Lelijke draadwond op pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Lelijke draadwond op pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 19:02

Hoi Bokkers!

Een topic die ik gehoopt had nooit te hoeven maken.
Maar wie weet heeft iemand er later nog wat aan of heb ik er wat aan betreft tips :D

19 juni is mijn 2 jarige merrie in de omheining beland. Koord niet geknapt, pony lang onder stroom gelegen. Lang verhaal kort. Rechts achter een lelijke wond, links achter iets oppervlakkig.

Verzuring in de spieren omdat ze meer dan een uur onder stroom gelegen heeft. Overal had ze pijn. De dierenarts was niet perse optimistisch, omdat ze nog jong is wilde ik het wel proberen.

Een paar feiten :
- pony is direct van onder tot bovenaan het been in verband gezet.
- gesmeerd met dermiel honingzalf
- verband wordt om de 3 dagen door de dierenarts verwisseld.
- maken gebruik van steriele kruuse foam dressing

Eerste dag leek het probleem met de spieren groter te zijn dan het been. Dit was gelukkig snel weer normaal en ze kon weer gewoon gaan staan en liggen, wat eerst amper kon.

Nu zitten we nog met de wond. Om de 3 dagen nieuw verband maar ben benieuwd wat andere mensen met de wond zouden doen :)

Ik zal hieronder foto’s zetten, denk maar in spoiler voor de gevoelige kijker.

19-6
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
20-6
Afbeelding

22-6
Afbeelding

25-6
Afbeelding

28-6
Afbeelding

1-7
Afbeelding

5-7
Afbeelding

8-7
Afbeelding

Ik ben vast dingen vergeten, dus mocht iemand vragen hebben of opmerkingen/tips dan hoor ik het graag :D

Groetjes!

mysa
correspondent/vertaler

Re: Lelijke draadwond op pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:08

Afschuwelijk dat de pony zo lang onder stroom heeft gestaan. Dat op zichzelf is al rot. Been wonden zien er nogal wijd open uit. Naar. Hier prikkeldraadwonden gehad, is alleen gehecht en met honingzalf behandeld, die wonden stonden niet zo ver open en zijn keurig geheeld. Mijn dierenarts was ook niet pessimistisch, mede doordat het om een pony ging. Grote paarden helen volgens haar minder goed. Veel sterkte.

(voordat iemand over dat prikkeldraad begint: het is langs de weg gebeurd, niet in de wei.)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:11

Wat een nare wonden maar ik vind het er niet heel vies uitzien.
Dit had ik zelf ook zo behandeld.
Zijn de gewrichtskapsels nog intact?
Wat ik nog wel zou laten controleren is of er geen peesletsel is, maar dat kan ook als de wonden gesloten zijn voor nu zal hij toch rust moeten houden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 19:26

Mysa bedankt voor jouw reactie! Wat schrikken geweest helemaal langs de weg. En inderdaad, zo lang onder stroom staan is echt vreselijk. Heb me er ook flink slecht over gevoeld.

Tiwi : de (Achilles)pees zag er goed uit, en voor zover dierenarts toen kon zien waren die verder niet aangetast. Gewrichtkapsels zegt me zo niks, dus dat zal ik na moeten vragen :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:18

Ik heb ergere wonden gezien die met mesitran wondzalf en hidez compressiepak netjes geheeld zijn.
Het valt en staat natuurlijk met of er inwendig zaken beschadigd zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:14

Als het gewrichtskapsel niet geraakt is, komt het vast helemaal goed! Ik ben benieuwd hoe het herstel vordert.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:17

Wat een nare gebeurtenis. Ik denk dat je qua wondbehandeling prima zit, maar ik zou daarnaast Traumeel druppels geven ter extra ondersteuning.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:20

Het verbaasd mij dat er nog maar 5 reacties op je topic zijn := want pfoe, wat een naar ongeval.
Wel heel fijn dat je twenter qua spieren snel is opgeknapt na haar avontuur. Die constante tikjes stroom zullen de spieren goed uitgeput hebben :(:)

Wond lijkt, voor mij als leek, netjes te helen. Fijn! Mooi ook dat alle spieren/weefsels daar volgens de DA goed zijn :D Toch 3 positieve ontwikkelingen na zo'n naar ongeluk.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:56

Mesitran wondzalf lijkt me in dit geval een veel betere keuze dan Dermiel honingzalf.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 07:44

herr_balou schreef:
Mesitran wondzalf lijkt me in dit geval een veel betere keuze dan Dermiel honingzalf.

Uit ervaring weet ik dat je met dermielzalf heel goed werk verricht, met dit soort wonden. Plus het is ook nog eens goedkoper.

En ts zal ook wel veel berichten via de pb hebben gekregen. Niet iedereen wil zijn verhaal op bokt zetten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:31

herr_balou schreef:

Wat is het verschil tussen deze zalven? Ik heb zelf met dermagel mooi resultaat bereikt, dat was nog voor de honingzalf actief op de markt kwam.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:09

Tessebes schreef:
herr_balou schreef:

Wat is het verschil tussen deze zalven? Ik heb zelf met dermagel mooi resultaat bereikt, dat was nog voor de honingzalf actief op de markt kwam.

Het grote verschil is dat Mesitran een veel grotere marketingmachine aan het werk heeft en Dermiel veel minder. De werking is van allebei goed, voordeel van Dermiel is dat het ook als spuitbus leverbaar is zodat je de wond niet hoeft aan te raken met verzorgen.

Ik heb ook goede ervaringen met Dermiel op grote wonden en kleine wondjes, ze genezen mooier dan “vroeger” toen we vooral levertraanzalf gebruikten en later AC-derm.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:33

Tessebes schreef:
herr_balou schreef:

De samenstelling is anders. Maar mij maakt het verder niet uit wat jullie of ts doen. Lekker de Dermiel blijven gebruiken als je je daar goed bij voelt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:12

Ons paard heeft ook zo'n soort wond gehad (op het pijpbeen achter, gelukkig waren we erbij en heeft hij max 1 min stroom gehad). Is gehecht en onder verband gehouden. Na 10(?) dagen de hechtingen eruit. Daarna steeds om de 3 dagen verband wisselen. Verband was: steriel gaas op de wond, wattenverband om het been en dan elastische bandage. Het verband hebben we er 6 of misschien zelfs 8 weken om gehad. De huid was zo dun op de wond dat deze snel weer open zou gaan zonder verband. Maar vooral verband tegen wildvleesvorming. Toen we uiteindelijk zonder verband gingen zijn we direct gestart met lymfedrainage en lymfetapes om het been dun te houden. Zonder verband liep het been toch nog wel wat vol vocht namelijk. We hebben zodra de wond echt dicht was regelmatig de wondrand/litteken gemasseerd om het soepel te houden.

Is uiteindelijk netjes geheeld en loopt het paard er goed mee.

Onze dierenarts zag in onze situatie geen noodzaak voor het gebruik van zalf oid. Reden ben ik vergeten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:58

Wij zijn ook erg tevreden over de Mesitran honingzalf (konden grote pot kopen). Niet goedkoop wellicht, maar gaat wel lang mee.
Dermiel spray geprobeerd, maar paard was er bang voor, dus op dat moment geen succes

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:20

Wat een naar ongeluk.
Voor tips over de verzorging van de wond kun je ook eens kijken op de site veterinaire wondzorg Klik, de persoon achter deze site is humaan wondverpleegkundige.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:50

Het is een beetje paard afhankelijk wat het beste werkt. Mijn paard maakte juist wildvlees aan op honingzalf en was meer gebaad bij uierzalf op de wondranden als die te droog werden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:56

Meerdere lagen verband, zodat ze echt belemmerd wordt in het buigen van de sprong. En ik zou wel iets meer tijd tussen de verbandwissels durven laten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:38

Sintara schreef:
Het is een beetje paard afhankelijk wat het beste werkt. Mijn paard maakte juist wildvlees aan op honingzalf en was meer gebaad bij uierzalf op de wondranden als die te droog werden.

Die van mij dus ook

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:44

Wij hebben iets soortgelijks gehad. Desbetreffende paard was toen 2,5 jaar oud en heeft ook een hele lelijke draadwond opgelopen in de opfok. Hij heeft een half jaar in het verband gestaan. Uiteindelijk met laseren/verband/honingzalf is het goed gekomen. Voor foto's mag je een pb sturen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:08

Ik heb ooit een jaarling gehad die een draadwond had, iets lager dan bij jouw pony, op het pijpbeen een flap van 10-15cm die naar beneden hing, strekpezen door. Alles is gehecht en onder verband gezet. 6 tot 8 weken als ik me het goed herinner. In het begin heb ik elke 2 dagen verband verwisseld, wat uiteindelijk wekelijks werd. Na 7-10 dagen zag het er op zn slechtst uit, lichaam gaat de wond dan opschonen, het stonk na 3 dagen verband ook echt naar dood vlees. Toen kwamen ook wat hechtingen los, niks wat we niet verwacht hadden. Daarna met honingzalf gesmeerd, soms het wildvlees met een beetje hydrocortiderm als dat te snel dreigde te groeien. Al die tijd heeft ze boxrust gekregen (buitenpaddock van 3x3m). Alles is netjes geheeld en pony heeft nooit een dag kreupel gelopen, wel 6weken lang op antibiotica gehad en 1-2 weken pijnstilling.

Wat betreft de honingzalf. Dermiel zit een groot deel vaseline in, je plakt het erop en valt er vaak weer af. L-mesitran is humaan en echt fijn spul. Ook bestaan er pure honinggels op basis van manuka honing, die zijn de beste.
Verband goed dik aanleggen dat ze het spronggewricht niet optimaal kan bewegen. Hoe meer beweging hoe trager de genezing.
Maxani heeft ook fijne producten, waaronder honingzalven, maar bv ook de cleanser spray (al zou ik zoiets niet te lang gebruiken)
Zorg dat er geen infectie inkomt, dat is het belangrijkste.