Ervaringen allergische reactie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Ervaringen allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 18:59

Hoihoi!

Mijn jaarling staat in Duitsland in een natuurgebied. Hier heeft hij vandaag een allergische reactie gekregen, de veearts is geweest, heeft geconstateerd dat het hoogstwaarschijnlijk door de vliegen komt. De reactie zelf is ongevaarlijk, puur huidreactie. Ogen, neus, keel etc zijn schoon. Paard is vrolijk en eet goed, heeft wel wat jeuk maar niet extreem. Hebben een shampoo gekregen om m 3 dagen mee te wassen, en dan zou t weg moeten zijn.

De dierenarts zei dat er kans is dat het terugkomt, maar ook kans is dat het eenmalig is. Nu vroeg ik me af hoe de ervaringen van anderen hierin zijn? Iemand die dit herkent? Kwam het nog terug? Had je paard er veel last van?

Alvast bedankt!

Afbeelding

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:09

Heb hier ervaring mee met mijn Quarter. Na een bosrit zag hij precies hetzelfde eruit. Kwam door mugjes. Was eenmalig zo heftig, had daarna wel regelmatig een paar bultjes.

Hij had er in beide gevallen weinig last van en heb er ook niks aan gedaan. Was de heftige keer na een dag weggetrokken.

BigOne

Re: Ervaringen allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:11

Had eentje van mij vorige week ook, paar uur later was het compleet weggetrokken .
Inderdaad de knutten, was vergeten hen in te spuiten voor hij de wei op ging. Vooral op de onbehaarde delen fikse bulten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:13

Ik heb dit 5 jaar geleden een keer gehad en meerdere hier op stal ook wel eens. Een allergische reactie kan overal op zijn. Die van mij had vermoedelijk een plantje gegeten waar hij niet tegen kon.
Hij heeft een injectie met cortico’s gehad en na 2 uur was het volledig weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:17

Mijn pony vroeger had het ook. Begon als zulke kleine bultjes en werden schijven van 5 tot 15cm groot. Die moesten we na een tijdje zelf spuiten zodra ze op kwamen zetten, gewoon wachten tot het wegging zorgde uiteindelijk wel voor een niet fit paard.

Helaas was het een allergie voor een boom en waren er bepaalde tijden in het jaar dat het een paar weken voorkwam en elk jaar opnieuw. Wij hadden elk jaar dus een voorraad spuiten in de koelkast liggen zodra de 1e symptomen weer kwamen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 22:14

Bedankt voor alle reacties! Net nog een keer langs geweest en het is echt al 10x minder gelukkig. Ik zou het voor hem alleen zo sneu vinden als dit vaak terug gaat komen, al lijkt ie dr zelf bar weinig last van te hebben :+

Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:07

Mijn eerste paard heeft het 1x gehad en het is nooit meer terug gekomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:20

Mijn ruin heeft het ook af en toe.
Hij staat in een kleine groep op de wei en is (die enkele keren) de enige met die bulten.
2 jaar geleden heel erg gehad, toen waren wij een lang weekeind weg met hem. Met zijn vieren na het rijden in een kleine wei gezet.
Hij zat helemaal (als enige) onder de bulten, zelfs zijn hoofd zat onder (door het rollen waarschijnlijk). Volgende dag was het zo goed als weg.
De rest van de dagen op stal gehouden en geen bulten meer gekregen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:01

Mijn fokmerrie heeft het een keer gehad.
Die was er ook naar van.
Ze zakte door der achterbenen. Draaide de hele tijd rondjes. Viel om.
Dierenarts is met spoed geweest.
Vermoedelijk is ze door een zwerm tegelijk gepakt.
Ze hebben haar toen een rustgevend iets gespoten (ze was een gevaar voor haar zelf en haar omgeving)
En iets tegen de allergie.

Het ging vrijwel direct een stuk beter.
We hebben haar gekoeld met water en een dagje op stal gehad.

Ze heeft het nooit weer gehad.