Mijn ene merrie 'dekt' mijn andere merrie zodra deze hengstig is.

Ze doet het regelmatig (soms tot enorme ergernis van de andere pony, maar die kan meppen en gillen wat ze wil, maar de 'dekkende' merrie laat niet los op dat moment).
En ze blijft ook tijdje zitten, dus kuieren ze zo regelmatig een rondje door de uitloop samen.
De ruin kijkt er naar en denkt er het zijne van. Ze doet het niet bij hem overigens en omgekeerd ook niet.
De 'dekkende' merrie is 8 jaar, heeft 2 veulens gehad en is zelf niet extreem hengstig of vervelend in gedrag naar ons of voor de wagen. Wel is ze de leider van mijn kleine kudde.
Ik heb haar afgelopen winter gekocht, dus dit is eerste keer voorjaar/zomer hier. Ze heeft dit gedrag nu 2x vertoond (over meerdere dagen).
Bij de vorige eigenaar heeft ze dit nooit gedaan, maar daar liep ze samen met haar eigen dochter.
Ik las ergens dat het een afwijking van de baarmoeder of eierstokken kan zijn, maar om haar nu gelijk door de molen te halen, is ook weer zo iets, enkel omdat ik het sneu vind voor de 'onderste' merrie (die is 5 jaar).
Er is niet heel veel informatie over te vinden, dus ik vraag me af of het vaker voorkomt.
Iemand op bokt die hier ervaring mee heeft en wat heb je er wel of niet aan laten doen?