Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:Hm klinkt alsof paard idd ergens last van heeft.
Zadelpasser is zeker niet slecht, slecht passend zadel kan ongemak en zelfs schade veroorzaken.
Misschien ook eerst osteopaat, pony kan een glijder gemaakt hebben in de wei en daarbij iets verrekt hebben ofzo. En als paard zich opspant kan zadelmaker het paard en zadel toch ook sowieso niet goed beoordelen.
Osteopaat kan ook wel bepaalde dingen zien en bij twijfel u toch doorverwijzen naar een dierenarts (althans dat doet mijn osteopaat wel).
Is er qua voeding iets veranderd?
Was het paard een manege paard of is er qua training iets veranderd?
Bowo schreef:Met de huidige omschrijving kunnen alledrie de juiste weg zijn.
Merk je nog meer dingen? Bijvoorbeeld veranderingen met rijden, zoals oren in de nek leggen, niet voorwaarts willen, moeilijk buien etc, en veranderingen buiten het rijden als slecht eten, vaak gapen, moeilijk gaan liggen of juist weer opstaan etc.
Maik79 schreef:Als hij dikker is geworden, dan kan het goed zijn dat je zadel nu te smal is en klemt op de schoft. Daarvoor kun je een zadelmaker/passer laten komen. Als hij al zo protesteert, dan is een keer na laten kijken door een osteopaat wel een goed idee.
KootMiraDrum schreef:Manegewerk kan veel schade aan richten. Een veearts erbij halen en/of een goede osteopaath zou mijn keuze zijn. Zou kunnen dat er het e.e.a. aan wervels niet goed zit, een osteopaath kan dat en spierproblemen vaak redelijk goed oplossen.
Als het lijf weer in orde is, kun je borstelen over de rug positief maken, met wat lekkers, of een andere beloning in de vorm van een kriebel, klopje, vrolijke stem, clicker. Succes!
Jeika schreef:Het klinkt toch echt als kissing spines.. vooral als hij al protesteert met alleen maar poetsen. Ik zou overwegen om foto’s te laten maken.
stitchlover schreef:zulke extreme gevoeligheid bij aanraking zou ik eerst de dierenarts laten kijken (of overleggen misschien is meteen onderzoek op de kliniek beter).
Voordat je aan fysio of osteo begint, dat zou de logische volgende stap zijn.
prugelpiet schreef:Jeika schreef:Het klinkt toch echt als kissing spines.. vooral als hij al protesteert met alleen maar poetsen. Ik zou overwegen om foto’s te laten maken.
Daar kan je echt nog niks over zeggen. Het enige wat we tot nu toe weten is dat het paard zijn rug aanspant met poetsen al. Weet je hoeveel paarden dat doen die met slecht passende zadels lopen? De hele rug gaat zeer doen, dus dat poetsen niet prettig is is niet zo gek.
Er hoeft maar 1 spier zeer te doen en een paard trekt zijn rug weg. Niet meteen van het ergste uit willen gaan. Wél wat aan willen doen, maar we moeten niet meteen gaan roepen dat dit paard hoogstwaarschijnlijk KS heeft.
woemp schreef:Ja hij protesteert al als ik gewoon met de borstel over zijn rug ga omdat hij de routine kent en weet dat er nadien gezadeld wordt.
_Bianca schreef:Ik zou beginnen met een dierenarts die óók chiropractor, osteopaat of fysiotherapeut is. Een dierenarts kan namelijk beoordelen of hij/zij het 'gewoon' kan losmaken/behandelen, of dat er eerst foto's en/of scans nodig zijn om blessures/letsel uit te sluiten.
Als blijkt dat het inderdaad oplosbaar is met fysio/chiropractie/osteo, dan zou ervoor zorgen dat daarna pas de zadelmaker komt, als je paard los is. Want een zadel aanpassen op een pijnlijke rug heeft weinig zinSoms kan een dierenarts al wel met je meekijken of je zadel - bij benadering (!!) - goed ligt. Het echte beoordelen en aanpassen/aanmeten moet je door een zadelmaker laten doen, maar een professional (in dit geval dierenarts) kan veelal wel onderscheiden of het zadel écht heel slecht ligt, of niet onfatsoenlijk..
Succes TS, hou je ons op de hoogte?