Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ellepel schreef:ja je ziet wel duidelijk dat hij de slokdarm samentrekt om het eten er uit te krijgen.
misschien dat er dan net lucht langs de stemband komt en het daarom piept?
ik heb dit eerder gezien op bokt, ga eens zoeken of ik dat nog kan vinden
dat verslikken kan, heb het wel eens gehad met de paarden die soms net wat te gulzig in de brokjes eten.
als het dan wat langer duurt komt er voer via de neus uit
daarom maak ik het eigenlijk altijd een beetje nat,dan gaat het goed en kauwen ze beter.
alhoewel mijn merrie het presteerd met hooi door een wat slechter gebit(is al oud)
er is verder wel goed naar de kiezen gekeken, geen haken?
is die verhoging en dikke klieren gekomen nadat hij zich verslikt heeft?
is er mogelijk toch wat voer in de longen gekomen en dat dat reactie geeft?
zo niet dan kan het er los van staan,misschien net een virusje opgepikt,verkoudheid.
Brainless schreef:De Fries die ik op de dam heb gehad piepte ook zo bij een (lichte) verstopping.
Ik zou toch gaan voor een endoscopie om te kijken wat er aan de hand is.
De Fries had een (gedeeltelijke) verlamming van haar slokdarm.
huricane schreef:Wat ik op het filmpje zie herken ik als slokdarm verstopping.
Die van mij piept ook altijd, gaat naar achteren hangen en wordt suf.
Heeft hij misschien niet al een keer eerder een slokdarm verstopping gehad? Als het een tijdje vast zit kan de slokdarm behoorlijk geïrriteerd raken.
Ook kan er vocht richting de luchtpijp en longen gaan, omdat de gebruikelijke weg geblokkeerd is.
en kunnen ze hier ook ziek van worden.
De mijne heeft er ooit 1 keer een longontsteking aan over gehouden.
Zuidpool schreef:Mijn paard van 4 had dit ook vorig jaar. Hij had een keelontsteking waardoor hij niet goed kon slikken. Heeft zeker 14 dagen geduurd met hoge koorts. We hebben zekerheidshalve een bronchoscopie laten maken omdat hij zo ziek was. Uit de spoeling kwam EHV 2
Sintara schreef:Hoe klonken de longen, had de da daar wel naar geluisterd?
Art_Ificious schreef:Dat piepen gebeurt echt wel bij een slokdarmverstopping. Hier meermaals gehad door vitalbix te voeren. Vitalbix voer ik dus nooit meer.
Pandora2 schreef:Dat lijkt mij ook slokdarmverstopping.
Er is altijd kans dat er voedsel in de longen terecht gekomen is en hij hiervan nu een infectie heeft.
Heeft de DA naar de longen geluisterd en heb je eventueel AB gekregen ?
Edit; lees nu dat de longen in orde waren.
Caaatje schreef:Krijgt hij al antibiotica? Die vieze snotneuzen kunnen een teken zijn van een flinke infectie. Ik zou zeker een endoscopie laten doen, laten checken op slokdarmverlamming en als je daar niks vindt eventueel de sinussen op de foto en sowieso de tanden laten doen.
MeggiieTommy schreef:Pandora2 schreef:Dat lijkt mij ook slokdarmverstopping.
Er is altijd kans dat er voedsel in de longen terecht gekomen is en hij hiervan nu een infectie heeft.
Heeft de DA naar de longen geluisterd en heb je eventueel AB gekregen ?
Edit; lees nu dat de longen in orde waren.
Hij vond hem niet ziek genoeg voor een eventuele longontsteking.Caaatje schreef:Krijgt hij al antibiotica? Die vieze snotneuzen kunnen een teken zijn van een flinke infectie. Ik zou zeker een endoscopie laten doen, laten checken op slokdarmverlamming en als je daar niks vindt eventueel de sinussen op de foto en sowieso de tanden laten doen.
Nee geen antibiotica. Hij was er zo erg op gefixeerd dat dit kwam door droes, dat hij eigenlijk al mijn andere ideeën of vragen de schuld gaf aan droes.
Tanden leek hem ook niet nodig want hij weet zeker dat het aan het wisselen lag.
Maar oprecht fijn dat je dit zegt, want dit waren in mijn beleving ook de acties die genomen moesten worden op dat moment.
Zuidpool schreef:Hoe zou het komen dat dit specifiek bij vitalbix veel voorkomt? Ip zijn veel vitaminebrokjes gebaseerd op luzerne. Weet iemand of vitalbix daar al onderzoek naar heeft gedaan?
Ik wilde namelijk overstappen naar die nieuwe variant zonder luzerne maar nu durf ik niet meer
Zuidpool schreef:Hoe zou het komen dat dit specifiek bij vitalbix veel voorkomt? Ip zijn veel vitaminebrokjes gebaseerd op luzerne. Weet iemand of vitalbix daar al onderzoek naar heeft gedaan?
Ik wilde namelijk overstappen naar die nieuwe variant zonder luzerne maar nu durf ik niet meer