Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
HappyBuddha schreef:Hoi bokkers,
Sinds 3,5 week is mijn paard ontzettend veel aan het briesen en piept ze soms tijdens het inademen (na het piepen volgt een bries en dan hoor je het piepen even niet weer). Dit lijkt ze vooral te doen als ze met haar hoofd naar beneden staat te eten. Ik heb de dierenarts erbij gehad en ze heeft 10 dagen aan de prednison gestaan. Ze heeft verder geen ademhalingsproblemen dus de verwachting was een flinke allergische aanval. Daarbij was ook haar neus wat gezwollen.
We hebben er toen ook voor gekozen om haar apart te zetten, niet meer in de wei te doen en ander hooi te voeren. Daarnaast heb ik ook een neusnetje aangeschaft. Het ging toen beter, ze heeft een poosje helemaal niet meer gebriest/gepiept. Echter vanaf enkele dagen begint ze weer. Ze krijgt nu weer haar oude hooi, deze krijgt ze nat. En ze gaat weer een paar uurtjes per dag het weiland in.
Het hooi krijgt ze al een hele tijd, en ze is ook gewend om in de wei te staan. Aan de ene kant lijkt het me gek dat ze ineens zo’n reactie krijgt, aan de andere kant kan ik me niet voorstellen waar het anders vandaan moet komen. Verder is ze ook niet ziek en vertoont ook geen ander gedrag.
Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt of heeft een idee waar dit vandaan kan komen? Alle advies is welkom! Natuurlijk ga ik ook advies inwinnen bij de dierenarts.
Elisa2 schreef:Klinkt als een reactie op iets, pollen, smog, stof..klinkt als keelirritatie. Cornage verwacht ik niet, dan had je dat wel eerder gehoord met rijden. Cornage zit echt op de stembanden en dit klinkt als irritatie van de voorste luchtwegen.
Elisa2 schreef:Klinkt als een reactie op iets, pollen, smog, stof..klinkt als keelirritatie. Cornage verwacht ik niet, dan had je dat wel eerder gehoord met rijden. Cornage zit echt op de stembanden en dit klinkt als irritatie van de voorste luchtwegen.