Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MariekeS_ schreef:Omdat je de lage hals benoemt: hebben ze qua röntgenfoto's ook gezocht naar evt malformatie van C6/C7 (EVCM)? Omdat je zegt dat er ontstekingen aan beide kanten zaten.
Dat vergt meestal een andere invalshoek qua röntgen dan standaard foto's.
CT scan lees ik over mee.
Noor17 schreef:Mijn vorige paard is onder narcose door de ct scan gegaan in de Lingehoeve. Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan want waar op foto’s en echo’s niks te zien was was op de ct scan wel te zien wat er was en was het te behandelen. Uiteindelijk liep na hij na de behandeling weer volledig op niveau (z2). Helaas heb ik hem na een paar jaar moeten laten inslapen vanwege koliek. Paard kwam prima uit de narcose. Bij het opstaan een klein wondje aan zijn hoofd opgelopen en was iets suffig de eerste 2/3 dagen.
mala26 schreef:Ik zou een paard niet zo snel door een ct scan halen. En dat komt vooral door het feit dat een paard dan onder narcose moet. Uit die narcose komen is iets wat toch vaak helaas nog al mis kan gaan.
(Kijk bvb naar het verhaal van Zonik)
Maar ja aan de andere kant wil je toch weten wat er zit. Dus het is een beetje dubbel.
Jorienn schreef:Noor17 schreef:Mijn vorige paard is onder narcose door de ct scan gegaan in de Lingehoeve. Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan want waar op foto’s en echo’s niks te zien was was op de ct scan wel te zien wat er was en was het te behandelen. Uiteindelijk liep na hij na de behandeling weer volledig op niveau (z2). Helaas heb ik hem na een paar jaar moeten laten inslapen vanwege koliek. Paard kwam prima uit de narcose. Bij het opstaan een klein wondje aan zijn hoofd opgelopen en was iets suffig de eerste 2/3 dagen.
Een stalgenoot van mij heeft op dezelfde kliniek een CT scan gehad die ook heel succesvol is geweest.
Sterkte in ieder geval met je keuze en eventueel vast succes!
Sky_As schreef:ja het is altijd een afweging natuurlijk. Ik ben wel altijd van mening, dat 1 keer 1500-2000 voor een scan , nog altijd goedkoper is dan peutje hier, peutje daar, weer een maandje rust, weer opbouwen, oww nee, toch nog niet goed, spuitje hier, half jaar stalling terwijl je niks met je paard kan doen etc. dat kost al snel meerdere 1000-en euro's. (en zonder oorzaak kun je eigenlijk ook niet gericht behandelen, dan ben je alleen symptoombestrijding aan het doen).
(en met zo'n scan weet je echt het hoe en wat van het lichaam, echter, heb je dan alleen inzicht in het probleem, dus nog geen oplossing) Ik ken iemand die zo'n scan heeft laten doen, volgens mij bij het SMDC. En dan weet je wel echt precies wat je paard mankeert. Maar nogmaals, dan heb je nog niet perse de oplossing, dat komt daarna dan pas (als het al op te lossen is)
mala26 schreef:Als je d.a al zegt dat er een grote kans is dat als ze wat vinden het misschien niet behandelbaar is zou ik het niet eens doen. Het is een klap geld en met die risico van de narcose en las dat je merrie al 15 was.
Heb je er al eens over nagedacht om haar gewoon een jaar op het land te zetten? En kijken hoe ze daar vanaf komt..
prinero schreef:mala26 schreef:Als je d.a al zegt dat er een grote kans is dat als ze wat vinden het misschien niet behandelbaar is zou ik het niet eens doen. Het is een klap geld en met die risico van de narcose en las dat je merrie al 15 was.
Heb je er al eens over nagedacht om haar gewoon een jaar op het land te zetten? En kijken hoe ze daar vanaf komt..
Ja daar heb ik ook wel over nagedacht, maar dat zou voor mij alleen een optie zijn als ze verbeterd is bij de volgende controle. Dat betekend dat rust werkt. En uiteraard bespreek ik dit ook met de DA.
Maar zoals hierboven ook gezegd.. blijven aanmodderen een jaar lang wil ik liever ook niet doen. Alles valt of staat met de aanstaande controle. Ik ben wel blij dat er positieve ervaringen met CT bij lingehoeve zijn!
prinero schreef:mala26 schreef:Als je d.a al zegt dat er een grote kans is dat als ze wat vinden het misschien niet behandelbaar is zou ik het niet eens doen. Het is een klap geld en met die risico van de narcose en las dat je merrie al 15 was.
Ja daar heb ik ook wel over nagedacht, maar dat zou voor mij alleen een optie zijn als ze verbeterd is bij de volgende controle. Dat betekend dat rust werkt. En uiteraard bespreek ik dit ook met de DA.
Maar zoals hierboven ook gezegd.. blijven aanmodderen een jaar lang wil ik liever ook niet doen. Alles valt of staat met de aanstaande controle. Ik ben wel blij dat er positieve ervaringen met CT bij lingehoeve zijn!
caily schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Mijne liet ook pas na ruim 4 maanden rust wat verbetering zien.
Over de CT geen ervaring, ik durfde het risico niet aan, mede vanwege het karakter van het paard. Sterkte met het maken van een keuze.
Susanne schreef:Mijn pony is een paar maanden geleden onder volledige narcose door de scan geweest, op de kliniek in Utrecht. Er kwamen dingen uit die op de gewone röntgenfoto’s niet te zien waren, waar dus wel de problemen vandaan kwamen. Dus “blij” dat we voor deze optie gegaan zijn.
Omdat we toen nog met alle Coronamaatregelen zaten, mochten we helaas nergens bij zijn (zelfs niet op bezoek) wat ik persoonlijk wel heel moeilijk vond, ook qua communicatie. Dit zal nu ongetwijfeld anders zijn.