Artrose kogel - alternatief ijzers & opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Artrose kogel - alternatief ijzers & opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 09:18

Goedemorgen,

Bij mijn 13 jarige merrie is artrose gevonden in haar kogel rechtsvoor. We hebben het gewricht ingespoten en ze staat nu op ijzers met een zooltje. Helaas heeft ze het ijzer na 2 dagen al verloren, en de 2e poging heeft het 2 weken volgehouden. Ik ga het ijzer er nog een keer onder laten slaan, maar ben op zoek naar een alternatief. Ze staat namelijk gewoon op het land, de kans is dus groot dat ze het ijzer nog veel vaker gaat verliezen. Hebben jullie ervaring met alternatieven? Ik zit te denken aan hoefschoenen. We gaan vooral naar buiten en moeten daarvoor een flink stuk over de verharde weg voor we bij de ruiterpaden zijn, hoefschoenen zijn dan misschien een goed alternatief voor ijzers. Maar doe ik die dan ook om als ik haar longeer of in de bak rij?

Verder ben ik ook op zoek naar ervaringen naar artrose in de kogel in het algemeen; na hoeveel weken gingen jullie weer opbouwen en hoe ging dat?

M_arjolein

Re: Artrose kogel - alternatief ijzers & opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:34

Hier ook een 13 jarige merrie met kogelartrose in beide kogels in de voorbenen. Ik heb haar vorig jaar in juni voor het eerst ingespoten en kliniek adviseerde het om 1 x per jaar te onderhouden.

Ik heb haar niet op ijzers laten zetten want dat stond ze ook niet. Wij mochten de 1e 3 weken alleen stappen en daarna rustig aan weer opbouwen beginnen met paar rondjes draf en dat per week wat uitbreiden in minuten. Ik rijd nu ongeveer 4 x per week en dan 20/25 minuten instappen 15 min draf/stap/galop wat meer oppakken en dan uitstappen aan de hand.

Sinds een maand heb ik haar ook verhuist naar een stal waar ze ook in de winter hele dag buiten staat gedeelte Paddock met weidegang en in de winter in de nacht op stal. Nu in de zomer 24/7 buiten inclusief grote schuilstal. Tevens zit ik aan het bos zodat ik nu wat meer rechtuit kan rijden i.p.v. in de bak.

Over 2 weken wordt ze opnieuw ingespoten i.v.m. herhaling ik merk op dit moment eigenlijk nog geen klachten.

Wat ik wel vond was dat die van mij na de injectie in die 3 weken alleen stappen wat achteruit ging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:36

Is er iets aan de stand veranderd met het medische beslag? om het ea te ontlasten?

Zo niet, wellicht zijn kunststof ijzers een optie..heb wel goede ervaringen met kunststof ijzers bij artrose voor de demping maar ze schijnen alleen weer minder goed te zijn voor de pezen.
Hoefschoenen zou ik alleen om doen op de verharde weg.

Puur natuur is natuurlijk ook gewoon een goede optie en dan in combinatie met supplementen (glucosamine msm), regelmatig de hoefsmid zodat er niet teveel veranderd aan de stand met bekappen en een goed management.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:14

Mijn merrie heeft rechts ook artrose in de kogel, maar dan door een los botfragment. Ik heb haar nu een jaar op kunststof duplo beslag gehad, maar heb het er gister afgehaald omdat ik hoefschoenen wil proberen. Ze kreeg er wat opgedrukte kroonranden van en ik wil kijken of de doorbloeding nu verbetering geeft voor het been.

Heb je geen opbouwschema gekregen van je dierenarts? Ik kreeg dat op de eerste kliniek ook niet waardoor ze al snel weer kreupel was. Nu weer terug bij onze oude vertrouwde kliniek ivm verhuizing en daar heb ik een super fijn schema van gekregen gebaseerd op onze situatie (voornamelijk mennen in het bos). Wij hebben opgebouwd en zijn tussendoor steeds gaan monitoren hoe ze liep om te zien hoe ver we konden gaan en zodat we er op tijd bij waren.

Ik wil je het schema wel doorsturen als je dat fijn vindt, maar ik zou de dierenarts eens vragen naar een schema dat op jullie gebaseerd is. Hij heeft het bij mij namelijk omgerekend van bakwerk naar buitenritten :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 09:40

Bedankt voor de reacties! Ze staat inmiddels weer zonder ijzers, ze is ze gisteren beide verloren, dus ik ga het nu eerst zonder proberen.

Qua opbouwschema: ze heeft nu 4 weken op een wei gestaan, en ik ga nu beginnen met 3 weken stappen onder het zadel en na die 3 weken beginnen met af en toe een rechte lijn draven.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:47

Ik heb zelf wel hele goede ervaringen met blessures in de voet en speciaal beslag in de vorm van een ijzer en zooltje. Heb je goede springschoenen om gehad? Deze heb ik in maat XXL zodat ze echt over de hoef vallen.

Opbouwen heb ik overigens enorm voorzichtig gedaan, per week de stap 5 minuten opbouwen. Je dierenarts kan vaak ook wel een schema geven. Wellicht is grondwerk of dressuur aan de hand ook nog interessant voor je, kan je tijdens het opbouwen al heel gericht aan de slag!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 13:54

Ik heb de mijne op aluminium ijzers met zooltjes en siliconen laten zetten sinds ik weet dat hij lichte kogelartrose rv heeft.
Ik twijfelde al langer om iets te proberen qua beslag omdat hij altijd al gevoelig loopt op het harde, heel gevoelige en snel zachte hoeven heeft en hoefschoenen in combi met duinzand niet heel praktisch zijn…

Ik heb de eerste weken in de wei steeds ruime springschoenen om gehad die echt over het ijzer heen vielen.
Nu de groep heel rustig staat laat ik ze af omdat hij er plekjes van kreeg met het natte weer.
Maar ik vond dat het echt wel werkte, hij heeft er maar 1 keertje eentje af getrapt en dat was zonder springschoenen in de paddock.
Mijn smid houdt er ook rekening mee dat hij ze snel aftrapt in hoe hij beslaat.

Ik heb na het inspuiten ook eerst 2 weken 2x per dag 10/15 min moeten stappen, daarna langer en daarna een opbouwschema onder het zadel.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:21

Andere smid bellen en ook even goed naar de achterbenen laten kijken.
Zou niet moeten dat ze de ijzers zo snel verliest!

Hoefschoen is leuk voor tijdens het rijden, maar de rest van de tijd kun je die niet om hebben en loopt/beweegt je paard toch ook continu.