Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deemster

Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 13:01

Sinds maandagavond heeft mijn paard koliekklachten. Dinsdagochtend is de dierenarts geweest en heeft hem darmontspanners en pijnstilling gegeven. Zijn temperatuur en hartslag waren toen goed. Wel voelde de dierenarts dat de blinde darm niet helemaal op de juiste plaats zat. Conclusie was gaskoliek. Goed in de gaten houden en contact blijven houden met de dierenarts. Hij mocht overdag niet eten dus heeft samen met zijn vriendje de hele dag op de paddock gestaan. Ze hebben een uitloopstal met normaal onbeperkt hooi.

Gedurende de dag was hij nog een beetje suf, maar hij ging niet meer liggen. Hij aan het einde van de middag weer een beetje praatjes te krijgen. In overleg met de dierenarts afgesproken dat hij weer een beetje hooi mocht hebben. Dit heeft hij rond half zeven gehad.

Het leek in eerste instantie goed te gaan, maar helaas begon hij na 1,5 uur weer met liggen. Normaal blijft hij nooit liggen als er iemand in de buurt is, maar nu stond hij niet van harte op. Met spoed de dierenarts weer laten komen, deze keer kwam er een andere. Wederom opgevoeld en hierbij voelde de dierenarts nu de verstopping zitten. Via een sonde heeft hij paraffine toegediend en daarnaast heeft hij pijnstillers voor de nacht gegeven. Temperatuur en hartslag waren wederom goed. Ik hoefde mij geen zorgen te maken omdat hij de nacht goed door zou komen, het afwachten is tot de opstopping weggaat en ondertusssen de situatie zo prettig en pijnvrij mogelijk maken voor het paard. Paard leek goed te reageren op de pijnstilling, hij wilde niet meer gaan liggen en nam het mini plukje hooi gretig aan.

Vanmorgen leek het nog steeds redelijk te gaan. Hij stond nog steeds en wilde graag eten. Helaas kreeg ik net(rond 12 uur vanmiddag) weer foto's doorgestuurd van mijn vader (de paarden staan aan huis) waarbij ik een doodongelukkig paard zie met veel pijn. Hij gaapt veel, wil steeds liggen en staat erg vreemd met zijn achterbenen. Ik heb de dierenarts gelijk weer gebeld. Pijnstilling van gisteravond was hoogstwaarschijnlijk uitgewerkt. We kunnen een flesje metacam ophalen en deze toedienen (op dit moment is mijn broertje onderweg naar huis met de metacam). Met de dierenarts afgesproken hem goed in de gaten te houden en bij twijfel weer te bellen.

Ondanks dat de dierenarts mij gister heeft verteld dat ik mij geen enstige zorgen hoef te maken, doe ik dat zeker wel. Ik ken mijn paard al 9 jaar en ik heb hem nog nooit zo gezien. Hij is een paard dat altijd een duidelijke mening heeft maar op dit moment zie ik vooral een suffig paard dat zich echt niet lekker voelt.

Hebben jullie ervaringen met een soortgelijke situatie? En wat zouden jullie doen? De dierenarts is dus nauw betrokken maar ik maak mij gewoon zorgen over mijn lieve paardje dus vandaar dat ik graag meningen van anderen hoor.

Brainless

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:04

Mest hij goed en is de paraffine al gepasseerd?
Zolang dat laatste niet het geval is, zit de verstopping er nog.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:06

In geval van twijfel opladen en naar de kliniek ermee... daar kunnen ze net wat beter onderzoeken en ingrijpen alsbhet nodig is...

Jij kent je paard het beste... als jij hem al die jaren nog nooit zo slecht gezien hebt.. zoubik dat niet negeren...

Deemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 13:07

Brainless schreef:

Gisteren heeft hij niet gemest. Tijdens het opvoelen in de avond heeft de dierenarts er wel wat mest uitgehaald.

Tot nu toe heb ik ook nog geen mest gevonden, dus ook niet met paraffine.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:07

Ik ben heel makkelijk in dit geval, trailer in en naar de kliniek.

Misschien kunnen ze niet heel veel extra/anders doen op de kliniek, maar daar staat ze wel voortdurend onder toezicht.

Mijn paard heeft de afgelopen maanden meerdere malen koliek gehad. De eerste keer lag ze 1,5 uur na de pijnstilling en heb ik haar direct opgeladen naar de kliniek. Ook gaskoliek en na vasten door de kliniek rustig opgevoerd. Omdat ze de hele nacht onder de camera stond, heb ik rustig geslapen.

3e keer koliek ben ik weer naar de kliniek gegaan om nu ook wat meer uit te laten zoeken. Toen heb ik haar bewust nog een dag langer laten staan om haar door de kliniek op te laten voeren.
Laatst bijgewerkt door Freyr op 23-06-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:08

Brainless schreef:

Ook het eerste wat ik me afvroeg inderdaad. Heeft hij gemest, en zie je daar iets van de paraffine in terug? Mijn DA omschreef dat als een soort 'glimmende drollen'.

Ik zie nu je bericht, nog geen mest is voor mij een reden om DA weer te laten komen. Overigens mocht het paard hier niet eten tot er mest uit kwam; ik weet niet of dat standaard is. Maar dus ook geen hooi en niet op de wei.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:10

Heel veel sterkte TS
Ik zou even goed overleggen met je dierenarts om te voorkomen dat zijn hooi weer bovenop de opstopping komt. Ik weet niet of je dat bij je huidige dierenarts kan aangeven.

Als je eht niet vertrouwt kun je altijd een second opinion aanvragen of naar de kliniek gaan.

Paarden kunnen echt, echt ziek worden van koliek :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:11

Opladen en heel snel naar de kliniek .

Deemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 13:13

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Hij heeft nu net metacam gekregen dus ik kijk eventjes aan hoe hij daarop reageert. Mocht ik niet snel verbetering zien, zal ik de dierenarts gelijk weer bellen en aangeven dat ik nu graag meet actie wil zien (eventueel met de optie om naar de kliniek te rijden).

Sokje_6 schreef:
Brainless schreef:

Ook het eerste wat ik me afvroeg inderdaad. Heeft hij gemest, en zie je daar iets van de paraffine in terug? Mijn DA omschreef dat als een soort 'glimmende drollen'.

Ik zie nu je bericht, nog geen mest is voor mij een reden om DA weer te laten komen. Overigens mocht het paard hier niet eten tot er mest uit kwam; ik weet niet of dat standaard is. Maar dus ook geen hooi en niet op de wei.

Ik heb mij gister laten vertellen dat hij een klein handje hooi mocht in de ochtend. Niet meer omdat het dan inderdaad verder opstopt voor de verstopping.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:14

Ik zou ook naar een kliniek rijden. Indien nodig eerst pijnstiller zodat hij comfortabel kan reizen.
Daar is er continu toezicht en kunnen ze ingrijpen indien nodig.
Als het een beetje loos alarm was en ze hoeven niet veel te doen valt de rekening waarschijnlijk goed mee.
Is het toch ernstig dat ben je heel blij dat je paard daar in goede handen is.

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:16

Naar de kliniek en gauw!
Daar hebben ze beeldvorming en kunnen ze beter zien wat precies de oorzaak is.
Beter een keer te veel dan te lang wachten en er treed onherstelbare schade op.
Je kunt de kliniek bij jou in de buurt ook gewoon zelf bellen. Heb je je eigen DA in spoedgevallen echt niet voor nodig.
Dus opladen en gaan. Als hij straks nog veel zieker is wordt het ook nog veel gevaarlijker hem te vervoeren

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:19

Ik zou ook niet afwachten. Door de pijnstilling zie je even niet of hij pijn heeft, maar kans is groot dat er van binnen nog steeds niks gebeurd en hoe langer je wacht, hoe onomkeerbaarder het wordt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:21

Deemster schreef:
Brainless schreef:

Gisteren heeft hij niet gemest. Tijdens het opvoelen in de avond heeft de dierenarts er wel wat mest uitgehaald.

Hey TS, dit is echt zorgelijk. Ik zou ook zsm naar de kliniek toe. Als de verstopping er te lang is, heb je zo blijvende schade. Dat zou echt zonde zijn!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:22

Ik zou ook naar de kliniek gaan. Een dag koliek vind ik best lang. Kans op draaiing en afsterven is dan echt wel aanwezig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:22

Naar de kliniek, voor er schade ontstaat waar niets meer aan te doen is.
Daar kunnen ze beter onderzoeken en hem de hele dag in de gaten houden/ ingrijpen indien nodig.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:23

Mijn vorig paard heeft eens 4 dagen verstopt gezeten. Veel pijnstilling en parafine later kwam er eindelijk een flats uit. Maar oook daar heb ik me vreselijk weel zorgen om gemaakt, ook zo'n paard wat normaal gewoon een asbak was, en nu kon de vee arts zelfs zonder sedatie opvoelen en sonderen.... Man wat waren dat lange dagen! Op de kliniek (contact mee gehad) gaf men aan dat ze verder ook niets konden doen, het enige verschil was inderdaad dat hij dan daar stond. Dus thuis gelaten om niet ook nog eens de stress van vervoer er aan toe te voegen.
Succes!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:27

Metacam gaat niets doen. Dat is een pijnstiller, maar doet verder niets voor de koliek en al helemaal niet voor de verstopping. Ik zou okk echt niet gaan afwachten, opladen en naar de kliniek. Als er nog een verstopping zit moet die er snel uit. Echt niet langer wachten, koliek kan zo snel escaleren tot iets dodelijk.... Heel veel sterkte.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:30

Hier slechte ervaringen met koliek.
De eerste 2 dagen ook pijnstillers gehad & paraffine.

Op dag 3 kreeg ik toch de keuze of met spoed opereren, of een nacht laten staan en grote kans dat hij het niet haalt.

Wij hebben hem toen toch laten opereren. Hij was er echt heel erg slecht aan toe.

Metacam doet verder niks aan de koliek, dat is wel lastig.
Je paard gaat zich beter voelen, terwijl er eigenlijk niks word opgelost.
Maar wij zijn allemaal geen DA, gelukkig.

Ik weet niet of je paard wat stressvol is op de trailer, het wil nog wel is voorkomen dat ze op de trailer door de beweging etc toch gaan mesten.

Sterkte!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:30

Hoe lang zit hij nu verstopt?
Niet te lang mee wachten als er niets uit komt... Verder kun je colosan geven, dat kan sowieso geen kwaad.

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:35

Amy223 schreef:
Hoe lang zit hij nu verstopt?
Niet te lang mee wachten als er niets uit komt... Verder kun je colosan geven, dat kan sowieso geen kwaad.

Dat kan zeker wel kwaad als de oorzAak geen verstopping is maar een verdraaiing van de darm.
Hiermee stimuleer je de peristaltiek en bij een verdraaiing wil je dat niet omdat dat alleen maar meer pijn en beweging van de darm veroorzaakt.

Nogmaals ZSM naar de kliniek!!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:40

Blinde darm niet op zijn plek, nog niet gepoept en nog steeds pijn. Opladen echt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:44

bigone schreef:
Blinde darm niet op zijn plek, nog niet gepoept en nog steeds pijn. Opladen echt.

Voordat hij opeens dood in stal ligt...
Zsm naar de kliniek.
Ik begrijp je VA in deze ook echt niet eigelijk, als er geen mest af komt en het is een verdraaiing heb je kans dat er al het een en ander afgestorven is nu.
Misschien ook niet... maar ik zou dat risico niet durven nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:44

Deemster schreef:
Brainless schreef:

Dan is hij nog verstopt.
Soms komt er nog iets mest wat achter de verstopping zit, maar de mijne mocht geen ruigvoer voordat de paraffine erdoor was.
Wel een klein beetje hele dunne slobber (als de darmverslapper was uitgewerkt na ca 6 uur) om vocht binnen te krijgen om te voorkomen dat er nog meer mest uitdroogt en de verstopping nog groter wordt.

Ik zou nogmaals overleg plegen met de DA voor een vervolg behandeling.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:45

Beetje mest er uit kunnen trekken is inderdaad niks.
Na paraffine moet er gewoon veel vanaf komen. Normaal tot zeer slap.

Waterdun is ook foute boel... dat is meestal mest wat langs de verstopping en verdraaiing heen sijpelt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:49

Kliniek