Enorm protest bij opzadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Enorm protest bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 22:44

De laatste tijd begint mijn paard te protesteren bij het opzadelen. Hij probeert weg te lopen en als we hem vasthouden en ik wil het dekje op zijn rug leggen dan spant hij die helemaal op.

Hij deed dit nooit toen hij op een stalling stond waar hij bijna continu op stal stond. Nu staat hij een jaartje constant op een weide en sindsdien doen hij dit.

Ik vrees dus dat dit misschien een medische oorzaak kan hebben? Laat ik best eerst een zadelpasser, een osteopaat of een dierenarts komen voor dit probleem?

Michellette

Re: Enorm protest bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:50

Kijk eens kritisch naar de pasvorm van je zadel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:51

Michellette schreef:
Kijk eens kritisch naar de pasvorm van je zadel.

Als ts daar zelf geen kaas van heeft gegeten heeft dat geen zin.
Kip en ei verhaal dit, ik zou toch voor een DA gaan die ook aan huis foto's kan maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:53

Hm klinkt alsof paard idd ergens last van heeft.

Zadelpasser is zeker niet slecht, slecht passend zadel kan ongemak en zelfs schade veroorzaken.

Misschien ook eerst osteopaat, pony kan een glijder gemaakt hebben in de wei en daarbij iets verrekt hebben ofzo. En als paard zich opspant kan zadelmaker het paard en zadel toch ook sowieso niet goed beoordelen.

Osteopaat kan ook wel bepaalde dingen zien en bij twijfel u toch doorverwijzen naar een dierenarts (althans dat doet mijn osteopaat wel).

Is er qua voeding iets veranderd?

Was het paard een manege paard of is er qua training iets veranderd?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:09

Met de huidige omschrijving kunnen alledrie de juiste weg zijn.
Merk je nog meer dingen? Bijvoorbeeld veranderingen met rijden, zoals oren in de nek leggen, niet voorwaarts willen, moeilijk buien etc, en veranderingen buiten het rijden als slecht eten, vaak gapen, moeilijk gaan liggen of juist weer opstaan etc.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 23:10

Art_Ificious schreef:
Hm klinkt alsof paard idd ergens last van heeft.

Zadelpasser is zeker niet slecht, slecht passend zadel kan ongemak en zelfs schade veroorzaken.

Misschien ook eerst osteopaat, pony kan een glijder gemaakt hebben in de wei en daarbij iets verrekt hebben ofzo. En als paard zich opspant kan zadelmaker het paard en zadel toch ook sowieso niet goed beoordelen.

Osteopaat kan ook wel bepaalde dingen zien en bij twijfel u toch doorverwijzen naar een dierenarts (althans dat doet mijn osteopaat wel).

Is er qua voeding iets veranderd?

Was het paard een manege paard of is er qua training iets veranderd?

Het was een manegepaard dat altijd op een stal heeft gestaan en 11 u per week moest werken daar.
Hij wilde eerst ook echt niet buiten staan. Nu hij in zijn nieuwe verblijf staat heeft hij enkel een schuilstal en wordt hij maar twee keer per week gereden omdat hier geen piste is en we altijd op verplaatsing moeten iets vinden.
Hij eet nu sinds vorig jaar voor het eerst in zijn leven vers gras. De brokken zijn wel nog steeds dezelfde maar nu krijgen ze minder hooi. Hij is wel wat dikker geworden.

Ik ken echt niets van zadels passen helaas.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 23:12

Bowo schreef:
Met de huidige omschrijving kunnen alledrie de juiste weg zijn.
Merk je nog meer dingen? Bijvoorbeeld veranderingen met rijden, zoals oren in de nek leggen, niet voorwaarts willen, moeilijk buien etc, en veranderingen buiten het rijden als slecht eten, vaak gapen, moeilijk gaan liggen of juist weer opstaan etc.

Geen veranderingen. Hij wilde nooit echt voorwaarts. Wel de afgelopen twee jaar hoor ik een soort van knakje als hij zijn rechterachterbeen optilt in stap, volgens de dierenarts kan dat lucht zijn maar echt tijd om er grondig naar te kijken maakt ze niet.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:25

Als hij dikker is geworden, dan kan het goed zijn dat je zadel nu te smal is en klemt op de schoft. Daarvoor kun je een zadelmaker/passer laten komen. Als hij al zo protesteert, dan is een keer na laten kijken door een osteopaat wel een goed idee.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 00:12

Maik79 schreef:
Als hij dikker is geworden, dan kan het goed zijn dat je zadel nu te smal is en klemt op de schoft. Daarvoor kun je een zadelmaker/passer laten komen. Als hij al zo protesteert, dan is een keer na laten kijken door een osteopaat wel een goed idee.

Ja hij protesteert al als ik gewoon met de borstel over zijn rug ga omdat hij de routine kent en weet dat er nadien gezadeld wordt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:28

Het klinkt toch echt als kissing spines.. vooral als hij al protesteert met alleen maar poetsen. Ik zou overwegen om foto’s te laten maken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 00:39

Manegewerk kan veel schade aan richten. Een veearts erbij halen en/of een goede osteopaath zou mijn keuze zijn. Zou kunnen dat er het e.e.a. aan wervels niet goed zit, een osteopaath kan dat en spierproblemen vaak redelijk goed oplossen.
Als het lijf weer in orde is, kun je borstelen over de rug positief maken, met wat lekkers, of een andere beloning in de vorm van een kriebel, klopje, vrolijke stem, clicker. Succes!

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 12:12

KootMiraDrum schreef:
Manegewerk kan veel schade aan richten. Een veearts erbij halen en/of een goede osteopaath zou mijn keuze zijn. Zou kunnen dat er het e.e.a. aan wervels niet goed zit, een osteopaath kan dat en spierproblemen vaak redelijk goed oplossen.
Als het lijf weer in orde is, kun je borstelen over de rug positief maken, met wat lekkers, of een andere beloning in de vorm van een kriebel, klopje, vrolijke stem, clicker. Succes!

Als ik met mijn vinger over zijn ruggenwervel ga, dan merk ik dat wanneer ik meer richting de achterhand kom, dat hij zijn rug wegtrekt. Zou dit dan kissing spines kunnen zijn? Misschien best toch eerst een dierenarts dan?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:18

Ik zou als ik jou was een dierenarts bellen inderdaad. Zonder je paard gezien te hebben kunnen wij niet zeggen of het KS of iets anders is.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:20

Jeika schreef:
Het klinkt toch echt als kissing spines.. vooral als hij al protesteert met alleen maar poetsen. Ik zou overwegen om foto’s te laten maken.

Daar kan je echt nog niks over zeggen. Het enige wat we tot nu toe weten is dat het paard zijn rug aanspant met poetsen al. Weet je hoeveel paarden dat doen die met slecht passende zadels lopen? De hele rug gaat zeer doen, dus dat poetsen niet prettig is is niet zo gek.

Er hoeft maar 1 spier zeer te doen en een paard trekt zijn rug weg. Niet meteen van het ergste uit willen gaan. Wél wat aan willen doen, maar we moeten niet meteen gaan roepen dat dit paard hoogstwaarschijnlijk KS heeft.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:22

Niet passend zadel, verkeerde singel, 'hardhandig' opzadelen, maagzweeren, verandering in situatie etc..

Vriendin van mij haar paard protesteerde ook bij het opzadelen, paard bleek maagzweren te hebben. Na behandeling, protesteerde het paard niet meer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:25

Ik denk aan een niet passend zadel. Paard heeft waarschijnlijk ook een hele andere bespiering gekregen nu hij veel minder in het werk staat, naast dat hij dikker is geworden. De rug is veranderd waardoor het zadel niet meer past.

Mijn advies is om een osteopaat/chiropractor te laten komen die ook dierenarts is en een goede zadelpasser die het zadel kan beoordelen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:25

zulke extreme gevoeligheid bij aanraking zou ik eerst de dierenarts laten kijken (of overleggen misschien is meteen onderzoek op de kliniek beter).
Voordat je aan fysio of osteo begint, dat zou de logische volgende stap zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:26

Ik ben instructeur en begeleid veel (ex-manege) ruiters. Een goede instructeur werkt vaak samen met een zadelpasser , osteopaat, dierenarts en chiropractor. Ik zou eens goed uitzoeken wat er met je paard aan de hand is. Een instructeur kan je ook helpen prioriteiten stellen en een plan opstellen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:30

stitchlover schreef:
zulke extreme gevoeligheid bij aanraking zou ik eerst de dierenarts laten kijken (of overleggen misschien is meteen onderzoek op de kliniek beter).
Voordat je aan fysio of osteo begint, dat zou de logische volgende stap zijn.

Juah, beetje jammer om een DA te laten komen, en meteen heel ver te laten zoeken.

Dat het paard waarschijnlijk(!) fysiek ongemak heeft zou ik eerst uitsluiten.
Zeker met zulke veranderingen is het niet gek dat een zadel niet meer zou passen.
Een goede zadelpasser zou je ook advies kunnen geven of het verstandig is om verder te onderzoeken en eens een osteo/chiro te laten kijken of eerst uitsluitsel te vragen van de DA.

Ik zou eerst de "kleinere" dingen uitsluiten, dus niet passend zadel of net anderzijds overbelasting van spieren oid. voor je meteen je paard naar de kliniek sleept.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:38

Wanneer heb je voor het laatst het zadel laten nakijken? Ik denk dat dit sowieso wel een goed beginpunt is. Zeker met alle veranderingen die je noemt kan het goed zijn dat je zadel niet meer past als je dit nog niet hebt laten nakijken.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:42

prugelpiet schreef:
Jeika schreef:

Daar kan je echt nog niks over zeggen. Het enige wat we tot nu toe weten is dat het paard zijn rug aanspant met poetsen al. Weet je hoeveel paarden dat doen die met slecht passende zadels lopen? De hele rug gaat zeer doen, dus dat poetsen niet prettig is is niet zo gek.

Er hoeft maar 1 spier zeer te doen en een paard trekt zijn rug weg. Niet meteen van het ergste uit willen gaan. Wél wat aan willen doen, maar we moeten niet meteen gaan roepen dat dit paard hoogstwaarschijnlijk KS heeft.

Dat bedoel ik ook niet, tuurlijk kan je nog niet zeggen dat het kissing spines is, ik heb het paard nog nooit gezien en ben geen dierenarts. Ik zeg dat het klínkt als kissing spines, mijn pony deed hetzelfde namelijk. Het kan net zo goed komen door het zadel of iets anders.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:16

Ik zou beginnen met een dierenarts die óók chiropractor, osteopaat of fysiotherapeut is. Een dierenarts kan namelijk beoordelen of hij/zij het 'gewoon' kan losmaken/behandelen, of dat er eerst foto's en/of scans nodig zijn om blessures/letsel uit te sluiten.

Als blijkt dat het inderdaad oplosbaar is met fysio/chiropractie/osteo, dan zou ervoor zorgen dat daarna pas de zadelmaker komt, als je paard los is. Want een zadel aanpassen op een pijnlijke rug heeft weinig zin ;-) Soms kan een dierenarts al wel met je meekijken of je zadel - bij benadering (!!) - goed ligt. Het echte beoordelen en aanpassen/aanmeten moet je door een zadelmaker laten doen, maar een professional (in dit geval dierenarts) kan veelal wel onderscheiden of het zadel écht heel slecht ligt, of niet onfatsoenlijk..

Succes TS, hou je ons op de hoogte?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:34

woemp schreef:
Ja hij protesteert al als ik gewoon met de borstel over zijn rug ga omdat hij de routine kent en weet dat er nadien gezadeld wordt.

Dat vind ik wel een aparte conclusie, die kan je niet zomaar trekken. Ik zou eerder zeggen hij geeft op beide momenten ongemak aan zijn rug aan.
Je schetst best wat veranderingen (minder werk, wat dikker) ik zou ook denken aan zadel laten checken. Maar omdat je het 'enorm protest' noemt ging ik ook voor de VA.
Laatst bijgewerkt door stefje op 15-07-21 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:34

_Bianca schreef:
Ik zou beginnen met een dierenarts die óók chiropractor, osteopaat of fysiotherapeut is. Een dierenarts kan namelijk beoordelen of hij/zij het 'gewoon' kan losmaken/behandelen, of dat er eerst foto's en/of scans nodig zijn om blessures/letsel uit te sluiten.

Als blijkt dat het inderdaad oplosbaar is met fysio/chiropractie/osteo, dan zou ervoor zorgen dat daarna pas de zadelmaker komt, als je paard los is. Want een zadel aanpassen op een pijnlijke rug heeft weinig zin ;-) Soms kan een dierenarts al wel met je meekijken of je zadel - bij benadering (!!) - goed ligt. Het echte beoordelen en aanpassen/aanmeten moet je door een zadelmaker laten doen, maar een professional (in dit geval dierenarts) kan veelal wel onderscheiden of het zadel écht heel slecht ligt, of niet onfatsoenlijk..

Succes TS, hou je ons op de hoogte?

Precies dit is de reden dat ik ook een DA aanraad om mee te beginnen.
De heftige reacties die TS omschrijft, zou ik eerst een DA bij halen.

Voor je geld wegbrengt aan osteo/fysio en zadelpassers a gemiddeld 85 euro per keer en er wellicht een onderliggende oorzaak is waardoor je alleen aan symptoombestrijding doet zonder de onderliggende oorzaak te onderzoeken.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 20:16

Ik heb dan nu een dierenarts gebeld die eind volgende week tijd heeft om alles eens te onderzoeken. Ik houd jullie op de hoogte.