bloed uit neus en mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aremi

Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Ell

bloed uit neus en mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 11:10

Mijn zusje ging gisteren rijden op haar haflinger. Na een tijd kwam er plotseling heel veel bloed uit zijn neus en mond. Hij heeft dit eerder gehad, volgens de dierenarts lag het toen niet aan zijn longen. Wel is het zo dat hij heel gauw zweet, hoewel hij toch een behoorlijk uithoudingsvermogen heeft. Heeft iemand al eens iets dergelijks meegemaakt? Kan het nog een andere oorzaak hebben dan de longen? Graag reacties.

15 jaar Op Herme!!!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:12

Ik heb dit gehad bij mijn eerste paard. Dat kwam van de dampigheid, omdat er zoveel longblaasjes kapot waren.

Misschien toch eens een echoscopie van de longen laten maken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:13

Bij een gesprongen adertje verwacht je niet dat bloed uit neus èn mond komt. Ik zou toch eens een second opinion vragen; aan een andere dierenarts dus. Klinkt echt als longen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:59

Uit de longen komt het in principe ook niet uit de mond, alles wat er bij een paard terugkomt (of dat nu opgehoest slijm of bijvoorbeeld voer bij een slokdarmverstopping) komt via de neus naar buiten.
Wat het wel kan zijn, weet ik zo niet vanachter mijn computer.
Wanneer gebeurde het, was ze rustig aan het rijden of maakte ze een flinke galop? Gebeurde er verder nog iets raars?
Ik zou toch ook nu weer de dierenarts bellen en hem nogmaals vragen de haflinger na te kijken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 22:36

Mijn paard heeft laatst ook zoiets gehad, hij was toen helemaal uit z'n dak aan het gaan bij het losgooien en had plotseling een erge bloedneus. Er kwam van dat schuimige bloed uit beide neusgaten en hij hoestte ook wat bloed op. Er was toen toevallig een dierenarts op stal en die zei dat hij waarschijnlijk een geknapt longvaatje had. Het hield pas na een uurtje helemaal op met bloeden. Het zag er wel eng uit, maar het schijnt helemaal niet erg te zijn. Mijn paard heeft wel kwetsbare longen van de stofallergie, de rek is er ietsje uit, en daarom heeft hij meer kans dat zoiets gebeurt.

jacinta

Berichten: 670
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:19

oh jeetje

xxxxx

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:21

Misschien een gesprongen ader in de streek van zijn voorhoofd?

Heb zo ooit een slagaderlijke bloeding gezien waarbij bloed uit neus en mond kwam, vandaar dat ik hieraan denk.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:54

Paard van een vriendin heeft dit gehad. De lage conditie en veel zweten kwam door bloedarmoede, ook dit paard had wel eens een bloedneus na inspanning kwam door de leeftijd (24). Rek was een beetje uit de longen. Ik zou in ieder geval rustig aan doen totdat je weet wat het is.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:58

Een bloedneus kan nog te verklaren zijn, zie bovenstaande antwoorden. Maar bloed uit de mond...weet je zeker dat er bloed uit de mond zelf kwam..of kan het misschien in de mond gelopen zijn vanuit de neus.
Dit zeg ik omdat ik een bloedneus nog wel kan verklaren, mijn paard heeft het ook eens gehad bij een extreme stressituatie. Maar bloed uit de mond heb ik nog nooit meegemaakt, lijkt me toch echt dat de da iets te makkelijk is geweest met zijn of haar beslissing. Ik zou in ieder geval toch de da of een andere da er nogmaals naar laten kijken.

Aremi

Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 16:52

Ik kom er laat mee, maar bedankt voor alle antwoorden. Het blijft vreemd, want het is een superfitte haf, mijn zusje was aan het stappen. Wel vindt hij het ontzettend spannend om buiten te rijden, volgens mij zweet hij daarom ook zo gauw. Hij is nog best jong.
Volgens de dierenarts was het een longbloeding, maar, zoals ik hierboven al las zei hij ook dat dit niet zo ernstig is.
Het is wel zo dat we met dit ***weer niet in de bak konden rijden, dat is een grote modderpoel, dus deze buitenrit was misschien voor hem toch wat lang. Het gaat nu in ieder geval weer gewoon goed met hem!

15 jaar Op Herme!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers