Wondjes door vliegen, hellupp:(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManUnnetje

Wondjes door vliegen, hellupp:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 16:01

Ik hoop dat het hier goed staat, anders hoop ik dat een vriendelijke mod me richting het juiste topic kan wijzen.

Hallo,

Dit wordt de 2e zomer seizoen al dat mijn pony onder de wondjes zit.
Vorig jaar idem dito! Dierenarts erbij gehaald, speciaal spul voor haar huid gekregen om mee te wassen, antibiotica niks helpt Ben ik over gegaan op brok van voermeesters Huid&Vitaal dat ging echt goed, maar momenteel weer een drama..
Maandag ga ik weer even met de dierenarts bellen, maar mss heeft iemand er ervaring mee? Of tips
Ze heeft een exceem deken gehad, alleen als t zo warm is zweet ze eronder, vliegendeken van bucas heeft ze op en daar komt komt het ook doorheen
Baal er zo van…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Marie111

Re: Wondjes door vliegen, hellupp:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:00

Ik zou zeggen Mesitran honingzalf er op.
De brok die je noemt ken ik niet. Wij zijn erg tevreden over Oerbalans

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:04

Is het niet van de eikenprocessierups? Met een deken op zouden vliegen eigenlijk geen kans hebben, maar haartjes van rupsen wel.

ManUnnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 10:07

Dat zou het ook nog wel is kunnen zijn.
Maar dan zou je zeggen dat er meer paarden last van moeten hebben? Of wijzelf?

Bowo schreef:
Is het niet van de eikenprocessierups? Met een deken op zouden vliegen eigenlijk geen kans hebben, maar haartjes van rupsen wel.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:24

Hoeft niet per se. Sommigen paarden en mensen zijn gevoeliger dan anderen. Wij hadden ook 1 paard dan van top tot teen onder de bulten zat en de rest had nergens last van. Wij hadden zelf een paar plekjes, maar konden natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen of we die thuis opliepen.
Tegenwoordig laten we onze eiken preventief behandelen en hebben we dus geen last meer van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:27

Vraag me af of dit van vliegen komt maar vervelend is het wel.

ManUnnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 10:30

Dat zei de dierenarts.

bigone schreef:
Vraag me af of dit van vliegen komt maar vervelend is het wel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:08

Bij ons op stal had vorig jaar ook maar een specifiek paard last van de processie rupsen volgens mij. Dat zeg er wel ook een beetje zo uit. Er waren geen eiken op het erf maar wel een boel in de buurt en ze had het ineens na een wandeling. Maar een boel andere paarden hadden daar ook gelopen en nergens last van. Je kan er niet zo veel aan doen behalve weg houden van eiken bomen en bomen op het eigen erf laten behandelen.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:56

Ik volg dit even, mijn paard heeft dit ook elk jaar.
Ze zitten op zijn borst op 2 plekken en bij z’n geslachtsdeel altijd.
Afbeelding

Vind het zo gek altijd dat ze in zo’n rijtje zitten op z’n borst.
Ze zuigen zich helemaal vast

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 12:40

ik doe altijd klei op een wondje van vliegen zodat ze het niet verder kunnen "opeten"

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:45

Hier hetzelfde bij onze Friese merrie, bovendien heeft zij ook nog CPL.
Afgelopen jaar hadden wij een hele rij bomen aan de overkant van de wei met processierupsen.
Toen hadden opeens alle 4 paarden bultjes net als van brandnetels.
Bij 3 trok het weer weg... bij ons merrie opeens overal wondjes van neus tot aan de staart.
Gesmeerd, gewassen, gespoten en pas in de late herfst weer in orde.

Nu 3 weken geleden opeens weer.
Da erbij, eerst spuit met bijmite, dan Novacam, dan AB, dan anti-allergie spuit...

Tot die dag, dat de DA de eerst kwam, had ik ze nog op de benoemde wei en voor geen meter an die k*** rupsen gedacht.
Wel heb ik ze sindsdien op een andere wei.
4 dagen nadat de DA er was, bracht ik mijn mest weg en wat zie ik ? De erste linten om die bomen.
Dus even de gemeente gebeld en ja hoor, de melding opzich was er al 2 weken geleden gemaakt maar nu zijn ze pas overal aan het rondrijden om de linten te plaatsen, grrr.
Dus voor mij zijn de rupsen toch wel de oorzaak van die ellende.Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Enige wat ik nu doe is de wondjes ,korstjes, insmeren met vaseline zodat ze zacht blijven.
En maar hopen dat gauw over.

Gelukkig hadden wij deze wei al opgezegd per september.
Maar daar gaan ze zo of zo niet meer naar toe, dan maar dubbel extra hooi bij voeren

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:57

Laat een huid biopt nemen, dan weet je in elk geval wat er in die huid speelt en waarschijnlijk ook wat de oorzaak is.

ManUnnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 14:34

Omg wat heftig!
Heeft t spul van dierenarts wel geholpen dan?
Wat doe je er nu tegen? Wij spuiten preventief tegen processie rups, maar dat kan ik niet verwachten van de pension stal waar ze staat.
Wij zitten wel tegen het bos aan.

sasja0705 schreef:
Hier hetzelfde bij onze Friese merrie, bovendien heeft zij ook nog CPL.
Afgelopen jaar hadden wij een hele rij bomen aan de overkant van de wei met processierupsen.
Toen hadden opeens alle 4 paarden bultjes net als van brandnetels.
Bij 3 trok het weer weg... bij ons merrie opeens overal wondjes van neus tot aan de staart.
Gesmeerd, gewassen, gespoten en pas in de late herfst weer in orde.

Nu 3 weken geleden opeens weer.
Da erbij, eerst spuit met bijmite, dan Novacam, dan AB, dan anti-allergie spuit...

Tot die dag, dat de DA de eerst kwam, had ik ze nog op de benoemde wei en voor geen meter an die k*** rupsen gedacht.
Wel heb ik ze sindsdien op een andere wei.
4 dagen nadat de DA er was, bracht ik mijn mest weg en wat zie ik ? De erste linten om die bomen.
Dus even de gemeente gebeld en ja hoor, de melding opzich was er al 2 weken geleden gemaakt maar nu zijn ze pas overal aan het rondrijden om de linten te plaatsen, grrr.
Dus voor mij zijn de rupsen toch wel de oorzaak van die ellende.[ [url=m/erKGN0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yeYq7B.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yeYq7B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enige wat ik nu doe is de wondjes ,korstjes, insmeren met vaseline zodat ze zacht blijven.
En maar hopen dat gauw over.

Gelukkig hadden wij deze wei al opgezegd per september.
Maar daar gaan ze zo of zo niet meer naar toe, dan maar dubbel extra hooi bij voeren

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:53

Nee, niets van de DA heeft geholpen en die had ook eerst geen idee wat het zou kunnen zijn.
Pas nadat ik dat lintje ontdekt heb en met de gemeente gebeld hebben wij de link gelegd.
Ik heb haar nu weer aan de Novacam omdat de wondjes inmiddels ook al weer aan het hoofd zitten, dus omdat het even af te remmen. Zit dik in dat het nog n paar weken duurt voordat alles is " eruit" gekomen. Dus het zullen nog wondjes volgen.

Enige nu dus Novacam en simpel smeren zodat de korstjes zacht blijven niet gaan jeuken (anders schuurt ze natuurlijk), vliegen geen kans hebben ,en uiteraard niet meer daar in de buurt laten komen.

Ik kan mijzelf echt voor de kop slaan, dat ik de paarden überhaupt op die wei heb gelaten en niet aan afgelopen jaar gedacht.
Maarja achteraf is men altijd wijzer ( en ff 400 euri armer :+ )

En, nee, vliegendeken helpt definitief niet, die had ze afgelopen jaar op...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:54

Hebben jullie een simpele plakroller? Rol daar mee over je paard wanneer er eiken processie rupsen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:54

noor14 schreef:
Ik volg dit even, mijn paard heeft dit ook elk jaar.
Ze zitten op zijn borst op 2 plekken en bij z’n geslachtsdeel altijd.
[ [url=m/2PQBId.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind het zo gek altijd dat ze in zo’n rijtje zitten op z’n borst.
Ze zuigen zich helemaal vast

Dit lijken eerder teken, vliegen zuigen zich niet vast.

ManUnnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 16:39

Ik werd vorige jaar uit de cross gehaald omdat ze dachten dat ik mijn pony verwaarloosde, of ze geen gevaarlijke bacterie bij zich had! Gelukkig was mijn dierenarts er om te bevestigen dat t niet “besmettelijk” was.
Ben nu met speciaal voer bezig, maar als t idd processie rups is heeft dat ook geen zin

sasja0705 schreef:
Nee, niets van de DA heeft geholpen en die had ook eerst geen idee wat het zou kunnen zijn.
Pas nadat ik dat lintje ontdekt heb en met de gemeente gebeld hebben wij de link gelegd.
Ik heb haar nu weer aan de Novacam omdat de wondjes inmiddels ook al weer aan het hoofd zitten, dus omdat het even af te remmen. Zit dik in dat het nog n paar weken duurt voordat alles is " eruit" gekomen. Dus het zullen nog wondjes volgen.

Enige nu dus Novacam en simpel smeren zodat de korstjes zacht blijven niet gaan jeuken (anders schuurt ze natuurlijk), vliegen geen kans hebben ,en uiteraard niet meer daar in de buurt laten komen.

Ik kan mijzelf echt voor de kop slaan, dat ik de paarden überhaupt op die wei heb gelaten en niet aan afgelopen jaar gedacht.
Maarja achteraf is men altijd wijzer ( en ff 400 euri armer :+ )

En, nee, vliegendeken helpt definitief niet, die had ze afgelopen jaar op...

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:08

Dit lijkt echt precies op wat mijn PRE elk jaar heeft. We hebben alles laten testen, ook biopten laten nemen, allemaal soorten behandelingen geprobeerd, maar er komt eigenlijk niks uit.
Wat het bij die van mij lijkt te zijn is een soort UV allergie. Hij staat nu in een eczeemdeken en flyboots en de stukken die onbedekt zijn smeer ik dan elke ochtend in met zonnebrand. Dat werkt redelijk. Het kan dus ook best iets anders zijn wat door de zonnebrand en deken tegengehouden wordt, maar goed als het maar iets helpt. Ik hoop nog steeds de echte oplossing te vinden :(

ManUnnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 17:38

Zo lastig he, dat er dan niks uitkomt
Hoe doe jij het dan tijdens de warme dagen? Van mij zweet mega onder exceemdeken.

SuperZodiaX schreef:
Dit lijkt echt precies op wat mijn PRE elk jaar heeft. We hebben alles laten testen, ook biopten laten nemen, allemaal soorten behandelingen geprobeerd, maar er komt eigenlijk niks uit.
Wat het bij die van mij lijkt te zijn is een soort UV allergie. Hij staat nu in een eczeemdeken en flyboots en de stukken die onbedekt zijn smeer ik dan elke ochtend in met zonnebrand. Dat werkt redelijk. Het kan dus ook best iets anders zijn wat door de zonnebrand en deken tegengehouden wordt, maar goed als het maar iets helpt. Ik hoop nog steeds de echte oplossing te vinden :(

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:43

ManUnnetje schreef:
Zo lastig he, dat er dan niks uitkomt
Hoe doe jij het dan tijdens de warme dagen? Van mij zweet mega onder exceemdeken.

SuperZodiaX schreef:

Ja toch de deken gewoon op houden, liever warm dan helemaal onder de plekken :(