dan ben je alleen symptoombestrijding aan het doen).

(en met zo'n scan weet je echt het hoe en wat van het lichaam, echter, heb je dan alleen inzicht in het probleem, dus nog geen oplossing) Ik ken iemand die zo'n scan heeft laten doen, volgens mij bij het SMDC. En dan weet je wel echt precies wat je paard mankeert. Maar nogmaals, dan heb je nog niet perse de oplossing, dat komt daarna dan pas (als het al op te lossen is :-) )

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:04

Bij mijn paard wilde ze een scintigrafie doen. Maar kosten plaatje +-1200 euro met de kans dat er ook niks uit kwam. Ik heb daarom ook gekozen om het niet te doen. Ik snap heel goed dat je een diagnose wil (ik baal ook nog steeds dat ik geen volledige diagnose heb gehad). Maar aan de andere kant is de kans ook behoorlijk groot dat er iets uit komt waar ze toch niks aan kunnen doen. Dan vind ik het persoonlijk wel zonde van het geld.

Als een paard na een aantal maanden of een jaar nog niet goed is acht ik de kans klein dat het iets is wat tw behandelen is.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 15:09

Sky_As schreef:
ja het is altijd een afweging natuurlijk. Ik ben wel altijd van mening, dat 1 keer 1500-2000 voor een scan , nog altijd goedkoper is dan peutje hier, peutje daar, weer een maandje rust, weer opbouwen, oww nee, toch nog niet goed, spuitje hier, half jaar stalling terwijl je niks met je paard kan doen etc. dat kost al snel meerdere 1000-en euro's. (en zonder oorzaak kun je eigenlijk ook niet gericht behandelen, dan ben je alleen symptoombestrijding aan het doen).

(en met zo'n scan weet je echt het hoe en wat van het lichaam, echter, heb je dan alleen inzicht in het probleem, dus nog geen oplossing) Ik ken iemand die zo'n scan heeft laten doen, volgens mij bij het SMDC. En dan weet je wel echt precies wat je paard mankeert. Maar nogmaals, dan heb je nog niet perse de oplossing, dat komt daarna dan pas (als het al op te lossen is :-) )

Hier ben ik het ook mee eens hoor, achteraf had ik misschien de CT scan ook liever meteen in juni laten maken.. maar dat is achteraf makkelijk praten :) Er zijn ook buiten de CT-scan ook weinig andere opties.

Maar wat Veraaaaah ook zegt, kosten + risico van de scan versus kans dat er iets uitkomt wat te behandelen is, zeker na maanden rust & behandelingen...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:13

Als je d.a al zegt dat er een grote kans is dat als ze wat vinden het misschien niet behandelbaar is zou ik het niet eens doen. Het is een klap geld en met die risico van de narcose en las dat je merrie al 15 was.
Heb je er al eens over nagedacht om haar gewoon een jaar op het land te zetten? En kijken hoe ze daar vanaf komt..

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 11:21

mala26 schreef:
Als je d.a al zegt dat er een grote kans is dat als ze wat vinden het misschien niet behandelbaar is zou ik het niet eens doen. Het is een klap geld en met die risico van de narcose en las dat je merrie al 15 was.
Heb je er al eens over nagedacht om haar gewoon een jaar op het land te zetten? En kijken hoe ze daar vanaf komt..

Ja daar heb ik ook wel over nagedacht, maar dat zou voor mij alleen een optie zijn als ze verbeterd is bij de volgende controle. Dat betekend dat rust werkt. En uiteraard bespreek ik dit ook met de DA.
Maar zoals hierboven ook gezegd.. blijven aanmodderen een jaar lang wil ik liever ook niet doen. Alles valt of staat met de aanstaande controle. Ik ben wel blij dat er positieve ervaringen met CT bij lingehoeve zijn!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:32

Geen ervaring met CT scan, wel met een MRI van de hoef onder narcose om zeker te weten wat er mis was. Kans was groot dat het foute boel was en het onderzoek en de opname in de kliniek waren heel prijzig. Wij hebben er toch voor gekozen en ik ben ondanks dat we hem in moesten laten slapen achteraf wel blij dat we die keus gemaakt hebben. Het geeft rust en duidelijkheid om te weten dat je er alles aan gedaan hebt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:51

prinero schreef:
mala26 schreef:

Ja daar heb ik ook wel over nagedacht, maar dat zou voor mij alleen een optie zijn als ze verbeterd is bij de volgende controle. Dat betekend dat rust werkt. En uiteraard bespreek ik dit ook met de DA.
Maar zoals hierboven ook gezegd.. blijven aanmodderen een jaar lang wil ik liever ook niet doen. Alles valt of staat met de aanstaande controle. Ik ben wel blij dat er positieve ervaringen met CT bij lingehoeve zijn!

Hier ben ik het niet mee eens. Mijne liet ook pas na ruim 4 maanden rust wat verbetering zien.

Over de CT geen ervaring, ik durfde het risico niet aan, mede vanwege het karakter van het paard. Sterkte met het maken van een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:49

Het paard was 13 geloof ik. Bij haar ging het om een peesblessure die ook na herstel nog kreupelheden opleverde. Ik weet niet exact wat er uit de scan is gekomen maar het was behandelbaar en ze kan nu nog recreatieve ritjes maken (wegens andere dingen kon ze sowieso al niet in de sport).

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:05

prinero schreef:
mala26 schreef:

caily schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Mijne liet ook pas na ruim 4 maanden rust wat verbetering zien.

Over de CT geen ervaring, ik durfde het risico niet aan, mede vanwege het karakter van het paard. Sterkte met het maken van een keuze.

Ik wil hier even op inhaken. De mijne (toen 21) liep vorig jaar in april ook kreupel. Eerst 2 mnd zelf rust gegeven, toen dat niet werkte, naar de da om te kijken wat er mis was. Dat bleek een fikse peesblessure. Haar pees is behandeld (want he rust werkte niet voldoende) en verder toch rust gegeven, na 6 weken controle en liep ze nog steeds kats en kats kreupel (dit was augustus, terwijl ze vanaf april dat jaar dus al kreupel liep en nu dus ook behandeld was). Er is zelfs gesproken over opereren. Daarop besloten haar de hele winter rust te geven en dan verder te kijken. In november tussendoor zelf gekeken. Wel flinke verbetering, maar nog niet helemaal rad. In april weer bij de da geweest en genezen verklaard. Zowel klinisch als op beeld. En nee, dat had ik echt niet verwacht, omdat ze zo lang niet goed heeft gelopen.

Ik had natuurlijk wel een diagnose, dat scheelt wel. Je blijft anders in de onzekerheid wat het is geweest en of het echt genezen is, maar ik wil er wel mee zeggen dat als ze na een paar weken rust nog niet verbeterd is, dat niet meteen moet betekenen dat het met rust niet aan het helen is.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 14:37

Ik geloof ook zeker dat rust kan helpen!
Daarom de laatste keer in de kliniek ook besloten om haar meer tijd/rust te geven. Ze staat nu al 3,5 maand op volledige rust buiten en daarvoor al zo’n 1.5 maand heel rustig aan (beetje stappen, wandelen etc). Als we weer terug zijn in de kliniek dan staat ze dus 4 maand op rust.

Maar zonder diagnose haar nog langer rust geven als er in deze maanden geen verbetering is gekomen, vind ik erg lastig. Dan zou er nu ook al enige verbetering moeten zijn, misschien niet volledige herstel maar in elk geval vooruitgang.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:56

Mijn pony is een paar maanden geleden onder volledige narcose door de scan geweest, op de kliniek in Utrecht. Er kwamen dingen uit die op de gewone röntgenfoto’s niet te zien waren, waar dus wel de problemen vandaan kwamen. Dus “blij” dat we voor deze optie gegaan zijn.
Omdat we toen nog met alle Coronamaatregelen zaten, mochten we helaas nergens bij zijn (zelfs niet op bezoek) wat ik persoonlijk wel heel moeilijk vond, ook qua communicatie. Dit zal nu ongetwijfeld anders zijn.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 15:27

Susanne schreef:
Mijn pony is een paar maanden geleden onder volledige narcose door de scan geweest, op de kliniek in Utrecht. Er kwamen dingen uit die op de gewone röntgenfoto’s niet te zien waren, waar dus wel de problemen vandaan kwamen. Dus “blij” dat we voor deze optie gegaan zijn.
Omdat we toen nog met alle Coronamaatregelen zaten, mochten we helaas nergens bij zijn (zelfs niet op bezoek) wat ik persoonlijk wel heel moeilijk vond, ook qua communicatie. Dit zal nu ongetwijfeld anders zijn.

Fijn om te lezen dat je een positieve ervaring hiermee hebt. Is er ook iets uitgekomen wat behandelbaar is?

Tot nu toe mocht ik bij de behandelingen/controles aanwezig zijn, maar bij de CT scan zelf kan ik volgens mij niet aanwezig zijn. Mocht wel telkens maar 1 persoon mee naar binnen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:30

Mijn shetlander is enkele jaren geleden door de CT scan gegaan ivm kiesproblemen (Visdonk).
Altijd spannend vanwege de volledige narcose maar het is goed gegaan.
In dat opzicht geen negatieve ervaringen, behalve voor de portemonnee.