Wanneer welke keuring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Wanneer welke keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 11:27

Hi allemaal,

Ik vroeg me af wat gebruikelijk is om wanneer te kiezen voor een gewone rontgenlogische keuring of wanneer voor een sportkeuring?

Waar maken jullie hierin de afweging?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:41

ik heb 100en paarden laten keuren voor koop of verkoop... dit verschil zegt me niets

Autumnn

Re: Wanneer welke keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:54

Ik ken het ook niet. Ik heb mijne volledig RX laten keuren en moest alleen doorgeven of het voor recreatie of sport was…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:54

Ik snap ook niet wat er bedoeld wordt. Wat is volgens jou, Ts, het verschil tussen sportkeuring en normale?

Ik ken alleen een verschil tussen prok en normale röntgen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:57

Er is toch helemaal geen verschil daarin?
Wel kun je je intentie aangeven. Of je recreatie of sport wil doen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:24

DAP Bodegraven kent wel een sport check-up, om te kijken of het paard fit genoeg is voor zwaardere wedstrijden of evenementen. Maar dat doe je meestal niet als aankoopkeuring.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:36

Het enige wat ik ken, zijn de verschillen tussen een PROK keuring, een "gewone" keuring, en een "uitgebreide" keuring.
De uitgebreide is vaak nog tig foto's extra, en wordt vaak bij verkoop naar het buitenland (bijv. Amerika) gevraagd. Ook wordt tegenwoordig ook steeds vaker hals/rug op de foto gezet, en om eerlijk te zijn, zou ik voor het verschil wat het kost, die ook altijd op de foto laten zetten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:03

Wanneer je aangeeft dat het paard voor de sport bedoeld is schijnen ze iets kritischer te kijken bij de keuring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:08

Ik wil gewoon weten of er röntgenologische bemerkingen zijn. Voor welk doel het dier is maakt dan voor mij niet uit. Ik wil niet sporten of fokken met afwijkingen. Voor de recreatie heb ik ze niet maar ook dan wil ik een gezond dier. Ik zou op talent wat toeleggen maar nooit op gezondheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:55

Suzanne F. schreef:
Ik wil gewoon weten of er röntgenologische bemerkingen zijn. Voor welk doel het dier is maakt dan voor mij niet uit. Ik wil niet sporten of fokken met afwijkingen. Voor de recreatie heb ik ze niet maar ook dan wil ik een gezond dier. Ik zou op talent wat toeleggen maar nooit op gezondheid.

Zo dachten al mijn keurende dierenartsen ook hoor. Die waren niet milder voor recreatie. Want lange buitenritten op ongelijk terrein wil je ook niet met een kapot paard. Ik snap dat onderscheid niet zo, basis sport of recreatie?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:23

Ze zijn niet milder, maar als je je paard voor bv SGW wilt verzekeren, helpt het wel als op het keuringsrapport ook staat dat hij voor SGW geschikt is bevonden. Ik laat dus wel op een keuringsrapport zetten voor wel doel ik hem laat keuren.

Maar op zich eens hoor, goed is goed, stuk is stuk, ongeacht wat je er mee wilt.
Maar mijn eigen paard heeft een zware peesblessure gehad, loopt al weer 2 jaar probleemloos maar zou in een verkoop advertentie (deze komt noooooooit te koop, mijn once in a lifetime horse) dat ie wel geschikt is voor dressuur maar niet voor SGW, ondanks dat ik wel gewoon weer spring met dit paard en SGW van de DA ook gewoon zou mogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:43

Ja, eens hoor oji.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:34

Gewoon sport of gewoon röntgen het verschil is mij onduidelijk. Of het sport of een buitenritje is de rontgen beenwerk incl. rug lijkt mij altijd icm klinisch een minimum. Maar klinisch kun jezelf dat stelt niets voor. Een alternatief lijkt mij paard volledig verzekerbaar zonder uitsluitingen.