Wat zou dit kunnen zijn? Wondjes op de lip?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Wat zou dit kunnen zijn? Wondjes op de lip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 20:43

Omdat ik toch wel erg benieuwd ben wat dit is probeer ik het hier eens.

Het paard dat ik rij had van de week van de ene op de andere dag deze plekjes op de lippen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heeft ze een gezwollen lymfe klier onder de kaak. Haar temperatuur was 38,3 graden. De plekjes op de lippen leken niet pijnlijk en ze gedroeg zich niet alsof ze zich heel ziek voelde, ze eet en drinkt gewoon zoals altijd.
Ze komt iedere dag in dezelfde wei samen met mijn eigen paard. Mijn eigen paard heeft nu nergens last van maar heeft een jaar of 2 geleden op een andere stal ook 2 van deze plekjes gehad, maar dus niet zo uitgebreid. Dat is toen weer genezen en nooit terug gekomen.

De dierenarts dacht een onkruid in de wei, maar had geen idee wat dan precies. Ze verwachtte verder geen problemen, alleen de wondjes de tijd geven om te genezen en even niet met bit rijden. Toch ben ik wel benieuwd welk plantje dit nu veroorzaakt.

Anoniem

Re: Wat zou dit kunnen zijn? Wondjes op de lip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:47

Ze lijken wat rond
Maar van riet eten kunnen ze ook sneetjes krijgen

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:53

Als ik het goed begrepen heb toen mijn pony het had, is het een worm en moet er ontwormt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:54

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-21 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:54

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:55

Summer sores of habronema inderdaad!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:56

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:02

Hercule heeft paar keer zoiets gehad en dierenarts dacht aan iets fouts gegeten. Na paar dagen was het vanzelf weg. Hij had het niet zo veel en erg als bij jouw paard. Nog nooit is dit behandeld bij hem want ging vanzelf weg.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 21:07

Ze is 2,5 week geleden ontwormt met Ivermectine, dus een worm zou een beetje gek zijn, of is deze worm daar niet gevoelig voor?

Sneetjes van riet is onwaarschijnlijk aangezien ze in zuid Limburg staat en we geen riet hebben hier ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:30

welshfan97 schreef:
Ze is 2,5 week geleden ontwormt met Ivermectine, dus een worm zou een beetje gek zijn, of is deze worm daar niet gevoelig voor?

Sneetjes van riet is onwaarschijnlijk aangezien ze in zuid Limburg staat en we geen riet hebben hier ;)

Heb je goed over gedoseerd?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 22:37

hagelslag schreef:
welshfan97 schreef:

Heb je goed over gedoseerd?

Over gedoseerd? Ik heb gegeven wat aangeraden was voor haar gewicht (was bijna de hele spuit).

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:40

welshfan97 schreef:
Omdat ik toch wel erg benieuwd ben wat dit is probeer ik het hier eens.

Het paard dat ik rij had van de week van de ene op de andere dag deze plekjes op de lippen.

[ [url=m/4lhpmi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/16Hdrc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder heeft ze een gezwollen lymfe klier onder de kaak. Haar temperatuur was 38,3 graden. De plekjes op de lippen leken niet pijnlijk en ze gedroeg zich niet alsof ze zich heel ziek voelde, ze eet en drinkt gewoon zoals altijd.
Ze komt iedere dag in dezelfde wei samen met mijn eigen paard. Mijn eigen paard heeft nu nergens last van maar heeft een jaar of 2 geleden op een andere stal ook 2 van deze plekjes gehad, maar dus niet zo uitgebreid. Dat is toen weer genezen en nooit terug gekomen.

De dierenarts dacht een onkruid in de wei, maar had geen idee wat dan precies. Ze verwachtte verder geen problemen, alleen de wondjes de tijd geven om te genezen en even niet met bit rijden. Toch ben ik wel benieuwd welk plantje dit nu veroorzaakt.

2 paarden bij mij in d ekudde hebben dit ook gehad, dit bleek toen een worm te zijn.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:54

De mijne heeft het ook gehad, maar lang niet zo erg als deze! Bij mij waren het horzellarven. Ze likken aan hun benen en krijgen de eitjes in hun maag. Die gele puntjes zie je wel eens op de benen ziet in de zomer. Is best gevaarlijk. Ik moest van de veearts gelijk ontwormen met Pramox. Daar zit een andere stof in dan de meeste ontwormingsmiddelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:06

Maar werkt elke wormenkuur ook tegen die wormen?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:18

Niet elke wormenkuur werkt tegen alle wormen.

Deze plekken lijken inderdaad wel op wormen/larven.
Als de plekjes al zo erg zijn, is het verstandig toch even de dierenarts te vragen, waar je het beste mee kunt ontwormen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:45

welshfan97 schreef:

De larfjes van habronema muscae (waar het overduidelijk op lijkt qua wondtype) worden door vliegen op de slijmvliezen afgezet, deze hoeven niet afkomstig te zijn uit de maag van hetzelfde paard dat zichtbare besmettingsverschijnsellen heeft.

Wordt de hele kudde gezamenlijk ontwormd?

Mijn paard heeft het vorig jaar gehad, behandeling geadviseerd door onze DA was ontwormen - met Equest pramox als ik me niet vergis - en ivermectine smeren op de aangetaste plekken. Het zag er eerst heftig uit maar bij de mijne was het binnen paar dagen weer weg.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:36

welshfan97 schreef:

Nee hoor niet gek, spul is het lijf alweer uit en er komen weer nieuwe besmettingen. Dus de besmetting heeft plaats gevonden na de werkzaamheid va. De kuur.

Bij huisdieren zie ik het ook vaak. Advies is vaak 4x per jaar ontwormen, mensen denken dan dat een wormenkuur okk echt 3 maanden werkt, maar dat is niet waar. Die werkt op moment van toedienen. Daardoor is de wormbesmetting in het dier heel laag, maar in de tijd (de dagen die over zijn voor de volgende keer) is het zo dat dier weer overal nieuwe eitjes ed. Opdoet. Nieuwe advies voor huisdieren is nu zelfs elke maand ontwormen, dat kan dus prima omdat het middel niet 3 maanden werkt. Is natuurlijk een hele andere discussie of wel of niet goed is die we hier beter niet kunnen voeren maar ik doelde op de werkzaamheid van de kuur.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:27

Overdoseren is vaak handig voor het geval er toch 1 klein kloddertje er naast gaat zonder dat je het in de gaten hebt.

Plus als je overdoseert(50—100 kilo) worden de wormen niet zo snel resistent aangezien ze echt gedood worden.

Doseer je te weinig raken ze slechts "verlamt" de zwakste zullen sterven

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:36

Lijkt zeker op habronema, alleen dat gaat normaal toch niet met verhoging en dikke lymfeklieren etc?

Sommige dierenartsen laten de plekjes dan ook insmeren met ivermectine en sommige adviseren juist een prednison spray. Vaak gaat het vanzelf over, maar dat is meer bij 1 of 2 plekjes ja.. Dit is wel heel veel.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 09:57

De larfjes van habronema muscae (waar het overduidelijk op lijkt qua wondtype) worden door vliegen op de slijmvliezen afgezet, deze hoeven niet afkomstig te zijn uit de maag van hetzelfde paard dat zichtbare besmettingsverschijnsellen heeft.

Wordt de hele kudde gezamenlijk ontwormd?

Mijn paard heeft het vorig jaar gehad, behandeling geadviseerd door onze DA was ontwormen - met Equest pramox als ik me niet vergis - en ivermectine smeren op de aangetaste plekken. Het zag er eerst heftig uit maar bij de mijne was het binnen paar dagen weer weg.[/quote]

De paarden staan met 2 iedere dag in dezelfde wei en de gehele stal is 2,5 week geleden ontwormt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 10:05

hagelslag schreef:
Overdoseren is vaak handig voor het geval er toch 1 klein kloddertje er naast gaat zonder dat je het in de gaten hebt.

Plus als je overdoseert(50—100 kilo) worden de wormen niet zo snel resistent aangezien ze echt gedood worden.

Doseer je te weinig raken ze slechts "verlamt" de zwakste zullen sterven

Ik durf eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat ze genoeg heeft binnen gekregen. Ik heb stalgenoten zien ontwormen waarbij ik me afvroeg of die paarden wel iets hebben binnen gekregen. Spuiten dat in op de plek waar het bit ligt, vervolgens werkt het paard met zn tong alles weer naar buiten, even later is alles wit van de wormenkuur (mond, neus, benen)... ik zelf pak altijd de tong, die haal ik aan de zijkant uit de mond en vervolgens ga ik met de spuit zo ver mogelijk naar achteren de keel in, zie nooit meer iets wits terug.

Dat een wormenkuur alleen op het moment van geven werkt kan ik volgens, alleen heeft onze dierenarts eerder wel een afgeraden om na een maand alweer te ontwormen omdat dat niet goed zou zijn voor het maag darm stelsel. Dan vind ik nu na 2,5 week alweer ontwormen wel heel snel.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 10:08

_Charlot schreef:

Als de plekjes al zo erg zijn, is het verstandig toch even de dierenarts te vragen, waar je het beste mee kunt ontwormen.

Even een vraagje, "al zo erg", dit klinkt alsof het zich opbouwd en steeds erger wordt. Echter had ze maandag nog niks, en dinsdags was het zoals op de foto.

En de dierenarts dacht niet aan een worm maar aan een ontkruid, haar vragen waarmee ik moet ontwormen gaat dus niet echt want zij denkt niet dat het een worm is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:11

Keer ontwormen met ivermectine, dan is het zo weg.
Paard lost het uiteindelijk ook zelf op, maar dan moet je even geduld hebben.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:16

welshfan97 schreef:
_Charlot schreef:

Even een vraagje, "al zo erg", dit klinkt alsof het zich opbouwd en steeds erger wordt. Echter had ze maandag nog niks, en dinsdags was het zoals op de foto.

En de dierenarts dacht niet aan een worm maar aan een ontkruid, haar vragen waarmee ik moet ontwormen gaat dus niet echt want zij denkt niet dat het een worm is.

Dan heb ik de post mbt wat de da denkt over het hoofd gezien.

Maar als de DA dat denkt, dan is het probleem toch opgelost lijkt mij?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 14:11

_Charlot schreef:
Dan heb ik de post mbt wat de da denkt over het hoofd gezien.

Maar als de DA dat denkt, dan is het probleem toch opgelost lijkt mij?

Er is ook niet echt een probleem alsin de dierenarts is betrokken en de merrie wordt goed in de gaten gehouden. Alleen ik hoopte dat er misschien hier iemand was die zei" oh dat heeft mijn paard ook gehad en dat kwam door dit plantje". Maar het lijkt dus nog niet zo heel duidelijk of het van een plantje of een worm komt.
Het was ook meer mijn interesse dan iets anders, behandeling laat ik over aan de dierenarts.