Advies paardenverzekering gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luzerna

Advies paardenverzekering gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 12:52

Ik heb onlangs een nieuw paard gekocht en vraag me af of het verstandig is om deze te verzekeren. Het is redelijk jong paard (5) en ze is ongeveer 25.000 Euro. We gaan van stal veranderen en ook het stalmanagement en type ruiter wordt heel anders. We verwachten daar overigens geen problemen mee, maar ik hoor dat het eerste jaar toch ‘samen ontdekken is’.

Wat adviseren jullie? En welke verzekering is goed?

Alvast bedankt!!

pillow

Re: Advies paardenverzekering gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:27

Hier zijn al zo enorm veel topics over.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 13:50

pillow schreef:
Hier zijn al zo enorm veel topics over.

Ga ik nog eens zoeken. Toen ik loepte op paardenverzekering kreeg ik zoveel hits, maar geen ging over paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:52

Ik had eerder mijn paarden verzekerd, echter op een gegeven moment werd dat onbetaalbaar. Omdat ik meerdere paarden heb en altijd kan rijden als ik zou willen heb ik ervoor gekozen mijn paarden niet voor ziektekosten te verzekeren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 14:36

Je kan een premieberekening doen online. Vervolgens bepalen of je het risico wil afdekken met een verzekering. Ik vrees dat het een flinke premie wordt.

Waarom wil je verzekeren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 14:40

Hmm, voor dat bedrag is een verzekering relevant.
Niet alleen ziektekosten, maar ook dat je bij overlijden of afkeuren de aanschafprijs terugkrijgt. (Nu ja, het verzekerde bedrag.)

En maak afspraken over wat er bij afkeuren plus uitkeren gebeurt.
(In principe en qua financiën wordt er gedacht aan slacht. Dat hoeft echter niet. Wordt besloten tot slacht, zie er dan zelf of via iemand die je echt vertrouwt op toe dat het dier echt geslacht wordt. Een mooi uitziend sportpaard wil nog wel eens op eigen benen het slachthuis verlaten en gaat dan zonder dat iemand weet van de problemen een uiterst riskante toekomst tegemoet.)

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 14:52

Tessebes schreef:
Je kan een premieberekening doen online. Vervolgens bepalen of je het risico wil afdekken met een verzekering. Ik vrees dat het een flinke premie wordt.

Waarom wil je verzekeren?

Om de eerste jaren hoge DA kosten op te vangen. Ik heb op zich voldoende eigen middelen, maar ik houd niet van verrassingen en ik wil niet aan geld denken als m’n paard ziek is. Ook omdat ik hoor dat met name de eerste jaren de meeste DA kosten ontstaan.

Ik zal vanavond eens gaan googlen op de twee grote namen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 17:21

Mijn tip
Als het niet om het aankoopbedrag gaat maar de medische kosten verzeker je paard dan voor rond de €5000. Medische kosten worden per jaar nooit meer dan €4500 - €5000 uitgekeerd.

De verzekering bevat 2 componenten
Basis verzekering ( in feite levens verzekering). Deze is opgebouwd uit verschillende treden, van dood (dan moet je paard dood neervallen (gebeurd zeer weinig) -> ongevallen en dood (je paard krijgt een ongeval door trauma van buitenaf, dus val, trap etc) -> ongeschikt voor de sport (hier vallen ook de kreupelheden onder die ontstaan zonder dat er iets te zien is aan het paard, dus peesblessures, paard maakt misstap etc).
Premie is opgebouwd uit een percentage van de verzekerde waarde.
Let op, het percentage gaat ook nog eens omhoog naar gelang de waarde. Bijv waarde is €4000 is een premie van 4,5% en waarde €6000 is een premie van 5%.

Dan heb je ze ziektekostenverzekeringen
Meestal opgebouwd uit beperkte ziektekosten, alleen bij bepaalde klinieken worden de kosten vergoed.
ziekte kosten, bij elke DA worden de kosten vergoed op dure behandelingen en diagnose stelling na
uitgebreid ziektekosten, hier worden ook de duurdere behandelingen en diagnoses (CT scan bijvoorbeeld) vergoed.
Deze premies zijn vaak vaste bedragen per jaar ongeacht de waarde van je paard en keren maximaal €4500 - €5000 uit per jaar.

De addertjes onder het gras zijn;
De verzekerde waarde is ook de max aan de ziektekostenverzekering
Verzeker jij je paard voor €3000 dan worden de ziektekosten ook maar voor €3000 gedekt. (bij de meeste verzekeringen, mogelijk is dat nu anders).

Als het paard alleen verzekerd is voor ongevallen en dood, dan zullen ook alleen ziektekosten die ontstaan zijn bij ongevallen verzekerd zijn. Is je paard kreupel zonder schade van buitenaf (denk hierbij aan peesblessure, net niet lekker lopen, kreupel door een verstapping) is dat niet meeverzekerd.

Dus gaat het met name over de ziektekosten, zo laag mogelijke waarde voor maximale ziektekosten verzekeren, maar wel de meest uitgebreide basisverzekering.

Je hebt maar 3 of 4 verzekeraars in Nederland, de rest is vaak onderdeel van, maar de dekking en met name premie's verschillen best wel onderling.
Ga het rijtje langs en vergelijk de dekkingen, voorwaarden en premies.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 21:04

Ik denk dat ik haar bij equipe 4 wil laten verzekeren inclusief de ziektekostenverzekering 4 plus. En dan voor 10.000 en later voor 6000. Dan krijg ik de maximale ziektekosten vergoed (maximale bedrag + eigen risico is ongeveer 6000). Mocht hij overlijden krijg ik dan bijna de helft van het aankoopbedrag en later dan minder. Klinkt dat wijs?

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 21:29

Nee, niet verzekeren zeker niet als je zelf de middelen hebt. Is echt zonde ban je geld. Je kan beter zelf elke maand wat geld opzij zetten voor onverwachte kosten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 21:44

Ik wilde dus nooit verzekeren, omdat ik de kosten zelf wel zou betalen.

Eind 2020 brak mijn paard zijn griffelbeen. Een hoop dierenartsbezoeken en kosten later, moesten we hem helaas laten inslapen in januari. Was ik zowel mn paard als een heleboel geld kwijt.

In april een jaarling gekocht. Die kreeg na een kleine 2 weken ernstige koliek, op de kliniek ingeslapen.
Wederom een paard kwijt, dit keer kort na aankoop en ook weer veel kosten aan de kliniek :=

De volgende gaat dus per direct de verzekering in. Al is het maar vanuit het oogpunt dat als het weer gruwelijk mis gaat, ik hopelijk het verzekerde bedrag nog uitgekeerd kan krijgen. :=

Paard van mijn vriend hebben we sinds kort bij Equipe verzekerd. Verzekering 2 + aanvullend.
Hoop er nooit gebruik van te hoeven maken, maargoed...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 21:49

Ik heb al mijn pony's ook bij equipe verzekerd.
Voor een basisbedrag in de basisverzekering, dus alleen voor dood door ernstig ongeval/ ziekte/ brand/ verdrinking/ diefstal enz. Hier zitten ook wat kleine extra's bij zoals wat EHBO kosten vergoeding voor open wonden of fracturen, als de verzekerde merrie een veulen verwerpt krijg je ook wat vergoed (heb ik 2x gehad en zonder problemen vergoeding gekregen) en zelfs de kosten voor een geslaagde koliek operatie worden vergoed voor het bedrag waarvoor je ze hebt verzekerd. En dat voor een verzekerd bedrag per 1000 euro is 48 euro per jaar voor deze basisverzekering dan, is de simpelste.
Ik had dit jaar een veulen in deze verzekering en nog geen maand later kon ik hem bijna laten inslapen doordat hij een ernstig ongeluk in de wei had, gelukkig was het toch niet nodig, maar het leek er wel heel erg op zo ernstig zag het eruit, zo'n ongeluk is zo gebeurd en dan heb je in ieder geval iets terug van de kosten veearts als je ook nog je paard kwijt raakt.
Voor extra ziektekosten heb ik alleen de dekhengsten heel licht verzekerd alleen voor de ernstigste dingen, vond ik genoeg.

Ik vind het echt de wereld niet kosten als je ze zo verzekerd en zeker de moeite waard om te doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:22

Luzerna schreef:
Ik denk dat ik haar bij equipe 4 wil laten verzekeren inclusief de ziektekostenverzekering 4 plus. En dan voor 10.000 en later voor 6000. Dan krijg ik de maximale ziektekosten vergoed (maximale bedrag + eigen risico is ongeveer 6000). Mocht hij overlijden krijg ik dan bijna de helft van het aankoopbedrag en later dan minder. Klinkt dat wijs?

Zoiets doe ik nu ook, het verschil in premie spaar ik zodat uiteindelijk de verzekering niet meer nodig heb om een nieuw paard aan te schaffen.

Ik heb een keer in een jaar maximale ziektekosten gehad en uiteindelijk mocht het niet baten en heb ik het paard moeten inslapen. Toen was ik wel even blij met mijn verzekering.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:52

minouesmee schreef:
Nee, niet verzekeren zeker niet als je zelf de middelen hebt. Is echt zonde ban je geld. Je kan beter zelf elke maand wat geld opzij zetten voor onverwachte kosten.

Dat zeggen alleen mensen die bijna nooit wat met hun paard hebben. Tot die gelukkige groep behoor ik helaas niet. Ik heb de afgelopen jaren zoveel kosten gehad, daar valt niet tegenaan te sparen. Ik verzeker overigens niet voor het aankoopbedrag. Mijn huidige paard heb ik voor 3500 verzekerd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:56

Tessebes schreef:
minouesmee schreef:

Dat zeggen alleen mensen die bijna nooit wat met hun paard hebben. Tot die gelukkige groep behoor ik helaas niet. Ik heb de afgelopen jaren zoveel kosten gehad, daar valt niet tegenaan te sparen. Ik verzeker overigens niet voor het aankoopbedrag. Mijn huidige paard heb ik voor 3500 verzekerd.

Dat dus.

Of mensen die binnen no-time een euro of 5000 weer aan kunnen vullen als spaarpot. Maar heel eerlijk, mij lukt dat niet :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:39

Och, ik zie verzekeren als een sociaal iets.

Ik heb geen intentie om 'er aan te verdienen' en geen vragen 'of ik het geld er wel uit haal'.

Omdat mijn Knollie samen met veel anderen 'onderling' verzekerd is, kunnen we allemaal de ergste kosten opvangen.