Paard briest en piept

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Paard briest en piept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 10:25

Hoi bokkers,

Sinds 3,5 week is mijn paard ontzettend veel aan het briesen en piept ze soms tijdens het inademen (na het piepen volgt een bries en dan hoor je het piepen even niet weer). Dit lijkt ze vooral te doen als ze met haar hoofd naar beneden staat te eten. Ik heb de dierenarts erbij gehad en ze heeft 10 dagen aan de prednison gestaan. Ze heeft verder geen ademhalingsproblemen dus de verwachting was een flinke allergische aanval. Daarbij was ook haar neus wat gezwollen.
We hebben er toen ook voor gekozen om haar apart te zetten, niet meer in de wei te doen en ander hooi te voeren. Daarnaast heb ik ook een neusnetje aangeschaft. Het ging toen beter, ze heeft een poosje helemaal niet meer gebriest/gepiept. Echter vanaf enkele dagen begint ze weer. Ze krijgt nu weer haar oude hooi, deze krijgt ze nat. En ze gaat weer een paar uurtjes per dag het weiland in.
Het hooi krijgt ze al een hele tijd, en ze is ook gewend om in de wei te staan. Aan de ene kant lijkt het me gek dat ze ineens zo’n reactie krijgt, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen waar het anders vandaan moet komen. Verder is ze ook niet ziek en vertoont ook geen ander gedrag.

Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt of heeft een idee waar dit vandaan kan komen? Alle advies is welkom! Natuurlijk ga ik ook advies inwinnen bij de dierenarts.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:26

HappyBuddha schreef:
Hoi bokkers,

Sinds 3,5 week is mijn paard ontzettend veel aan het briesen en piept ze soms tijdens het inademen (na het piepen volgt een bries en dan hoor je het piepen even niet weer). Dit lijkt ze vooral te doen als ze met haar hoofd naar beneden staat te eten. Ik heb de dierenarts erbij gehad en ze heeft 10 dagen aan de prednison gestaan. Ze heeft verder geen ademhalingsproblemen dus de verwachting was een flinke allergische aanval. Daarbij was ook haar neus wat gezwollen.
We hebben er toen ook voor gekozen om haar apart te zetten, niet meer in de wei te doen en ander hooi te voeren. Daarnaast heb ik ook een neusnetje aangeschaft. Het ging toen beter, ze heeft een poosje helemaal niet meer gebriest/gepiept. Echter vanaf enkele dagen begint ze weer. Ze krijgt nu weer haar oude hooi, deze krijgt ze nat. En ze gaat weer een paar uurtjes per dag het weiland in.
Het hooi krijgt ze al een hele tijd, en ze is ook gewend om in de wei te staan. Aan de ene kant lijkt het me gek dat ze ineens zo’n reactie krijgt, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen waar het anders vandaan moet komen. Verder is ze ook niet ziek en vertoont ook geen ander gedrag.

Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt of heeft een idee waar dit vandaan kan komen? Alle advies is welkom! Natuurlijk ga ik ook advies inwinnen bij de dierenarts.

Bij inspanning niks te horen? Getest op cornage?

Suzanne F.

Re: Paard briest en piept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:05

Als ze getest is op cornage en COPD dan zou het een pollenallergie kunnen zijn.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 11:31

Past het briesen ook bij cornage? Ik dacht altijd dat dat alleen piepen is!

En testen op cornage of copd kan alleen dmv een endoscopie toch? Eigenlijk iets wat ik wil vermijden ivm dat ze dan plat moet worden gesedeerd door de trauma’s die ze heeft…

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:45

In the olden days werden beide diagnoses gesteld 'op het klinisch beeld': de DA hoort het beeld te herkennen.
Ivm cornage: stukje galopperen (bijvoorbeeld aan de longe) en luisteren naar de 'fluit'.
Copd, oude term: 'dampigheid': er toont een 'dubbelslag' - 1x uitademen zie je na de galop aan de longe in de flanken, knijpt het dier nog een keer na met de buikspieren geldt dit als dampigheid.

En een combi verdoven met evt iets van een angstremmer kan wel op stal. Dier blijft gewoon op vier benen staan "slapen". (Al heb ik de polsen van mijn arabiertje wel eens vastgehouden...)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 13:26

Bij inspanning zie ik geen verschil met normaal, dan briest ze wel af en toe vanuit ontspanning. Maar geen piepen of overmatig briesen. Ik heb een filmpje gemaakt, ik zal even kijken hoe ik die kan uploaden!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 13:31

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:52

Ik zou toch eens met een endoscoop in de luchtwegen laten kijken. Als je ze licht sedeert dan valt dat wel mee voor paarden.. klinkt toch wat als een allergie of bronchitus

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:00

Klinkt als een reactie op iets, pollen, smog, stof..klinkt als keelirritatie. Cornage verwacht ik niet, dan had je dat wel eerder gehoord met rijden. Cornage zit echt op de stembanden en dit klinkt als irritatie van de voorste luchtwegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:12

Elisa2 schreef:
Klinkt als een reactie op iets, pollen, smog, stof..klinkt als keelirritatie. Cornage verwacht ik niet, dan had je dat wel eerder gehoord met rijden. Cornage zit echt op de stembanden en dit klinkt als irritatie van de voorste luchtwegen.

:j

Dit is geen cornage.
Haar manier van doen vin dik idd meer op pollen allergie lijken.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 16:20

Elisa2 schreef:

Bedankt! Ik heb wederom contact gehad met de dierenarts en deze denk inderdaad hetzelfde. Bij haar kwam ook de eiken processierups nog naar voren (er staan heel veel eikenbomen in de buurt).
Voor nu dus weer prednison en proberen zoveel mogelijk prikkels weg te halen… erg balen want dan kan ze dus niet bij de rest staan.

Wat kan ik doen om haar te helpen qua supplementen/kruiden? Ik heb net een flesje puur pollen in huis, wie weet hebben jullie nog goede tips!

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 19:08

Oke, ik weet niet of ik nu iets doms zeg, maar mijn kat maakte ook zo'n geluid (wel op kattenvolume dan) en zij had grassprieten in haar keel vast zitten. Misschien zit je paard ook wat dwars?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:25

Ik moet het even navragen maar mijn moeder maakt altijd een soort brandnetel/ tijm extract voor luchtweg irritatie. (ze hebben een cushing paard die dit ook steeds heeft) Dit helpt in ieder geval om het slijm dunner te krijgen. Het is uiteraard wel symptoombestrijding.

Eiken processierups zou weleens heel goed de oorzaak kunnen zijn. Ik zou persoonlijk wel oppassen met veel prednison geven..prednison kan ook een boel kapot maken en als ze reageert op de eiken processierups dan reageert het lichaam eigenlijk juist heel goed.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:10

Dit had een paard van een bekende ook. Stond constant te briesen,
Heeft een flinke allergie, wordt behandeld met flinke hoeveelheid allergie pillen.
Maar is wel met scopie vast gesteld.