Wat maar een oppervlakkig wondje leek te zijn ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

Wat maar een oppervlakkig wondje leek te zijn ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 22:27

Gisteren haalde ik mijn paard van de wei, helemaal vol modder natuurlijk met dit weer. Na hem een grondige poetsbeurt te geven ontdekte ik een wondje op zijn been, aan de binnenkant net onder zijn hak. Op het eerste zich leek het niet speciaals alleen zag ik dat zijn been wat dik was rond dat wondje.

Vandaag de dierenarts er maar naar laten kijken, bleek het wondje niet zomaar een wondje te zijn. Dit was een wondje tot op het bot ... Omdat het zo diep bleek te zijn waren röntgenfoto's aangeraden. Hierop zagen we dat de pezen en ligamenten nog in takt waren, godzijdank! Maar hetgeen dat de wond veroorzaakt had heeft zijn griffelbeentje licht beschadigd, een los botfragmentje.

Voorschrift nu is boxrust, maar met dat losse botfragmentje weten we nog geen raad. Bokkers die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt?

Ik heb ondertussen naar 2 paardenklinieken gemaild met de foto's om advies.

Röntgenfoto's zijn met een steriel staafje gemaakt om te kijken waar het wondje uitkwam.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Utixo

Re: Wat maar een oppervlakkig wondje leek te zijn ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:41

Nare dingen altijd, fijn dat het verder geen vitale dingen geraakt heeft.
Ik zou met het fragmentje afwachten of het mooi inkapseld en over een tijd een controlefoto laten maken. Als het dan voor problemen zorgt kun je altijd verder kijken. Maar als opereren niet nodig is niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:46

Die van mij heeft door ander trauma een los botstukje in zijn kogel linksvoor. Advies was zodra hij goedloopt opereren. Nu is de da in kwestie niet meer werkzaam bij die kliniek. En ik heb zoietszolang hij er goed mee loopt begin ik er niet aan. Hij heeft net een jaar stil gestaan. En het gaat nu super goed. Ik merk aan alles dat ie er zin in heeft.

Ik zou de boxrust doen, kijken hoe hij loopt heeft hij er nog last van dan opereren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:45

Ik zie het fragmentje niet op de foto of ligt het aan mij?

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 12:20

Suzanne F. schreef:
Ik zie het fragmentje niet op de foto of ligt het aan mij?

Is erg klein en wel moeilijk te zien op de foto's, hier een ingezoomde foto

Afbeelding

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 12:23

Ik heb ondertussen 2 klinieken op hun advies gevraagd, de ene zegt hem rust te geven en na 3 weken opnieuw een foto te maken. Mijn dierenarts heeft ook een second opinie gevraagd en deze is net hetzelfde.

De andere zegt ongeveer hetzelfde maar dat de structuren binnenin zijn been wel geraakt kunnen zijn en dat zij er wel verder onderzoek naar willen doen en eventueel opereren ... Kostenplaatje 3500€

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 12:24

Marije_1997 schreef:
Die van mij heeft door ander trauma een los botstukje in zijn kogel linksvoor. Advies was zodra hij goedloopt opereren. Nu is de da in kwestie niet meer werkzaam bij die kliniek. En ik heb zoietszolang hij er goed mee loopt begin ik er niet aan. Hij heeft net een jaar stil gestaan. En het gaat nu super goed. Ik merk aan alles dat ie er zin in heeft.

Ik zou de boxrust doen, kijken hoe hij loopt heeft hij er nog last van dan opereren.

Hoe lang heb je hem rust gegeven? Ik vind het ook allemaal zo vaag, precies alsof ze niets concreets kunnen zeggen

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:33

Zou zo'n klein fragment niet gewoon geresorbeerd worden?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:54

Pff wat een pech.

Ik wil toch ook even de slechte kant van een los fragmentje mee geven. Wij hebben op stal een paard gehad die griffelbeentje gebroken had. Daar is ook een fragmentje van gaan zwerven en heeft er voor gezorgd dat die de tussenpees (als ik het goed onthouden heb) voor 85% heeft vernield.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:23

@Maj0
Maar door (regelmatig) een controle foto te maken kun je zien wat het fragmentje doet.
Blijft het zitten, gaat het zwerven of wordt het door het lichaam opgenomen.

TS:
Als hij niet kats kreupel is zou ik afwachten, opereren kan nl altijd nog.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 15:08

Brainless schreef:
@Maj0
Maar door (regelmatig) een controle foto te maken kun je zien wat het fragmentje doet.
Blijft het zitten, gaat het zwerven of wordt het door het lichaam opgenomen.

TS:
Als hij niet kats kreupel is zou ik afwachten, opereren kan nl altijd nog.

Eigenlijk loopt hij niet extreem slecht, in stap loopt hij een beetje kort maar in draf is het wel slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:55

deborah_D schreef:
Marije_1997 schreef:

Hoe lang heb je hem rust gegeven? Ik vind het ook allemaal zo vaag, precies alsof ze niets concreets kunnen zeggen

Die van mij is een jaar niet onder het zadel geweest, veel stappen aan de hand beperkte bewegingsvrijheid. Losse botstukje heeft ie echter nooit last van gehad. Hij heeft atrose door trauma en had een peesblessure door het corrigeren hoe dat botstukje er is gekomen weet niemand

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:29

Gelukkig zit het niet net hoger, bij het gewricht. Ik zou inderdaad over een aantal weken nog een foto laten maken. Waar ik eigenlijk dacht dat het om ging: Afbeelding

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:35

Tessebes schreef:
Gelukkig zit het niet net hoger, bij het gewricht. Ik zou inderdaad over een aantal weken nog een foto laten maken. Waar ik eigenlijk dacht dat het om ging: [ [url=m/pPNpHc.jpg]Afbeelding[/url] ]

+1 :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:36

Volgens mij is dat gewoon een bloedvat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:40

Bloedvaten zie je niet op röntgenfoto's

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:42

Het kan alle kanten op.
Bij mijn paard heeft een klein onvindbaar fragmentje er voor gezorgt dat het been 4 maanden lang steeds weer een abcess maakte tot het er op den duur ineens zelf uit kwam.

Ik vind 3500 euro voor een curretage aan het been wel idioot duur trouwens, dat kan echt voor heel veel minder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:46

deborah_D schreef:
Ik heb ondertussen 2 klinieken op hun advies gevraagd, de ene zegt hem rust te geven en na 3 weken opnieuw een foto te maken. Mijn dierenarts heeft ook een second opinie gevraagd en deze is net hetzelfde.

De andere zegt ongeveer hetzelfde maar dat de structuren binnenin zijn been wel geraakt kunnen zijn en dat zij er wel verder onderzoek naar willen doen en eventueel opereren ... Kostenplaatje 3500€

Natuurlijk wil je dat tot op de laatste mm uitzoeken. Enerzijds ben je daar arts voor, anderzijds is het goed voor de kassa!

Maar ik ga toch met jouw arts en de rest hier mee: kijk het eerst eens aan. Gaat het echt niet goed, kun je altijd nog ingrijpen.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 17:07

Tessebes schreef:
Gelukkig zit het niet net hoger, bij het gewricht. Ik zou inderdaad over een aantal weken nog een foto laten maken. Waar ik eigenlijk dacht dat het om ging: [ [url=m/pPNpHc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag ik toen ook op de foto ja, is inderdaad een bloedvat, dierenarts had dit bevestigd

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 17:12

Ik vind het erg moeilijk omdat er zoveel verschillende dingen gezegd worden. Maar ik denk dat de beslissing uiteindelijk is gevallen op wachten aangezien mijn dierenarts om de paar dagen de wond komt verzorgen en het helemaal nakijkt, dus als het zou gaan ontsteken zijn we er wel snel bij

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:24

Mijn jonge haf is 6 weken geleden geopereerd aan de griffelbeen fractuur (was verbrijzeld)

Maar ik was echt geen 3500€ kwijt. Als hij verder geen zwevend botsplinters heeft zou je kunnen kunnen kiezen om zelf te laten gelezen

Helaas was bij mijn haf niet mogelijk, want hij moest zowizo geopereerd worden ivm botsplinter in z’n wond dus gekozen voor gelijk griffelbeen eruit,

Morgen heb ik controle foto’s

Afbeelding

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:35

Mijn paard had een ligament bijna afgescheurd en daarmee was een stuk bot mee afgescheurd. Dat is weer mooi aangegroeid en daar had paardlief geen last van. Kwamen we achter dat we rontgenfotos gingen maken omdat ze super kreupel was. Uiteindelijk kwam de kreupelheid van het ligament, maar het bot is mooi teruggegroeid. Over het stukje wat dus afgescheurd was, geen idee waar dat dan gebleven is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:56

Sintara schreef:
Bloedvaten zie je niet op röntgenfoto's

Wel dus. :)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:36

Ach wat sneu, geen ervaring mee maar wil je wel veel sterkte wensen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:39

Mijne heeft iets soortgelijks gehad, met een groter los fragmentje, dat is er mee uit gekomen met de etter op een gegeven moment.