Mijn oude shetlandpony blijft last houden van zand.
Ik heb het meermaals getest en in een opvoelhandschoen van de dierenarts blijft toch wel een cm zand in iedere vingertop over een handje mest zitten. Giga veel dus.
Afgelopen winter heeft hij 2 keer koliek gehad, hierdoor ook dus.
Nu ben ik veel in overleg met de dierenarts maar het zet allemaal geen zoden aan de dijk.
We zijn nu bijna een halfjaar aan het aanmodderen en het schiet niet op.
Hij kreeg altijd al een kuurtje psyllium husk van Pharmahorse eenmaals per 3 maanden.
Ondanks dat hij altijd hooi heeft en regelmatig op het gras staat blijft hij ook in de paddock grasjes zoeken. Logisch ook want dat vindt hij veel lekkerder.
Hij kan niet te lang op het gras ivm met cushing + gevoeligheid voor hoefbevangenheid en ook in een complete zandbak blijft hij zoeken naar grasjes (hij likt/eet geen zand, het komt enkel per ongeluk binnen).
Nu heb ik van de dierenarts meerdere emmertjes met brokjes zandweg gehad. Dit moest je een week gebruiken maar het werd niet beter. Daarna op advies wel 3 weken gebruikt maar het zette niet aan. Intussen laten testen op wormen en hij had ook een hoge besmetting bloedwormen. Gelijk behandeld met ivermectine (mei). 2 weken geleden weer een wormenonderzoek laten doen en toch nog een lichte besmetting en nog een keer behandeld met panacur (juli).
Hij zal door zijn gedrag altijd iets van zand binnen krijgen maar ik wil hem graag wel in een keer zoveel als mogelijk van het zand af hebben. Hij is nu 25 jaar en het is een shetlander. Hij eet dus wel alles dus je kunt over de slobber zoveel psyllium als je wilt gooien, hij eet het toch wel

Hoeveel zouden jullie geven voor deze pony van 95 cm (+/- 150 kg) en voor wat voor termijn?
Ik wil zijn darmen ook niet 'lui' maken maar het moet er nu wel echt uit. Anders komen we ook nooit van die wormenbesmetting af natuurlijk.
Ik mag mijn dierenarts graag maar ze pakken niet echt door zegmaar, ook niet na vragen dus dan maar even zo. Wie heeft goed advies of goed advies van zijn eigen dierenarts gekregen?
Groet, Lisa